Guide: Vejgebyrer i Europa

Mange lande opkræver gebyrer for at køre på motorveje, alpepas og broer. Her er 2014-satserne

27. juni 2014 af Bil Magasinet

Bil Magasinet kørte til 24-timers løbet i Le Mans sammen med tusindvis af andre biltosser, en tur på ca. 1.500 km fra Aarhus eller København. Brændstofforbruget er realtivt nemt at forudsige. Bachmann kørte ialt 3.000 km med et snit på 17,4 km/l i en Opel Insignia Sport Tourer 2,0 CDTI = 172 liter diesel a 11 kr./l, en udgift på ca. 1.900 kr.

Men det var ikke den eneste udgift. Der skal penge i kassen for at finansiere og vedligeholde de velanlagte franske motorveje, så mange af dem er betalingsveje. Det er gratis at benytte motorveje gennem Tyskland og Belgien, men på den anden side af den franske grænse kommer den første betalingsvej mod Paris. Ialt kostede turen fra den franske grænse til Le Mans og tilbage igen 64€ (477 kr.) - et beløb, der stiger hvert år (og betyder, at de franske motorveje snart ligger øde hen).

”Det er meget forskelligt, hvordan landene opkræver penge for at benytte veje, broer, tunneler eller alpepas. Der er mange, der bliver forundret over, at de også skal betale for at benytte et alpepas i Østrig, når de fx allerede har en vignet til motorvejene”, siger feriekonsulent hos FDM, Frederik Valmin.

 

Klik for stor udgave (åbner i nyt vindue). Kilde: FDM

Derfor anbefaler FDM, at man sætter sig ind i, hvilke gebyrer man kan blive mødt med på turen, inden man rejser.

”I nogle lande skal man betale for at køre på bestemte vejstrækninger, hver gang man kører på dem. Her kan man typisk betale med et kreditkort eller evt. betale kontant. Men i andre lande skal man have en vignet i foruden. Glemmer man det, så er bøderne høje. I Østrig, Tjekkiet og Schweiz koster en bøde mellem 165 og 300 euro, mens man fx i Slovenien risikerer at skulle af med op til 800 euro”, siger Frederik Valmin.

 

Klik for stor udgave (åbner i nyt vindue). Kilde: FDM

I følge FDM travel er danskernes favorit kør selv-land Italien, og det betyder, at man undervejs skal være forberedt på at betale vejskat i Østrig og Italien. Stopper man i Tyskland undervejs, skal man være opmærksom på, at mange tyske byer kræver, at man har et særligt miljøzonemærkat for lovligt at kunne køre ind i centrum.

FDM advarer også om, at bilisterne skal lade være med at tage bilen med ind til de historiske bycentre i de italienske byer. Her er der indført særlige miljøzoner, og på trods af skiltning koster disse miljøzoner hvert år danske kør selv-rejsende høje bøder, fordi bilisterne intetanende er kørt ulovligt ind i en italiensk miljøzone.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...