Her er 5 typiske fejl, når du bruger bilens aircondition

Aircondition er dejligt i varmen, men mange billister bruger ofte deres aircondition forkert. Se de 5 typiske fejl her – og hvordan du løser dem.

4. august 2020 af Mathias Brandt

Selv om danske sommer indtil videre ikke har været noget at skrive hjem om i år, så har du nok alligevel brugt din aircondition i bilen. Men faktisk er det muligt at bruge den forkert. Vi har i artiklen hér samlet fem ting, som folk gør galt, når de benytter aircon. Se listen her – og hvad du skal gøre i stedet. Men inden du når så langt, så husk at Bil Magasinets redaktion nørder biler hver måned i vores magasin, som du kan starte abonnement på ved at klikke lige hér!

1 | Du starter din aircondition på fuld blæs

Det kan være fristende at sætte sig ind i bilen, skrue helt ned for temperaturen og blæseren op på maks. for at få temperaturen ned. Men det sætter unødigt pres på systemet. Kommer du til en bil, der har stået i solen længe, skal du i stedet åbne døre og vinduer i to minutter og lade almindelig luft cirkulere rundt i kabinen. Derefter vil du opleve en mere effektiv nedkøling via airconditionanlægget.

2: Sætte bilens aircondition på ”recirkulering”

Nogle tror, at det er mere effektivt at sætte bilens aircondition til at recirkulere luften i kabinen, så luften hurtigere bliver kold. Men det vil med al sandsynlighed resultere i, at dine vinduer dugger til. Lad derfor hellere bilen trække frisk luft ind udefra. Er det muligt, så sæt din aircondition i ”Auto”. Så finder den selv den mest effektive måde at køle kabinen med på. 

3: Slukker aircondition når vejret er køligere.

På en kølig morgener eller aften har nogle bilister en tendens til at slukke for deres aircondition, fordi de ikke trænger til køling. Men slukker du for din aircondition risikerer du, at dine ruder dugger til. Derfor anbefales det, at du altid har din aircondition tændt – også selv om det er koldt udenfor.


4: Luftdyserne peger direkte mod ansigtet.

I sommervarmen kan det være fristende at pege luftdyserne med kold luft direkte mod dit ansigt. Men vil du have den mest effektive nedkøling af hele kabinen, så skal du vende luftdysserne op mod taget. På den måde sendes den kølige luft nemmere hele vejen rundt i kabinen og kommer også passagererne på bagsædet til gode.

5: Glemmer at vedligeholde sit airconditionanlæg

Folk glemmer tit, at et airconditionanlæg også kræver service og vedligeholdelse. På samme måde, som bilens motor skal have skiftet olie og oliefilter skal dit airconditionanlæg have skiftet filter for hver 15.000-20.000 km. Ældre anlæg kan løbe tør for gas, hvilket betyder, at systemet ikke længere køler, som det skal, og det gør også at pakningerne tørrer ud og bliver utætte. Har du en ældre bil, hvor aircon'en ikke virker, findes fejlen ofte her. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...