Slipse-DUEL: Skal du vælge en Audi A4 stationcar eller BMW 3-serie Touring? Få svaret hér!

Bil Magasinet sætter to af de mest populære firmabiler i stævne: Den nye BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant, som er blevet faceliftet. Læs vores komplette test af de to lige hér!

1. maj 2020 af Mikkel Thomsager

For ti år siden blev forsiden af Bil Magasinet nr. 210 prydet af en Nissan 370Z. Bil Magasinets daværende dynamiske duo, motorjournalisterne Carsten Nymann og Morten Bek, havde været i USA for at køre afløseren for den legendariske 350Z. Samme par stod bag udgavens stortest med Mazda 6, Opel Insignia, Skoda Superb og Toyota Avensis fotograferet foran Limfjordsbroen i Aalborg. Alle fire var blandt de mest solgte mellemklassebiler, mens prestige­bilerne i klassen fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo var forbeholdt de få.

Denne duel-test stammer fra Bil Magasinet. Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér og vær sikker på at få de nyeste test af biler som den første.

I dag er rollerne byttet om. De gamle firmabiler er på vej ud, mens prestigebilerne er blevet hvermandseje. Øget velstand, lavere bilafgifter og nye finansieringsmuligheder – ikke mindst ­leasing – gør, at de, der tidligere drømte om en BMW 3-serie, men endte med en Mazda 6, nu drømmer om en 5-serie, men ender med... en 3-serie.

Den mest solgte i klassen er ­stadig VW Passat. I 2018 blev det til 5.458 stk., mens Mercedes C-klasse fulgte efter med 3.592 stk. BMW 3-serie og Audi A4 kom lige efter.


Audi A4 vs. BMW 3-serie

Audi står klar med en revideret A4 og BMW med en helt ny 3-serie, der også er klar som stationcar. Begge gør op med et par udfordringer fra de udgående modeller samtidig med, at de placerer sig mere præcist i forhold til konkurrenterne.

Det er fintænkning på første klasse, som kan opsummeres hurtigt:

BMW 3-serie giver den bedste køreoplevelse og den mest gennemtænkte stationcarløsning. Audi A4 er den lækreste bil akkompagneret af en fin limousineoplevelse.

BMW 3-serie stiller med en 320d Touring med omfattende ekstra­udstyr, hvoraf en del af har strategisk betydning. Audi stiller med en tilsvarende veludstyret A4 Avant med 40 TFSi-­motor.

Som det fremgår af modelbetegnelserne er det således en BMW-diesel mod en Audi-benziner. Det er ikke tiltænkt, men et udtryk for det muliges kunst – og det giver en anden mulighed for at evaluere de to motorer.

Lækkert automatgear i BMW 3-serie

I den udgående 3-serie var de 4-cylindrede dieseler en forbavsende uraffineret løsning med vibrationer i kabinen og pedalerne, og endog i gearstangen i versioner med manuelt gear. Det sidste problem er elimineret ved, at 3-serien nu kun fås med en fremragende 8-trins automatgearkasse. Vibrationerne er fjernet effektivt, ligesom motorstøjen er dæmpet til benzinmotorniveau. Bag rattet er oplevelsen af BMW’ens diesel­motor nu på 5-serie niveau, hvilket gør valget mellem benzin og diesel enkelt: Du kan nu reelt vælge efter temperament og kørselsbehov.

Sådan har det været hos Audi, siden den nuværende A4 blev præsenteret i 2015. Den 190-hestes 4-cylindrede motor giver et godt antrit, men har man et større kørselsbehov eller behov for at trække tunge påhængskøretøjer, vil ­diesel været et mere naturligt valg. Dermed undgår man en skavank, som viste sig på testbilen med benzinmotor. Når den starter, sker det med et voldsomt ryk i bilen, hvilket gør stop/start-systemet til en påfaldende indretning.

Da Audi ­præsenterede seneste A6, var blandt andre Bil Magasinet ude med kritik af finishen i kabinen. Måske har Audi lyttet, for der er intet at udsætte på A4. Her er kun få synlige ændringer. Infotainmentsystemet og dets skærm er ny, og Audi’s digitale instrumentering har fået bedre opløsning og mere datakraft. Ellers ligner alt sig selv, og det er bestemt ikke en skam. Førerpladsen er intuitiv og let at bruge.

