Danmark er redningsland for registrering af nye/gamle biler

Ladefund af biler, som aldrig har været indregistreret er ofte umulige af få plader på i andre lande. Men takket være vores afgiftsystem, er det ikke noget problem i Danmark

7. januar 2019 af Mikkel Thomsager

Begejstringen er stor og interessen enorm, når nye biler, der har stået hengemt i årtier, dukker op af støvet i ukendte lader, som fundet af 11 fabriksnye BMW 5-serie i Bulgarien. 

Historien blev fulgt med den ærgerlige bemærkning, at bilerne formentlig ikke kan indregistreres, fordi reglerne for biler, der registreres første gang i dag, er mange gange strammere, end da bilerne blev produceret for 25 år siden.

Men sådan er det faktisk ikke i Danmark, hvor Skat har en regel om, at hvis en bil er produceret for mere end fire år siden, så anses den som brugt og “registreret første gang” i det år, hvor den er produceret, uanset om den rent faktisk fik nummerplader på den gang.

Kan godkendes for lille beløb

For, at der ikke skulle blive en forskel her, som det er sket med definitionen af en veteranbil, som skal være 30 år i forhold til syn, men og 35 år i forhold til afgift, så følger Færdselsstyrelsen SKAT’s princip. Det vil sige, at bilerne blot skal opfylde reglerne fra 1994 for at blive registreret.

Man skal så lige have styr på, at bilerne faktisk opfylder danske/EU-regler fra 1994.

I teorien kan der være tale om eksempelvis katalysatorløse eksemplarer beregnet til Saudi Arabien. Det kan den danske bilimportør hjælpe med af afgøre. 

Hvis ikke importøren vil hjælpe med denne oplysning, må man have hjælp fra en prøvningsinstans. Det koster 3.000 til 5.000 kr., men det er jo også overkommeligt frem for umuligt.

Replica-modeller kan også godkendes

Tilsvarende har Danmark regler om replica-biler, der også gør, at eksempelvis den nyproducerede “gyldne” Porsche 993 Turbo, kan registreres i Danmark i modsætning til i de fleste andre lande. Den vil nemlig, når modellen, som den “efterligner", bliver 35 år gammel, fortsat kunne registreres efter replica-reglerne.

Det vil sige, at hvis man køber den og gemmer den til 1994 plus 35 år, det vil sige år 2029, så vil den til den tid fortsat kunne registreres i Danmark, selv om den da er ny, fordi den efterligner en bil fra 1994 og derfor blot skal opfylde de tekniske regler fra 1994, hvilket den selvfølgelig kan.

Det er disse regler, som gør, at man i Danmark kan registrere replica-biler af f.eks. AC Cobra og Ford GT 40.

Mens Danmark tidligere har været et af de mest restriktive lande i forhold til førstegangsregistrering af mange biltyper, så er vi nu omvendt et af de mest liberale lande i forhold til at opfylde regler.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...