© A. Hansen

Guide: Sådan får du drømmebilen til Danmark

Drømmer du om en sjov bil? Det kan lade sig gøre inden for et almindeligt bilbudget. Men du skal se sig for og have styr på formalia. Bil Magasinets redaktør, Mikkel Thomsager, fortæller, hvordan han importerede sin BMW 135i Cabriolet fra 2011.

19. oktober 2021 af Mikkel Thomsager

Sådan importerer du din drømmebil

Husstandens Volvo V40 var blevet fire år gammel, og det var tid. Ikke til en ny V40, for den produceres ikke længere, men til noget andet. Det åbnede for en fantastisk rejse i tankespind om alt fra naboens Ford Fiesta til eksotiske klassikere.

Indledningsvis var der ingen begrænsninger: Det kunne blive en helt ny – måske sågar en Volvo, men efter nogen tid rodfæstede tanker om en 2-i-1 løsning sig: Hvis jeg nøjes med en mindre, billigere, brugt bil i vinterperioden, kunne jeg køre i en lidt mere speciel, dyrere, ældre bil i sommerperioden: En cabriolet naturligvis. Den giver fantastiske ture, med åbent tag, når vejret tillader det, og en mere intens køreoplevelse resten af tiden.

Fire måneder gik med søgning på bilannoncer i hele Europa, inden feltet snævrede sig ind, og en bestemt model blev valgt. Det endte med en BMW 135i Cabriolet fra 2011 hentet hjem fra Tyskland. 

Her får du 5 ting du skal gøre, hvis du vil importere din drømmebil - og 2 ting, der kan være smarte at gøre:

Hvis man går efter totaløkonomi, er det vigtigt at finde en bil, der er salgbar i Danmark. Det gælder variant og farvekombination. Et toldsyn består af et almindeligt syn, plus en indføring i det danske motorregister, så bilen kan registreres.

1 | Find den rigtige bil

Jeg har brugt måneder på de europæiske brugtbil-sites. Primært det tyske mobile.de og det svenske blocket.se, fordi landene ligger tæt på, og sprogene er til at forstå.

De første måneder gik med at snævre mulige kandidater ind. De næste måneder gik med at følge med i annoncerne for de to modeller, jeg havde lagt mig fast på. Til sidst gik jeg efter kun én model: BMW 135i Cabriolet fra 2011 eller nyere.

Jeg har helt sikkert misset et par muligheder ved ikke at slå til, fordi jeg ikke var klar. Men efter at have fulgt markedet for modellen i måneder, vidste jeg præcist, hvad jeg gik efter både i forhold til version, motor, farve, interiør, km-stand og årgang.

Mine valg tog udgangspunkt i egne præferencer, men ikke mindst med fokus på, hvad der ville være salgbart i Danmark, idet gensalgsprisen er afgørende for, hvad totaløkonomien i projektet bliver.

Jeg gik efter en mørk blå med beige indtræk fra efter 2010, hvor 135i fik fast centerskærm på instrumentbordet i stedet for den kiksede flipskærm, der sad i de første udgaver. Jeg gik bevidst efter den 6-cylindrede topvariant med 306 hk og satte en km-grænse på 130.000 km, alene for at bilen ikke skulle være for slidt.

2 | Kontrollér alt, hvad du kan

Billeder i annoncer er taknemmelige, men eksempelvis skader på fælge ses ret nemt på billeder. Kan man se egentlige skader på karrosseri eller kabine, bliver man sjældent positivt overrasket, når bilen dukker op.

Jo mere detaljeret annoncen er, desto bedre. Det gælder ikke mindst opregning af udstyr. Kan man se, at listen er hentet fra den oprindelige bestilling, er man mere sikker på, at bilen er ægte og ikke klonet (se længere nede). Kan man finde stelnummeret, findes der hjemmesider, der kan fortælle, hvad bilen havde af udstyr fra fabrikken, hvilket skal stemmer overens med, hvad annoncen opregner af udstyr.

Tjek, at der er fuld servicebog, og tjek forhandlerens site og portefølge af biler til salg. Tjek også forhandlerens forretning på Google Maps, hvor der ligger billeder af facaden. Prisen skal også passe med de priser, du har fulgt. Er bilen for billig, er der ofte en forklaring på det.

Nyere tyske biler, der er reimporterede fra USA, er klart billigere. Det kan skyldes, at amerikanere slipper af med skadede, genopbyggede biler ved at eksportere dem. De reimporterede US-biler kan med andre ord være genopbyggede.

Sælgers annonce kan afsløre meget andet end det, som man kan se og læse sig til. Et grundigt tjek giver større chance for succes.

3 | Import

Har man besluttet sig, kan man bede om yderligere dokumentation for bilens stand, eksempelvis med en uvildig tilstandsrapport fra for eksempel Dekra. Det vil altid være bedst selv at besigtige bilen, inden man slår til.

Føler man sig overbevist om, at man har fundet den rigtige, kan besigtigelse ske i forbindelse med afhentning af bilen. Da skal man også være omhyggelig med at tjekke bilens papirer og bilens stelnummer. Har man ikke set stelnummeret før, kan man tjekke det på “WIN number”-hjemmesider og dermed sikre sig, at bilen ikke er klonet.

