Tesla Model 3 BMW i3 Hyundai Kona og Audi e-tron

Så' der LADERACE! Hvilken elbil kan vi hurtigst lade op?

Bil Magasinet samler fire elbiler til et kapløb på opladning, og deltagerne er: Hyundai Kona Electric, BMW i3 S, Audi e-tron eller Tesla Model 3, der er bedst?

25. maj 2020 af Steen Bachmann & Anders Richter

Så hurtigt kan du oplade din elbil

Den europæiske bilindustri og en række partnere er ved at opsætte et net af hurtigladere over hele Europa. Skal du på en længere tur, skal det være muligt at få strøm på bilen uden at blive gråhåret af at vente. Senest har E.ON og Clever åbnet to nye ladestationer ved Fredericia og Halsskov ved Korsør, hvor man kan lade med op til 350 kW. Bil Magasinet kører til Halskov med tre nye ­elbiler og får selskab af en læser i en af de første Tesla Model 3, der blev indregistreret herhjemme. Ideen er, at vi skal se hvor hurtigt, de forskellige elbiler lader.

Elbilerne får 60 minutter til at lade

Vi prøver derfor at bruge så meget af strømmen som muligt i de fire elbiler, og herefter afsætter vi 60 minutter til at lade i. Herefter kan vi både se, hvor mange procent bilerne får på i strøm over tid, men det bliver også muligt at så hvor mange “kilometer i timen”, der kommer på de fire.

Pssst! Testen blev foretaget og bragt i Bil Magasinet, august 2019. Der kan være foretaget tekniske ændringer af de fire elbiler siden.

Resultatet kommer hér!

4. pladsen: BMW i3 S

  • Pris 399.000 kr.  
  • Motor el, 42 kWh batteri  
  • Ydelse 184 hk, 270 Nm
  • Topfart 160 km/t  
  • 0-100 km/t 6,9 sek.  
  • Rækkevidde (WLTP) 330 km

BMW i3S er den ældste elbil i denne test, og derfor er det måske ikke så mærkeligt, at den lander nederst i feltet. Ikke nok med, at den har det mindste batteri, det og også den af de fire, som er langsomst til at lade op. Den startede på 22 pct. og efter en time nåede den op på 98 pct. Kurven bliver meget flad til sidst, hvor ladehastigheden nedsættes markant.

Pssst! Læs mere om BMW i3 S i vores langtidstest hér!

BMW i3 oplader med 248 km i timen, hvilket er det langsomste i denne test.
BMW i3 oplader med 248 km i timen, hvilket er det langsomste i denne test.

3. pladsen: Hyundai Kona Electric Premium

  • Pris 349.995 kr.  
  • Motor el, 64 kWh batteri  
  • Ydelse 204 hk, 395 Nm
  • Topfart 155 km/t  
  • 0-100 km/t 7,6 sek.  
  • Rækkevidde (WLTP) 449 km

Hyundai Kona Electric starter som den eneste i testen med at være nede på nul pct. (den ankom med slæbetov. Lang historie...). På en time går den fra nul til 80 pct. Havde den startet med mere batteri, vil vi dog nok få et markant lavere tal, da ladekurven allerede ved 75 pct. daler drastisk. De sidste 25 pct. af batteriet er altså svære at udnytte, hvis det skal gå stærkt. 

Pssst! Læs mere om Hyundai Kona Electric i vores første test hér!

Hyundai Kona Electric lader med 359 km i timen
Hyundai Kona Electric lader med 359 km i timen

2. pladsen: Tesla model 3 Long Range Performance

  • Pris 510.700 kr.  
  • Motor el, 75 kWh batteri  
  • Ydelse 450 hk, 640 Nm
  • Topfart 261 km/t  
  • 0-100 km/t 3,4 sek.  
  • Rækkevidde (WLTP) 530 km

Vi starter opladningen af en Tesla Model 3 på 11 pct. og efter en time rammer den 98 pct. Efter 45 minutter rammer den 85 pct. og herfra flader kurven noget ud. Siden testen har Tesla opgraderet ladehastigheden af Model 3 så den i perioder kan komme op omkring 200 kW. Med opgraderingen bør den være lige så hurtig eller endda overhale dagens vinder, Audi e-Tron.  

Pssst! Læs mere om Tesla Model 3 i vores test hér!

Tesla Model 3 oplader med 461 km i timen.
Tesla Model 3 oplader med 461 km i timen.

1. pladsen: Audi e-tron

  • Pris 799.999 kr.  
  • Motor el, 95 kWh batteri  
  • Ydelse 408 hk, 664 Nm
  • Topfart 200 km/t  
  • 0-100 km/t 5,7 sek.  
  • Rækkevidde (WLTP) 410 km

Audi e-tron overbeviser hele testholdet med sin hurtighed. Den starter på syv pct. og efter kun 42 minutter melder den, at batteriet er ladet helt op. Ladekurven falder også kun en lille smule, så den lader kraftigt i hele perioden. Da e-tron lader helt op på under en time er vores “km i timen”-tal teoretisk beregnet. På trods af det står vi med en helt klar vinder af dagens test.

Pssst! Læs mere om Audi e-tron i vores test hér!

Audi e-tron lader med 541 km i timen, hvilket er nok til at lade den indtage 1. pladsen i denne test.
Audi e-tron lader med 541 km i timen, hvilket er nok til at lade den indtage 1. pladsen i denne test.

Konklusion!

Der er overraskende stor forskel på, hvor hurtige de forskellige elbiler er til at lade kilometer på batteriet. For mange af de bilejere, der pendler langt, vil det være yderst relevant at vide, hvor mange kilometer man får ud af at holde stille og lade i 15 minutter eller en halv eller hel time.

Det er tydeligt, at jo højere op i pris, vi kommer, des bedre er teknikken til at få ladet strøm på batteriet hurtigst muligt.

Audi’en står som vinder i testen, men hvis vi kigger på, hvor du får mest værdi for pengene, går førstepladsen nok nærmere til Tesla Model 3. Her får du næsten samme antal kilometer i timen, og her har vi en startpris på blot 369.900 kr.

Ladetiden er et af de steder, hvor der kommer til at ske rigtig meget i den nærmeste fremtid. Den nye Porsche Taycan er lavet, så den kan lades med op til 350 kW – altså over den dobbelte ladehastighed af, hvad Audi e-tron kan lade med i dag. 

Husk at vi hver måned nørder biler i Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...