familiebil isofix
© Mercedes

Familiebiler med plads til mindst 3 børnesæder

Er det gået fra træls til umuligt at passe tre småbørn ind i bilen? Så er det måske på tide at se sig om efter en genial familiebil med plads til mindst tre børnesæder på bagsæderne. Her er 12 bud på netop det!

22. juni 2022
Audi q7 familiebil suv
Audi Q7© Audi

Audi Q7

Det er muligt at få Audi største SUV med en tredje stolerække, så der bliver plads til syv personer.

Q7 tilbyder tysk luksus og kvalitet i denne enorme SUV på to tons, der fås med en 3-liters motor med 6 cylindre. Det er både muligt at købe en diesel- og en benzindrevet motor, og selvom Q7 også fås som plugin-hybrid, så er 7-sæder ikke en mulighed i hybriden.

En dieseldrevet Q7 starter på 1,2 mio. kr., mens en benzindrevet koster 66.000 kr yderligere. Hertil kommer en merpris på 33.000 kr. for de ekstra to sæder. For de penge får du en gedigen familiebil, der kan køre over 240 km/t og fra 0-100 på omkring 6 sek.

Audi Q7 har isofix på alle passagersæder! Det vil sige, at du i bund og grund kan have hele seks børnsæder sikkert fastsmonteret på isofix-sæder.

Læs mere om Audi Q7 her.

Citroen Grand C4 Spacetourer familiebil
Citroën Grand C4 Spacetourer


© Citroën

Citroën Grand C4 Spacetourer

Som navnet angiver, så er C4 Spacetourer ganske rummelig. Der er, som Citroën så malerisk formulerer det, “oceaner af plads” i kabinen, og C4 ligner noget af en prisbasker for en bil af denne størrelse - i hvert fald i den billigste variant.

Priserne starter nemlig på 334.900 kr., hvilket bestemt er en anstændig pris, særligt taget i betragtning, at de ekstra to sæder er standardudstyr.

For de penge får man dog ikke en synderligt ophidsende bil. C4 Spacetourer har beskedne 130 hk fra enten en 1,2-liters benzinmotor eller 1,5-liters dieselmotor, og den findes ikke i en hybridvariant.

Til gengæld er selv de bagerste sæder justerbare, og selv med alle 7 sæder slået op rummer bagagerummet 575 liter. 

De tre isofix-sæder fra den almindelige C4 er fulgt med over i Spacetourer, men derudover har de to ekstra sæder også isofix.

Citroen e-berlingo familiebil
Citroën e-Berlingo© Bil Magasinet

Citroën e-Berlingo

Få biler har et dårligere ry som dødsyg familiecontainer end Berlingo’en, men måske er det på tide, at vi ændrer den opfattelse.

For ganske vidst er Berlingo med sine tre stolerækker og 7 sæder oplagt til den store familie, men den nye e-Berlingo er bestemt ikke en dårlig bil af den grund. Tværtimod var Bil Magasinet positivt overrasket, da vi senest testede den.

Med en topfart på 130 km/t og rækkevidde på 265 km (WLTP) er e-Berlingo ikke skabt til hverken autobahn og bilferier. Det skyldes et beskedent batteri på 50 kWh og ydeevne på 136 hk, hvorfor man ikke skal forvente dramatik eller spænding fra bilens køreegenskaber. Det er naturligvis irrelevant, for som familiebil er den velfungerende, rummelig og ganske fornuftig til en startpris på 339.900 kr.

Citroën E-Berlingo'en har isofix på alle tre bagsæder, men de to ekstra sæder har ikke isofix.

Se Bil Magasinets gennemgang af Citroën e-Berlingo her.

ford s max familiebil
Ford S-Max© Ford

Ford S-Max

Amerikanerne har altid elsket en stor bil, men på det europæiske marked har det historisk været Ford’s mindre biler i hatchbatch-størrelsen, der har haft succes. S-Max er dog en undtagelse, for her tilbyder Ford en 7-personers hybrid med køreegenskaber, som vi kender fra andre roste Ford’er.

Ford S-Max sælges udelukkende med en 2,5-liters benzinmotor, der får elektrisk støtte fra et 1,1 kWh batteri. Til sammen yder bilen 190 hk, kører 15,6 km/l og fra 0-100 km/t på under 10 sek. Desværre er hybridbilerne ikke lige så attraktive i 2022, som de var under tidligere afgiftsregler.

