Opladningshybrid Ford Kuga

SUV plugin-hybrider er eftertragtede i Danmark. 

© Mathias Brandt

Nu udbetaler Ford kompensation til utilfredse ejere af Kuga plugin-hybrid

Ford Kuga PHEV er ramt af elektroniske problemer i sådan en grad, at ejerne nu får økonomisk kompensation af importøren

14. oktober 2020 af Bil Magasinet


Først sagde Ford, Danmark at man tilbageholdt leveringen på nogle eksemplarer af den populære Kuga Plugin-hybrid, da der var risiko for, at bilens batteripakke kunne bryde i brand under opladning.

Så tilbagekaldte importøren nogle biler hos danske ejere, da problemet ikke var løst. Siden tilbagekaldte man samtlige solgte eksemplarer af modellen på det danske og flere andre europæiske markeder.

Og nu – fordi problemet trækker ud – udbetaler Ford kompensation til ejerne. 

Tjek månedens tilbud til nye læsere af det trykte Bil Magasinet - få 3 numre lige ind af din brevsprække før det udkommer i kioskerne

"Vi beklager dybt situationen og de fortsatte gener, som kunderne oplever. Samtidig arbejder vi på højtryk for at finde en løsning, som desværre ser ud til at kan tage længere tid, end vi havde regnet med og håbet på," skriver Ford Danmark.

"Derfor har vi igangsat i alt tre initiativer som en tak for kundernes tålmodighed og for at mindske deres gener mest muligt, indtil vi har fundet en løsning," lyder det.

Ford Kuga er sikker at køre

Ford fraråder midlertidigt sine Kuga-kunder at oplade batteriet. Men holder man sig fra det, er bilerne sikre nok, siger Ford. Man skal blot holde bilen i det såkaldte “Auto EV”-program, som er det, bilen automatisk vælger.

"Så snart vi har mere nyt i sagen, vil kunderne få direkte besked. Vi opfordrer i den forbindelse alle kunder til at downloade FordPass-appen, hvor de kan holde sig direkte orienteret. Kunder vil yderligere blive informeret pr. mail og post," skriver de.

3 initiativer for Kuga-ejere

Ford Danmark forlænger garantien på Kuga Plug-in Hybrid fra to år til fem år – både til kunder, der allerede har fået deres bil udleveret og til kunder, der afventer levering af deres allerede producerede bil.

Kunderne får et gavekort på brændstof til en værdi af 3.700 kr. til brug på alle landets Circle K-tankstationer. Det sker som en anerkendelse af, at Kuga Plug-in Hybrids brændstoføkonomi lige nu ikke er på det niveau, som kunderne havde regnet med ved køb.

Ejere af Kuga Plug-in Hybrid, der abonnerer på opladning via Clever, har fået deres abonnement sat automatisk i bero fra 1. september 2020. Det vil sige, at de ikke skal betale for deres Clever Unlimited-medlemskab, indtil en løsning er fundet. Denne information har de pågældende kunder allerede fået via Clever, og de skal ikke foretage sig noget.

Kilde: Ford Danmark

Tidligere i år testede Bil Magasinet Ford Kuga PHEV mod opladningshybriden Mitsubishi Outlander PHEV. Læs Mathias Brandts test her:

Opladningshybrider er i høj kurs

De højbenede SUV’er har længe været en dansk favorit, og når de kombineres med plugin-hybrid-teknologi, bliver det ikke meget mere hot lige nu. Opladningshybrider, som de også kaldes, kombinerer det bedste fra forbrændingsmotoren med fordelene ved en elmotor, uden du behøver at køre rundt med rækkeviddeangst. 

Selv om Kuga og Outlander begge er plugin-hybrider, bygger de på to forskellige principper. Vi kigger nærmere på dem.

Opladningshybrid Ford Kuga PHEV oplader i Clever-ladestander

Ford Kuga PHEV kan oplades derhjemme eller på farten. Et Clever-abonnement starter fra 269 kr. om måneden. 

Ford Kuga PHEV er den billigste Kuga

Ford Kuga er baseret på samme C2-platform, som bruges til Focus. Faste læsere af Bil Magasinet vil vide, at Focus altid bliver rost for underholdende køreegenskaber, og de fine takter fortsætter i Kuga. Paradoksalt nok er plugin-hybriden på samme tid den mest kraftfulde og billigste variant i Kuga-programmer (læs en solo-test af Ford Kuga plugin-hybrid ved at klikke hér!)

Det skyldes den store rabat, staten giver på registreringsafgiften, fordi Kuga med ladestik har et flot, oplyst forbrugstal. Den billigste variant starter ved 280.090 kr., hvilket gør den 8.400 kr. billigere end en 120-hestes Kuga med en 1,5-liters benzinmotor og manuelt gear. 

Opladningshybrid Ford Kuga PHEV kører gennem skov. Ford Plug-in hybrid

Testbilen stiller med næsthøjeste udstyrs-niveau, ST-Line. Prisen starter stadig under 300.000 kr. 

Ford Kuga Plugin-hybrid med 225 hk

Forbrændingsmotoren er en 2,5-liters sugemotor, der yder 152 hk. Forhjulene får hjælp af en elmotor, som bringer den samlede systemydelse op på 225 hk. Med en kampvægt på næsten to ton kommer de 225 heste aldrig til føles voldsomme, men bilen har et tilstrækkeligt kraftoverskud i trafikken takket været de øjeblikkelige kræfter fra elmotoren.

