Kun et Toyota-problem?
Toyota’s elbil bZ4X har fået en hård medfart af danske og internationale medier, fordi den har umådeligt svært ved at komme i nærheden af de officielle forbrugs- og rækkeviddetal.
Vi har tidligere interviewet Toyota’s danske pressechef, Anders Tystrup, om bZ4X’erens udfordring. Her indikerer han, at det er de omkringliggende faktorer, der er skyld i bilens problemer.
“Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at det energiforbrug og den rækkevidde, nogle medier er kommet frem til, afviger så voldsomt i forhold til de officielle målinger. Når det er sagt, vil jeg sige, at rækkevidde og forbrug virkelig er afhængige af mange faktorer som temperatur, vejr, hastighed, kørestil, brug af klimaanlæg, vinterdæk og så videre, og det kan være flere forskellige faktorer, der har indvirket på resultatet,” siger Anders Tystrup fra Toyota.
Fem relevante elbiler
Det udløste et spørgsmål: Gælder det alle elbiler, eller er det kun aktuelt for Toyota bZ4X? Det undersøger vi ved at tage fire øvrige af de mest solgte elbiler på en regulær forbrugstest.
*Testen blev foretaget den 22. februar 2023. Temperaturen var i omegnen af 5 grader.
Dem fem elbiler
- Ford Mustang Mach-e Extended Range RWD
- Kia EV6 LR RWD
- Skoda Enyaq iV 80 RWD
- Tesla Model Y LR AWD
- Toyota bZ4X Active Platinum

Testruten er på 199 km, og er planlagt således, at den indeholder strækninger med 50 km/t, 80 km/t, 110 km/t og 130 km/t. Turen startede og sluttede ved Clever-ladestationen ved Køge, og alle bilerne kørte samtidigt, men god afstand, så ingen får en aerodynamisk fordel af hinanden.
Bilerne blev sat i defaultindstillingen, og klimaanlægget i alle bilerne blev indstillet til "Auto" med en temperatur på 21 grader.
Toyota er bundproppen
Tilbage ved Køge gør vi status: Selv om Toyota bZ4X kører på testens mindste fælge, som tilmed er monteret med sommerdæk, afslutter den turen med testens højeste forbrug.
Med et gennemsnitforbrug for 222 Wh/km er den 22 Wh/km dårligere end testens næstdårligste, Mach-E der bruger 200 Wh/km på samme distance.
Det er i sig selv bemærkelsesværdigt, men når man så holder det op mod det officielle WLTP-tal, bliver forskellen endnu vildere: bZ4X har officielt testens bedste forbrugstal med et opgivet forbrug på 147 Wh/km. Det vil sige, at den afviger med 51 pct. i forhold til virkelighedens forbrug. Det er markant dårligere end nogen andre biler i denne test.

I denne test er Toyota’en den eneste, der kører på 18” sommerdæk. Det burde teoretisk set også have en fordel for forbruget, da sommerdæk har mindre rullemodstand end vinterdæk. Ford Mustang Mach-E kører også på 18” hjul, men med vinterdæk.
© Søren JuulGuldstjerner til Kia og Tesla
Skoda Enyaq er næstdårligst med et forbrug på 195 Wh/km og afviger hermed med 21,2 pct. Mach-E har et højere forbrug på 200 Wh/km og afviger 21,9 pct.
I den anden ende af skalaen finder vi testens to duksedrenge, Tesla Model Y og Kia EV6, som begge er med til at illustrere, at det faktisk godt kan lade sig gøre at komme nogenlunde tæt på det opgivne WLTP-tal. Kia EV6 Long Range har et WLTP-tal på 165 Wh/km ligesom Mach-E, men har kun brugt 179 Wh/km på samme rute, hvilket er 8,5 pct. fra WLTP.
Vinderen af første runde er Tesla Model Y Long Range. Med et opgivet forbrug på 173 Wh/km er dagens forbrug på 181 Wh/km særdeles godt gået og afviger kun med 4,6 pct.

Man kan ikke andet end være imponeret over Tesla. Model Y brillerer i forbrugstesten, og lokker desuden med brugervenlig opladning, et kæmpe bagagerum og en attraktiv pris.
© Søren JuulHatten af for Model Y
Man kan ikke andet end at tage hatten af for Tesla, også selv om Model Y har testens højeste WLTP-tal på 173 Wh/km. Det er jo det tal, forbrugeren møder i sin indledende research af en kommende elbil. Her er Tesla med til at øge tilliden for kommende elbilkunder.
Der findes indiskutabelt elbiler med bedre affjedringskomfort og styretøj, men kombineret med en svært rummelig kabine, et omfattende og brugervenligt ladenetværk og en pris fra 433.500 kr. er Model Y Long Range uden tvivl en værdig vinder af denne test.
Resultat af forbrugstesten
1. Tesla Model Y LR AWD
- Forbrug (målt): 181 Wh/km
- Forbrug (WLTP) 173 Wh/km
2. Kia EV6 LR RWD
- Forbrug (målt): 179 Wh/km
- Forbrug (WLTP) 165 Wh/km
3. Skoda Enyaq iV 80 RWD
- Forbrug (målt): 195 Wh/km
- Forbrug (WLTP) 160 Wh/km
4. Ford Mustang Mach-e Extended Range RWD
- Forbrug (målt): 200 Wh/km
- Forbrug (WLTP) 165 Wh/km
5. Toyota bZ4X Active Platinum
- Forbrug (målt): 222 Wh/km
- Forbrug (WLTP) 147 Wh/km
Vi tog en runde mere!
Dette er blot et udsnit af forbrugstesten. Vi gav også de danske pressechefer for de fem bilmærker lov til selv at indstille køreindstillingerne og temperaturen i kabinen for at se, om de kunne forbedre resultatet, og det gav mildest talt interessante resultater.
Hvis du vil læse dem og hele den store forbrugstest, skal du have fat i Bil Magasinet nummer 2304.
Skal det være nemmere? Prøv at få de næste 3 numre af Bil Magasinet i din postkasse. Tegner du prøveabonnement får du også adgang til nummeret med forbrugstesten, du lige har læst om, i vores online-læser Wype. Få et godt tilbud lige her: