Her er 5 typiske fejl, når du bruger din aircondition

Aircondition er dejligt her i varmen, men mange billister bruger ofte deres aircondition forkert. Se de fem typiske fejl her – og hvordan du løser dem.

11. juli 2018 af Mathias Brandt

Vi har ikke kunne klage over den danske sommer indtil videre, hvilket også har fået os til at bruge vores aircondition ekstra meget. Vi har samlet fem ting, som folk gør galt, når de benytter aircon. Se listen her – og hvad du skal gøre i stedet.

1: Du starter din aircondition på fuld blæs med det samme

Det kan være fristende at sætte sig ind i bilen og bare skrue helt ned for temperaturen og skrue blæseren op på maks. for at få temperaturen ned. Men det sætter unødvendigt pres på systemet. Kommer du til en bil, der har stået i solen længe, skal du i stedet åbne døre og vinduer i to minutter og lade almindelig luft cirkulere rundt i kabinen. Derefter vil du opleve en mere effektiv nedkøling via airconditionanlægget.

2: Sætte bilens aircondition på ”recirkulering”

Nogle tror, at det er mere effektivt at sætte bilens aircondition til at recirkulere luften i kabinen, så luften hurtigere bliver kold. Men det vil med al sandsynlighed resultere i, at dine vinduer dugger til. Lad derfor hellere bilen trække frisk luft ind udefra. Er det muligt, så sæt din aircondition i ”Auto”. Så finder den selv den mest effektive måde at køle kabinen med på. 

3: Slukker aircondition når vejret er køligere.

Selvom vores danske sommer har været fremragende indtil videre, kan du stadig opleve kølige morgener og aftener. Her har folk en tendens til at slukke for deres aircondition, fordi de ikke trænger til køling. Men slukker du for din aircondition risikerer du, at dine ruder dugger til. Derfor anbefales det, at du altid har din aircondition tændt – også selvom det er koldt udenfor.


4: Luftdysserne pege direkte mod ansigtet.

I sommervarmen kan det være fristende at pege luftdysserne med kold luft direkte mod dit ansigt. Men vil du have den mest effektive nedkøling af hele kabinen, så skal du vende luftdysserne op mod taget. På den måde sendes den kølige luft nemmere hele vejen rundt i kabinen og kommer også passagererne på bagsædet til gode.

5: Glemmer at vedligeholde sit airconditionanlæg

Folk glemmer tit, at et airconditionanlæg også kræver service og vedligeholdelse. På samme måde, som bilens motor skal have skiftet olie og oliefilter skal dit airconditionanlæg have skiftet filter for hver 15.000-20.000 km. Ældre anlæg kan løbe tør for gas, hvilket betyder at den ikke har nogen kølende effekt. Der kan også være tale om utætte pakninger og slanger, hvor gassen også kan slippe ud. Så har du et gammelt anlæg der ikke virker, findes fejlen ofte her. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.