Med fart på vinder BMW'en

Selv efter nærmere inspektion er der heller intet at komme efter i forhold til finishen i BMW’s nye 3-serie, men for nye BMW-piloter kræver førerpladsen mere opmærksomhed, før den sidder på rygraden. Audi var blandt de første i klassen med digitale instrumenter, og de sad bare, hvor de skulle i ­første forsøg. Nu er BMW med, men uden helt den samme lækkerhed. Hvor Audi kører med trykfølsom skærm, kører BMW med drejehjul i midterkonsollen. Jeg foretrækker trykskærmen.

Med fart i bilen er BMW derimod en klar vinder. Den nye 3-serie føles større og tungere end forgængeren, men styretøjet er stadig i en klasse for sig. Indstyringen er ihærdig og præcis, og affjedringskomforten er klart bedre ikke mindst med 19” hjul, som dog ikke helt kan køre fra deres størrelse. Det hører med i vurderingen, at ­Bridgestone-dækkene er punktérfrie af run flat-typen og dermed en smule hårdere end konventionelle dæk.

Støj­niveauet i kabinen er lavt. Her hører det med, at vor test-BMW er udstyret med lyddæmpende ruder til ekstra 3.906 kr. Det virker, som om det er en option fra ekstraudstyrslisten, det er værd at tage med.

Audi A4 kører godt – selv på 19" hjul

Også vor test-Audi kører på 19” hjul, endda med den aggressive dækmontering Pirelli P Zero, men det lider A4 ikke under. Affjedringskomforten er særdeles god, men til gengæld synes indstyringen ikke at nyde godt af den skarpe hjulmontering. Styretøjet er præcist, men der er ikke megen føling med underlaget. En del af udfordringen er måske en særlig ufølsomhed omkring midterstillingen, som til gengæld er til gavn for retningsstabiliteten. Den bidrager til at give A4 en limousineagtig fremfærd på motorvej med påfaldende lavt støjniveau i kabinen.

BMW 3-serie har tre cm længere mellem akslerne end Audi A4, hvilket synes at give en anelse mere benplads på ­bagsædet. Herudover er der ikke nogen oplevet forskel på rummeligheden af kabinerne i de to biler.

Audi A4 og BMW 3-serie er næsten lige store bagi

Bagagerummene er også næsten nøjagtig lige store, men BMW stiller med den bedste løsning. Den dobbelte bagsmæk, der giver mulighed for adgang til bagagerummet via bagruden, som kan åbnes for sig, er en lækker detalje, som man hurtigt sætter pris på. Men også løsningen omkring nettet, der deler bagagerummet fra kabinen, og dækkenet hen over bagagerummet, fungerer bedst i BMW – der i øvrigt også har den største åbning af bagklappen.

Vi synes

Samlet vurdering: Den reviderede Audi A4 er mest af alt revideret – men absolut ikke kørt agterud i konkurrencen med BMW 3-serie. I en direkte sammenligning vinder BMW på mere direkte køreegenskaber og en bedre stationcarløsning, men det ændrer ikke på, at Audi A4 opleves som den lækreste bil akkompagneret af en fin limousineoplevelse.

Denne duel-test stammer fra Bil Magasinet. Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér og vær sikker på at få de nyeste test af biler som den første.

1. Pladsen BMW 3-serie Touring: Den nye BMW 3-serie opleves mere voksen end forgængeren. Især dieselmotorens integration er bedre, men Touring-udgaven nyder også godt af en gennemtænkt bagagerumsløsning. 

2. Pladsen Audi A4 Avant: A4 har reelt nogle år på bagen, men virker absolut ikke bedaget i sammenligning med den nye 3-serie. Køregenskaberne er ikke voldsomt dynamiske. Til gengæld er den lækker både i stil, udtryk og komfort.

BMW 320d Touring M Sport aut.

Pris 566.206 kr. (711.501 kr. testbil)

Motor R4, 1995 cm3, 16V, biturbodiesel

Effekt 190 hk ved 4.000 o/min, 400 Nm ved 1.750 o/min

0-100 km/t 7,1 sek.

Topfart 230 km/t

Mål 471/183/144 cm

Vægt 1.660/530/1.800 kg

Bagagerum 500-1.510 liter

Økonomi 18,2 km/l (16,3 km/l målt)

Audi A4 Avant 40 TFSI S-Line Prestige Tour S-tronic

Pris 504.990 kr. (739.768 kr. testbil)

Motor R4, 1.984 cm3, 16V, turbobenzin

Effekt 190 hk ved 4.200 o/min, 320 Nm ved 1.450 o/min

0-100 km/t 7,5 sek.

Topfart 238 km/t

Mål 473/184/143 cm

Vægt 1.585/530/1.500 kg

Babagerum 495-1.495 liter

Økonomi 14,7 km/l (12,3 km/l målt)

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...