Tjek også servicebogen – igen, og tjek registreringsattesten og CoC-dokument (Certificate of Conformity). Det er bilens fødselsattest. Forbered dig mentalt på ikke at få bilen med hjem, hvis noget er galt, når du ser den.

Er alt, som det skal være, får du ikke bilen med dig, uden at forhandleren har fået sine penge. Du må ikke have større kontantbeløb med dig, så betaling kan ske med en såkaldt “Straksoverførsel” fra banken.

Ønsker du at læse mere om reglerne for import af veteranbiler, så har vi en oversigt her.

4 | Syn og registrering

Når du har bilen i Danmark, skal den toldsynes og afgiftsberigtiges. Toldsynet kan foregå hos de fleste synssteder. Vil du have yderligere sikkerhed for, at bilen er i orden, kan du hos nogle synsvirksomheder få bilen tjekket yderligere for oprigtig kilometerstand og kloning (se boks).

De færreste biler går igennem syn direkte fra forhandleren. Derfor gør man klogt i at få den tjekket, inden man kører til syn. En importeret bil, der skal registreres i Danmark, skal til et såkaldt toldsyn, hvor synsvirksomheden ikke bare tjekker bilens mekaniske stand, men også indfører den i det danske motorregister, hvilket er forudsætningen for, at den efterfølgende kan registreres i Danmark.

Til formålet skal man medbringe registreringsattesten, som består af to dele. Det samme gælder CoC-dokumentet. Har man ikke fået det med ved købet af bilen, kan det kun skaffes ved henvendelse direkte til producenten eller importøren, som til gengæld ofte kan hjælpe – mod betaling.

BONUS: Professionel assistance kan give ro i maven

Jeg fandt selv min bil på mobile.de, hvilket ikke er usædvanligt. Men efterfølgende valgte jeg også at forestå både køb og hjemtagning af min bil selv, hvilket var en del af hele projektet. Men jeg benyttet mig af råd og vejledning fra min søn, der arbejder hos Nellemann Leasing, der er specialister i at hjemtage nyere, brugte biler fra Tyskland.

De har en mand i Tyskland til at tjekke bilen, og de forestår tjek, hjemtagning og alt papirarbejde, så du får udleveret en toldsynet og registreret bil. Den samlede pakke koster 22.500 kr.

Men vil du gerne forestå dele af processen selv, eksempelvis hjemtagning, fordi du selv henter bilen i Tyskland, koster det mindre.

Derfor betalte jeg i første omgang selv for bilen direkte til forhandleren, for derefter at sælge den til Nellemann Leasing. Køber man hele pakken, skal man blot betale førstegangsydelsen, når bilen leveres. Jeg ville selv hente bilen, men det forhindrede coronapandemien. 

5 | Finansiering i Danmark

Inden bilen kan registreres i Danmark, skal man beslutte sig for, hvordan man vil finansiere bilen. Er det en ældre og/eller billigere, forholdsvis almindelig bil, som man med sikkerhed ved, ikke skal eksporteres igen, kan man med fordel betale hele afgiften med det samme.

Det kan man selv gøre hos Motorstyrelsen, eller man kan få hjælp til det hos firmaer som Quick Import, der dermed står inde for vurderingen af bilen.

Er det en dyrere bil, som måske skal reeksporteres ved salg, eller er det en sæsonbil, der kun skal køre i et antal måneder på et år, er det bedre at lease bilen, hvilket indbefatter, at den skal sælges til leasingselskabet. Min bil er en sæsonbil, som jeg ikke vil køre i til vinter, hvorfor jeg valgte leasingløsningen. Se leasingkontrakten længere nede.

BONUS: Kloningsattest for at være på den sikre side

I forbindelse med toldsynet af min BMW fik jeg lavet en såkaldt kloningsattest, som er et nyt tilbud fra Applus Bilsyn. En tekniker gennemgår bilens fysiske stelnumre og sikrer sig, at numrene stemmer overens. Teknikeren gennemgår derudover de elektroniske stelnumre.

Bilens stelnummer er faktisk elektronisk tilknyttet adskillige dele i bilens computere. Er alle stelnumre ikke de samme, kan det være tegn på, at bilen er klonet. Det vil sige stjålet og derefter tilknyttet et nyt stelnummer fra en ikke stjålet bil, hvorved den kan registreres, selv om den er meldt stjålet.

Man kan selv lave en simpel kloningstest, ved at tjekke bilens stelnummer, der delvis er sammensat som en kode for, hvordan bilen ser ud.

Også bilens km-tal findes flere steder, hvilket også er en del af kloningsattesten fra Applus. På den måde sikres man, at bilen er ægte, og at kilometertallet er det, der står i instrumentbordet.

Her er min leasingkontrakt. Leasingydelsen er 3.431 kr. med moms pr. måned. Bilens pris i Tyskland var 160.000 kr., som er det, leasingselskabet har købt bilen for. Med en førstegangsbetaling på 30.000 kr. skylder jeg altså 130.000 kr. på bilen, den dag jeg vil af med den. Jeg har valgt Nellemann Leasing, fordi min søn arbejder i firmaet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...