Porsche 911 GT3 med pdk dobbeltkoblingsgearkasse

I en Porsche hedder dobbeltkoblingsgearkasse PDK. Det det står for "Porsche Doppelkupplungsgetriebe".

© Chevrolet

Har du dobbeltkoblings-gearkasse? Så skal du undgå disse fire ting!

Der er mange typer gearkasser på markedet i dag, og de fungerer på forskellige måder. Følg med her og undgå at ødelægge din gearkasse!

19. november 2021 af Frederik Hauschildt

DSG, PDK, DCT..?

I dag findes mange forskellige typer gearkasser. Har du en, der skifter automatisk, så kig efter i manualen, om det er en dobbeltkoblingsgearkasse: Har du en VW-baseret bil med automatgear, så hedder det eksempelvis DSG, mens Porsche kalder det PDK.

Den mest gængse betegnelse DCT, altså Dual Clutch Transmission (dobbeltkoblingsgearkasse, red.). Her kombineres lynhurtigt automatisk gearskifte med en traditionel friktionskobling. Det fungerer næsten altid rigtigt godt, men der er nogle ting, du skal passe på:

2020 2021 dual clutch dobbeltkoblingsgearkasse
© Bil Magasinet

1) Brug bremserne på bakker

Holder du for rødt lys eller har du vigepligt et sted, hvor det går opad, fristes man til at lade gearkasse og motor holde bilen i stedet for at træde på bremsen. I en bil med normalt automatgear er det ikke noget problem, men med en dobbeltkoblingsgearkasse risikerer man at slide unødigt på eller ligefrem ødelægge koblingerne.

Koblingerne er nemlig i kontakt med gearkassen, så længe du ikke holder bremsen. Men hvis bilen står på en bakke, så rykker den sig ikke. Derfor skraber koblingspladerne mod drivakslen, hvilket slider unødigt på koblingen.

2020 2021 dual clutch dobbeltkoblingsgearkasse
© Bil Magasinet

2) Undgå at krybe frem i trafikken

Vi kender det alle sammen: Du stoppede lidt tidligere, end du havde regnet med, eller køen har rykket sig en halv meters penge foran dig. Du vil lukke hullet i osten, men lad vær!

Hvis du løfter bremsen lidt, men uden at lade koblingen få ordentligt fat, slider du unødigt på koblingen. I stedet bør du vente til, at hullet er stort til at koblingen kan få lov at lave en ordentlig sammenkobling, inden du igen træder på bremsen.

2020 2021 dual clutch dobbeltkoblingsgearkasse
© BMW

3) Undgå ulogiske gearskift

Optimér dine gearskift: Gør dem forudsigelige! I de fleste dobbeltkoblingsgearkasser kan man selv overtage gearskiftene, enten på gearstangen eller på paler bag rattet. Hvis du er typen, der helst selv vælger gear i din automatgearkasse, så overvej, hvordan gearkassen fungerer. Så går det nemlig meget stærkere.

En dobbeltkoblingsgearkasse fungere ved at klargøre ét gear foran det nuværende. Derfor er den nødt til at forudse dine gearskift. Træder du på speederen samtidig med, at du gearer ned, så skal gearkassen altså først til at gøre et andet gear klar, inden den skifter. Det sænker hastigheden og fjerner køreglæde.

2020 2021 dual clutch dobbeltkoblingsgearkasse
© Søren Juul

4) Vær konsekvent ved friske igangsætninger

Hvis man er til Formel 1 og racerløb, så er det nok ikke en ukendt øvelse at træde speederen i bund. Med et automatgear er den typiske løsning at holde bremsen og speederen nede samtidig, hvorefter man kan slippe bremsen for hurtigt at sætte i gang.

Men gør du det, skal du være opmærksom på ikke at tøve: Slipper du bremsen for langsomt i en dobbeltkoblingsgearkasse, kan du nemlig risikere, at koblingen glider. Og modsat de forrige tre tips, så drejer motoren en del hurtigere, hvis du gør klar til igangsætning. Det slider altså meget mere på koblingen.

Læs også: Gearkasse-guiden: Sådan fungerer de forskellige typer af gearkasser

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...