Det er blandt andet på grund af lynladestationer som denne, at elnettet skal udbygges.

© Clever

Går Danmark i sort, når antallet af elbiler eksploderer?

Over de kommende år kommer antallet af elbiler til at mangedobles. Det sætter Danmarks elnet under pres, og giver det elnetselskaberne store udfordringer, mens de konstant arbejder på at fremtidssikre elnettet. Bliv klogere på de udfordringer, de står overfor i dag og i fremtiden

7. januar 2023 af Jakob Illerup

Antallet af elbiler kommer til at eksplodere over de kommende år i Danmark. Ifølge Danmarks Statistik kører der nu omkring 232.000 elbiler og plug-in hybrider på vejene. Af dem er over halvdelen rendyrkede elbiler.

Den nye SVM-regerings mål er forsat at nå milepælen med en million grønne biler i 2030. I det nye regeringsgrundlag, har de, rimelig ukonkret, formuleret, at de vil se på at øge andelen af rene elbiler.

Det betyder langt flere ladestandere, blandt andet derhjemme, ved parkeringsbåse og lynladere ved motorvejene. Det vil utvivlsomt belaste elnettet, når husstande samtidig for eksempel skifter til varmepumper på grund af energikrisen. Derfor er der flere af vores læsere, der undrer sig over, om elnettet kan holde til det, eller om vi risikerer, at det bryder sammen.

Hvis man spørger Peter Bach Andersen, der forsker i elbilers påvirkning af elnettet på DTU, så er svaret ikke helt lige til. På den korte bane er han dog ikke rigtig i tvivl.

“Her og nu, så er svaret ja til, at det kan holde til belastningen. Med de biler vi har nu og den måde vi lader på nu, så er der ikke de store faretegn,” siger han og påpeger, hvor den største fare er på nuværende tidspunkt:

“Det er ved hjemmeladerne på villavejen og i sommerhusområder, der er den største risiko for nedbrud. I visse af disse områder er elnettet nemlig svagere end i inde i de større byer.”

Frem mod 2030 er der dog mange ting at gøre for elnetselskaberne, hvis de skal være klar til den store mængde elbiler.

“Hvis 40 procent af bilerne er elbiler i 2030, så kan det skabe udfordringer. Elnettet skal udvikles med tykkere kabler og kraftigere transformere. Det kan dog i øjeblikket være svært at skaffe nok teknikere til at udbygge det - og det er dyrt,” fortæller Peter Bach Andersen.

Elnettet skal i fremtiden udbygges med flere tranformerstationer som denne, for at kunne holde til stigningen i elforbruget.

© Rambøll

Elnetselskaberne vil have lov til at investere i fremtiden

Det er Energinet, der er en selvstændig offentlig virksomhed under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, der har ansvaret for forsyningssikkerheden i Danmark. Altså dem der har det overordnede ansvar for, at danskerne har strøm i stikkontakten. De skaber altså rammerne for det danske elmarked.

Det er dog de danske elnetselskaber, der ejer de forskellige lokale ledningsnet og transporterer strømmen ud til forbrugerne. Derfor er det også dem, der sørger for, at elnettet kan klare den mængde strøm, som Danmark har brug for.

Sammenslutningen af elnetselskaber hedder Green Power, og deres underafdeling for elektrisk transport hedder Dansk e-Mobilitet. Direktør John Dyrby Paulsen ser ikke elbilerne som en trussel for forsyningssikkerheden på nuværende tidspunkt.

Men elbilerne er blot en dråbe i havet af den massive elektrificering, der er i gang frem mod 2030. Dansk e-Mobilitet regner med, at én million elbiler kun vil udgøre 4 procent af elforbruget i 2030, og så kan det meste af elbilernes opladning endda flyttes til perioder, typisk om natten, hvor der i forvejen ikke bruges meget strøm. Men på baggrund af den samlede vækst i elforbruget, så kommer John Dyrbye Paulsen med et klart ønske:

Hvad er det vigtigste for elnetselskaberne for at være klar til fremtiden?

“Elnetselskaberne er små monopoler. Derfor har man i dag restriktive regler for deres investeringerne. Men vi vil gerne have mulighed for at øge investeringerne i elnettet, eller rettere fremrykke investeringerne i tid, så investeringerne i for eksempel ladeinfrastrukturen kommer på forkant og ikke på bagkant" siger han.

Men netop, når elnetselselskaberne er en form for monopoler, så er det vel vigtigt, at der er restriktive regler for, hvor meget I må opkræve af forbrugerne?

"Jo selvfølgelig, og det er fornuftigt, men generelt er billedet at finansieringen allerede er i markedet, og derfor er det vigtig, at netselskaberne får lov til at investere i at opfylde de behov, der er på vej, fremfor blot de behov, vi så sidste år – for at sætte et billede på, så er det vigtigt at selskaberne får lov at se ud af forruden, når de investerer i elnettet fremfor kun – som det er nu – i bakspejlet.”

De danske elnetselskaber forsøger også, at ændre adfærd hos forbrugerne. På den måde forsøger de, at fjerne belastningen fra elbiler, når der bliver brugt allermest strøm i Danmark.