S-Max har en startpris på 456.490 kr., og det er ç ikke småpenge for en Ford. Til gengæld er den fyldt godt op med ekstraudstyr, såsom varme i rat, sæder og forrude. Den ekstra stolerække er dog ikke gratis, men koster 18.740 kr. oven i.

Du behøver til gengæld ikke den tredje række, hvis du er fem i familien og har brug for tre sæder med isofix. Der er nemlig ikke isofix i de to ekstra bagsæder.

huyndai santa fe familiebil isofix
Huyndai Santa Fe© Huyndai

Hyundai Santa Fe

Som søskendebil til Kia Sorento deler de to biler dele og teknologi, men modsat Kia er Hyundai klar til at sætte en pris på Santa Fe. 534.999 kr. skal SUV'en koste, hvis den samtidig skal have den tredje stolerække, der giver plads til syv personer og fire børnesæder. 

Hybridlinjen i Santa Fe giver en elektrisk rækkevidde på 58 km (WLTP) og en samlet ydelse på 265 hk. gør bilen velegnet til storfamiliens mange småture. 

Hyundai kalder Santa Fe for en af deres absolutte topmodeller, og kvaliteten i interiør og design føles også markant bedre, end hvad man typisk finder i billigere Huyndai-biler. Den nyeste Santa Fe blev først præsenteret i 2018 og er fjerde generation.

Huyndai Santa Fe har fire isofix-sæder, nøjagtig som Kia Sorento. Sædet i midten på de almindelige bagsæder har ikke isofix, og derfor skal du have fat i mellemtrinnet på udstyrslisten, Advanced, for at få de to ekstra sæder med isofix med.

Kia Sorento familiebil
Kia Sorento© Kia

Kia Sorento

Der er nogle SUV’er, hvor de ekstra to sæder på tredje stolerække i højere grad giver mening på papiret fremfor i virkeligheden. Det er ikke tilfældet her, for Sorento giver fuldstændig mening som en 7-sæders familieslæde, der synes gennemført og fornuftig.

Bil Magasinet har tidligere testet Sorento plugin-hybrid, og der skrev Søren Juul således:

"Har du brug for et stort lokum af en SUV, der kan trække en campingvogn med boogieaksel eller køre syv gutter på skiferie på Autobahn i høj komfort til en fornuftig pris? Så prøv at vende blikket mod Sydkorea i stedet for mod Tyskland.”

Sorento har firehjulstræk, en elektrisk rækkevidde på 47 km (WLTP) og et smart system, der gør det muligt at udnytte pladsen i bilen bedst muligt. Alle bagsæder kan slås ned, hvilket giver en samlet rummelighed på 1.988 liter.

Kia har på nuværende tidspunkt ikke priser på Sorento, men vi forventer priser på omkring 500.000 kr.

Kia Sorento har isofix i fire af de fem bagsæder. Blot sædet i midten på anden række har ikke isofix.

Læs mere om Kia Sorento her.

Maxus Euniq5 familiebil
Maxus Euniq5© Mathias Brandt

Maxus Euniq5

Denne kinesiske elbil ligner til forveksling en tourbus, og det er med god grund. Der er nemlig masser plads i Euniq5 med tre stolerækker og plads til 7 personer.

Euniq5 havde i sin spæde opstart sidste år problemer med ladning, men det er efterfølgende blevet løst af Maxus. Til prisen kan man hurtigt tro, at bilen vil falde sammen om ørene på dig, man faktisk får du rigtig meget bil for pengene. Med en startpris på 379.900 kr. falder Euniq5 ind i en kateogi af biler, hvor der er få alternativer.

Rækkevidden på 260 km (WLTP) er ikke noget at prale af, så Euniq er ikke et oplagt valg til familier, der hver sommer driver på langtur gennem Europa. I stedet fungerer den overraskende godt på korte ture som en hverdagsbil, der skal rumme tre børnesæder.

Maxus Euniq5 har tre sæder med isofix.

Læs mere om Maxus Euniq5 her.

Mercedes EQB
Mercedes EQB© Mercedes

Mercedes EQB

Mercedes er i år stemplet særdeles hårdt ind på markedet for elbiler. Deres linje af elbiler tæller EQA, EQC, EQE og EQS foruden denne EQB, der klart er den mest rummelige.

Der er mulighed for at få to ekstra sæder smækket i bagagerummet, hvorfor den er en genial for den store familie, der ønsker en elbil med lang rækkevidde.

EQB har nemlig et 66,5 kWh batteri, hvilket giver en rækkevidde på 419 km (WLTP). Det er markant mere end elbilerne fra PSA-koncernen, men prisen er også dét højere. Dog er prisen markant lavere, end hvad vi ellers har været vant til med en stor, kraftig Mercedes.