Hybridteknologien i Ford Kuga er også effektiv, når batteriet ikke er 100 pct. opladt. Hvor Mitsubishi Outlander har problemer med at komme over 10 km/l, hvis batteriet er fladt, kører Kuga tæt på dobbelt så langt ved almindelig bykørsel i moderat trafik.

Ford Kuga Plug-in hybrid motor

Ford gør brug af en 2,5-liters sugemotor, der arbejder sammen med to elmotorer.  

Ford Kuga PHEV er veludstyret

Man behøver ikke sætte mange krydser på udstyrslisten for at have en veludstyret Ford Kuga, men et kryds, der er værd at prioritere, er førerassistancepakken til 24.900 kr. Den inkluderer aktiv fartpilot, førerovervågning, blind vinkel-advarsel, frontkamera, bakkamera samt dørkantsbeskyttere. Specielt den aktive fartpilot er dejlig på langtur, da den også assisterer rattet og holder Kuga mellem linjerne.  

Ford Kuga Plug-in hybrid interiør, ST-line

Kabinen er præget af lækre materialer. Stemmestyring af navigation virker ikke optimalt.

Mitsubishi Outlander PHEV har 8 år på bagen

Grundformen til den Mitsubishi Outlander (læs en solo-test af modellen ved at klikke hér!) blev skabt tilbage i 2012. Siden har den fået tre facelift, hvoraf det seneste kom i år. Mekanisk er der ikke sket meget, men indvendigt har Outlander fået nyt instrumentbord.

Mitsubishi Outlander PHEV med anhængertræk

Mitsubishi Outlander PHEV kan fås fra 279.995 kr. og er tilmed klassens største bil med masser af plads på alle sæderækker.  

Mitsubishi Outlander arbejder anderledes end Ford Kuga

Plugin-mekanikken i Outlander er anderledes end mange af de nyere konkurrenter. Udgangspunktet er en benzinmotor på 2,4-liter, der yder 135 hk. Den bruges primært til at drive en generator, som lader på batteriet.

Derfor kører Outlander hovedsagelig med hjælp af to elmotorer, der er placeret ved hver af bilens aksler, og som tilsammen yder 177 hk. Benzinmotoren har ingen gearkasse, men kan kobles direkte på forakslen og hjælpe i visse situationer. På papiret har Outlander en systemydelse på 224 hk. men i virkeligheden er det kun 177 hk, der arbejder det meste af tiden. 

Mitsubishi Outlander PHEV motorrum. Instyle

Benzinmotoren i Mitsubishi Outlander trækker en generator, der leverer el til batteriet, som de to elmotorer trækker energi fra

Vigtigt at Outlander Plugin-hybrid bliver ladt op 

Mitsubishi har et flot forbrugstal på 50 km/l med fuldt opladet batteri, derudover kan Outlander køre op til 45 km på el alene. Men Outlander har større udfordringer ved at opnå disse tal sammenlignet med de nyere konkurrenter. At køre 45 km på el alene kan den godt, så længe man holder sig fra hårde accelerationer. Forbrugstallet på 50 km/l er derimod svært at opnå - selv med meget konservativ kørsel.

Mitsubishi Outlander er rummelig, som en container og fås med syv sæder. Kabinen er et stort sammensurium af eksklusive detaljer, billig plastik og forældet infotainment-system. Vælger man højeste udstyrsniveau, Instyle, mødes man af et par store velformede sæder med quiltet læder, der lige så godt kunne have siddet i en Bentley Mulsanne.


Mitsubishi Outlander PHEV interiør med nyt infotainmentsystem

Kabinen er en blanding af stenhårdt plastik og læder. En ny touchskærm blev introduceret i 2020.

Derfor skal du købe en Plugin-hybrid

Markedet for opladningshybrider bliver større og større, og det giver god mening. Plugin-hybrider er en god mellemting til de danskere, der ikke er klar til at skifte til en 100 pct. elektrisk drevet bil. 

Plugin-hybriderne arbejder efter mange af de samme principper, som elbilerne gør. Vores gennemgang har vist, hvor vigtigt det er, at man huske at lade sin opladningshybrid op, hvis man vil have chance for at opnå de flotte forbrugstal, som annoncerne lover. 

Det er samtidig en måde at få fjernet meget af den skadelige CO2-udledning, som plager mange storbyer, ved at køre el i byen og bruge forbrændingsmotoren på motorvejen og væk fra byen. 

Mitsubishi Outlander PHEV vs. Ford Kuga PHEV

Takket være afgiftsreglerne er opladningshybrider særligt attraktivt prissat, og man får langt mere for pengene sammenlignet med en almindelig benzinbil.

Ford Kuga PHEV ST-line profil

Ford Kuga PHEV leverer masser af SUV-følelse for pengene. 

Ford Kuga PHEV

Pris fra: 280.090 kr. (testbil: 296.090 kr.)

Ydelse: 225 hk / 200 Nm

0-100 km/t: 9,2 sek.

Forbrug: 71,4 km/l (opgivet WLTP).

Elektrik rækkevidde: 56 km (opgivet WLTP).

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle - profil

Mitsubishi Outlander PHEV fås med syv sæder

Mitsubishi Outlander PHEV

Pris fra: 279.995 kr. (testbil: 384.995 kr.)

Ydelse: 224 hk / 332 Nm

0-100 km/t: 10,5 sek.

Forbrug: 50,0 km/l (opgivet WLTP).

Elektrik rækkevidde: 54 km (opgivet WLTP).

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...