Et af de seneste tiltag er tidsdifferentierede tariffer. Tariffer er afgifter, der bliver lagt på elprisen. Elnetselskaberne har lavet en ny branchevejledning, der kort sagt går ud på, at strømmen bliver markant dyrere i den såkaldte kogespids om aftenen fra 17-21, når flest bruger strøm. Man skal som elbilskunde være opmærksom på, at tarifferne oftest kommer udover prisen på selve elprisen.

Intentionen er at få danskerne til at lade om natten, hvilket de fleste elbiler og ladere allerede kan i dag. Og i følge Green Power, er flere danskere allerede begyndt at lade om natten -  blandt andet fremprovokeret af krigen i Ukraine og den medfølgende energikrise.

På disse tidspunkter er tarifferne dyrest

Klokken 17-21: Her er det klart dyrest, op til flere gange dyrere end, når det er billigst

Klokken 06-17 og 21-24: Her er tarifferne næst højest, men typisk markant lavere end mellem 17-21.

Klokken 00-06: Her er tafrifferne klart billigst. Derfor er det om at oplade sin bil i det tisrum, hvis man har mulighed for det

Samme udfordringer i forskellige dele af landet

Vi har talt med 5 af de største elnetselskaber i Danmark for at høre, hvad deres udfordringer er, og hvordan de løser det. Det er Radius, Cerius, Vores Elnet, TREFOR og N1. De dækker det meste af Storkøbenhavn, Sjælland, Fyn og Jylland. Og der er flere ting der går igen hos dem allesammen.

Fælles for dem allesammen er det, at de ikke er særlig bekymrede for de kommende par år. Her har de generelt styr på elnettet i forhold til den mængde elbiler, der er på vejene - særligt fordi flere og flere lader om natten.

Artiklen fortsætter under billedet, der viser hvilke elnetselskaber, der har ansvaret for hvilke dele af Danmark

© Energistyrelsen

Flere af elnetselskaberne mangler dog i øjeblikket mandskab og materialer til at kunne udbygge elnettet i det tempo, de gerne ville. Det gør sig blandt andet gældende for elnetselskabet Vores Elnet, der dækker en stor del af Fyn.

“Vi mangler lige nu forskellige typer af personale: Elektrikere, projektledere, netberegnere og så videre. Derudover er der materialemangel på grund af blandt andet krigen i Ukraine. For eksempel har vi i år manglet kabler, fordi elnetselskaberne har kæmpet om dem, der er til rådighed,” fortæller May-Britt Aaskov Jakobsen, netplanlægningschef i Vores Elnet.

Flere af elnetselskaberne melder også om, at udviklingen med elbiler først er ved at komme til ydrekantsområderne nu. Der er elnettet er tyndere end i de større byer, og derfor så kan elnetselskabernes fokus flytte sig til villavejene og sommerhusområderne som tiden går.

De fleste elnetselskaber fortæller, at danskerne på grund af energikrisen er meget opmærksom på at lade om natten, når strømmen er billigst, hvilket tarifferne er med til at regulere. Det betyder samtidig, at en del elbiler lader, når det meste andet er slukket, og derved ikke belaster elnettet. I fremtiden forventer flere af selskaberne, at der kommer dynamiske tariffer, der automatisk bliver justeret alt efter, hvornår folk reelt bruger mest strøm.

Elnetselskaberne bliver nødt til at udbygge elnettet løbende. De har systemer, der på baggrund af data kan lave præcise prognoser for, hvor der skal udbygges. Derfor er det småt med overraskelser. Men det er vigtigt, at de hurtigt får besked om store mængder af nye hjemmeopladere i ydreområder, og når lynladestationer skyder op. Det er nemlig i sådanne situationer, at elnettet kan blive særligt belastet. 

Det gør sig eksempelvis gældende for Radius og Cerius, der ligger under samme selskab og har elnettet på store dele af sjælland og Storkøbenhavn. Det fortæller Frederik Dalgaard, der er funktionschef for porteføljestyring og netplanlægning:

“Over de næste to, tre, fire år er der mange steder, hvor vi skal udbygge elnettet for at være klar. Særligt når en kommune eller tankstation vil lave en lynladestation, så kan det være, vi skal udbygge nettet for at være klar til den. Så der vil vi gerne have, at de giver os besked hurtigst muligt. Lige nu er det stilhed før stormen.”

Servicevirksomheden Nexel, er nogle af dem, der skal være med til at udbygge Cerius' og Radius' elnet i de kommende år.

© Nexel

Ingen grund til panik

Generelt så er elnetselskaberne altså ret sikre på, at elbilerne ikke får elnettet til at brænde sammen. Men elnettet skal udbygges. og der er mange udfordringer, der skal løses hen ad vejen. Investeringerne bliver dog hævet betragteligt fremover, og der vil løbende komme nye tiltag, der skal få folk til at lade, når strømmen er billigst og grønnest. Der er ingen garantier for, at der ikke kommer nedbrud, men der er intet der tyder på, at elbilerne får Danmark til at gå i sort i fremtiden.

“Det er vigtigt, at man som elbilejer ikke er bekymret for om elnettet kan følge med. Der kan være smuttere, men vi har gode planer og intiativer,” lyder den beroligende melding for eksempel fra Daniel Skovsbo Erichsen, direktør for marked og udvikling i elnetselskabet N1, der dækker cirka 80 procent af Jylland.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...