Priserne starter fra 436.000 kr. for en EQB 250, mens en firehjulstrukket 300 4MATIC starter på 461.000 kr. og 479.000 kr. for en 350 4MATIC. De to ekstra sæder koster omkring 12.000 kr. ekstra.

Mercedes EQB har samlet 4 sæder med isofix fordelt på de to bagerste rækker.

Læs mere om Mercedes EQB her.

Mercedes GLB familiebil isofix
Mercedes GLB© Anders Richter

Mercedes GLB

Er du ikke til elbiler, så findes Mercedes' SUV med plads til syv personer også med en klassisk forbrændingsmotor. Med stigende priser på benzin og diesel virker GLB måske ikke synderligt attraktiv, men faktisk har Bil Magasinet erfaret, at forbruget er ganske pænt i en GLB. En GLB200 er opgivet til 18,2 km/l, og vores erfaringer er, at det på ingen måde er urealistisk sat. 

Læg dertil at GLB er en utrolig lækker bil. Kvaliteten er i top fra ende til anden, hvilket også må forventes af en bil med en startpris nord af en halv million kr. Den billigste GLB koster 528.799 kr., og kigger vi på lignende SUV'er i samme klasse, så er det ikke helt skævt sat. Til sammenligning koster en Skoda Kodiaq omkring 45.000 kr. mindre.

De ekstra to bagsæder er bestemt ikke egnede til fuldvoksne mennesker, men til gengæld giver de to ekstra isofix-sæder.

Dermed har Mercedes GLB i alt fire sæder med isofix - to på hver af de bagerste stolerækker, mens sædet i midten er uden. 

Læs mere om Mercedes GLB her.

peugeot 5008 familiebil isofix
Peugeot 5008© Peugeot

Peugeot 5008

Franskmændene har endnu et bud på en seriøs familieslæde. Denne gang i form af en stor, 7-personers SUV fra Peugeot. Den nye 5008 er skarpere designet, end mange af de øvrige i klassen, og falder godt ind i de nye designstrømninger hos Peugeot, som vi også har set fra 308 og 508.

5008 er blevet digitaliseret på alle led og kanter, mest bemærkelsesværdigt ved digitaliseret instrumentering, der ved et tilkøb sågar kan læse vejen med infrarødt nattesyn.

Generelt er finish’en i 5008 mere præcis, stilren og lækker end de billigere, fanske alternativer. Det betaler man da også for - 5008 har nemlig en startpris på 484.990 kr.

Peugeot 5008 har tre isofix-sæder på række.

Peugeot Rifter familiebil isofix
Peugeot Rifter© Peugeot Rifter

Peugeot Rifter

Hvor tyskerne har VAG, så har franskmændene PSA, og derfor deler Peugeot Rifter en masse dele med søskendebilerne Berlingo og Combo-e. Peugeot tilbyder et billigere alternativ, hvis du kan leve uden en tredje stolerække. Priserne starter nemlig ved 269.000 kr. for den korte variant, men skal du have alle 7 sæder som i Berlingo’en, koster det dig ligeledes 339.900 kr.

Går du med den korte variant, så får du en rækkevidde på 282 km (WLTP), mens den lange variant kan køre 268 km på en ladning. Forskellene på Rifter og søskendebilerne skal findes i designet og udstyrslisten. Derfor må det være op til den enkelte bilkøber at vurdere, hvad der er den bedste mulighed.

Nøjagtig som e-Berlingo har Peugeot Rifter isofix i de tre almindelige bagsæder, mens de to ekstra sæder ikke har.

Læs mere om Peugeot Rifter her.

VW Touran familiebil isofix
VW Touran© VW

VW Touran

Engang kunne man få en Sharan hos VW eller en Alhambra hos Seat, men det lader til, at VAG-koncernen lader Touran opsluge markedet. 

Touran er givetvis ikke lige så rummelig og praktisk som en Sharan, men den har bestemt andre kvaliteter. Eksempelvis har den hele fem isofix i samtlige fem bagsæder, hvilket er standard i alle varianter.

Dermed kan man få en VW med plads til 7 personer til 387.495 kr. For den pris får man en 1,5-liters benzinmotor, der yder 150 hk, og en manuel 6-trins gearkasse. Vil du have automatisk DSG, koster det yderligere 30.000 kr. 

VW Touran er en kompakt familiebil med stor plads på indersiden, uden at bilen føles og synes som en bus på vejene. Der er fem sæder med isofix.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...