aircondtion rens bakterier ulækker
© Getty Images/iStock

Fy for s***n! Sådan undgår du, at din aircondition bliver en bakteriebombe

Stort set alle nyere biler har aircondition, men uden den rette rengøring gør den langt mere skade end gavn. Du kan heldigvis komme udover problemet både let og billigt!

19. august 2022 af Redaktionen

Mugbakterier og skimmelsvamp

Det kan virke umuligt at komme gennem en lang køretur på en varm sommerdag, hvis man ikke har sin aircondition slået til. Men det kan være skadende at tænde for den kølende funktion, hvis man ikke har fået renset eller skiftet filtre inden for det seneste år. 

Sådan lyder advarslen fra værkstedsportalen Autobutler, der har oplevet et stigende antal henvendelser fra bilister, der har problemer med deres aircondition.

Aircondition-anlæg indeholder flere filtre, som skal renses med jævne mellemrum. Hvis man ikke får foretaget denne rengøring af udstyret, vil filterene kunne indeholde svampesporer, skimmelsvamp og mugbakterier, der er ekstremt dårlige for vores sundhed. 

"Det er især et problem i Danmark, fordi vi har et fugtigt klima. Vi ser det tit her i foråret, fordi man ikke har brugt sin aircondition hele vinteren, og så har der dannet sig mugbakterier i systemet. Nogle gange kan vores mekanikere lugte, så snart de åbner bilen, forklarer Jan Sturm, kommunikationschef hos Autobutler.

Er din aircondition er skadelig?

Der findes en række gode huskeregler, når det kommer til at gennemskue, om din aircondition trænger til en udskiftning eller rengøring.

Generelt bør aircondition-anlæg renses minimum én gang om året. Desuden bør man være opmærksom på, hvordan luften der skydes ind i kabinen føles. Hvis den ikke lugter af frisk luft eller føles decideret kvalmt - så er der behov for en rengøring.

Man bør være ekstra opmærksom, hvis bilen har stået ubenyttet i en periode. Så vil solen nemlig have haft mulighed for at stå og opvarme den fugt, der opstår i klimaanlægget, og det vil højne risikoen for skadelige bakterier og skimmelsvamp.

Det kan du gøre

Der er heldigvis flere ting, du kan gøre, for at undgå de skadelige partikler og de ubehagelige følgevirkninger.

Du kan sende din bil til et serviceeftersyn og få tjekket hvorvidt filterene i dit anlæg trænger til en udskiftning eller rensning. Her vil de gennemgå en række tests og reparationer, blandt andet tilføring af olie, som smører kompressor, slanger og pakninger, tryktest af systemet samt påfyldning af kølevæske.

Sørg for at spørge, om din aircondition bliver gennemgået ved service. Det er nemlig ikke altid en del af et servicetjek, forklarer Jan Sturm.

Hvis man mere er til at gøre det selv, kan man billigt købe aircondition-cleanere. De fungerer ved, at man tænder for sin aircondition, stiller sprayen i bilen og trykker på selvudløser-knappen, lukker dørene og lader cleaneren rense systemet.

Sørg desuden for med jævne mellemrum at tænde for kølingen i løbet af vinteren. Ellers vil anlægget tabe det kølemiddel, som får systemet til at køle.

Typiske problemer med aircondition

Dårlig lugt

Det fugtige vintervejr er perfekt grobund for svampesporer og skimmelsvamp. Du opdager det først, når bilen lugter af sur sok. Hvis svampene har sat sig i anlægget kan du ikke komme af med dem naturligt, men er nødt til at tilføre en særlig væske, som manuelt kan rense rørene, filtrene og lamellerne.

Der bliver ved med at være varmt

Dit airconditionanlæg er et lukket cirkulation af kølemiddel, som er det tryllemiddel, der får bilen til at køle. Hvis du ikke bruger anlægget om vinteren, vil det tabe kølemiddel, fordi det ikke er blevet smurt. Hvis du lytter godt efter, kan du nogle gange høre det som en hvislende lyd, men heldigvis har de fleste nyere biler en computer, der automatisk kobler anlægget fra.

Det drypper

Din aircondition består af en masse rør og slanger, som i udgangspunktet holder tæt. Men et rør kan gå i stykker. Hvis det sker, forsvinder dit dyrebare kølemiddel som dug for solen.

Skidt i radiatoren

Det er ikke kun din forrude som bliver fuld af insekter. Det gør radiatoren også. Over tid kan døde insekter og skidt i radiatoren gøre det svært at skabe ordentligt tryk på luften - og derved køle bilen tilstrækkeligt.

Køler kun i den ene side

Der kan være fejl i luftfordeleren, en slange der er faldet af, eller en mekanisk fejl som ofte er enkel at reparere.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...