© bilmagasinet.dk

Vinterferie: Kør ikke ud af Danmark på sommerdæk

Det er en rigtig god idé at sætte sig ind i reglerne for vinterdæk inden man begiver sig af sted på vinterferie

8. februar 2013 af Bil Magasinet

I de kommende uger drager tusindvis af danskere på vinterferie til vores europæiske naboer. For mange bilister vil køreturen byde på bjergkørsel på sneklædte og glatte veje. For at sikre et godt og stabilt vejgreb er det derfor vigtigt, at man inden afrejse har de rigtige vinterdæk på bilen. I Danmark er der ingen lovkrav om, at biler skal have monteret vinterdæk i årets koldeste måneder. Det er der til gengæld for en lang række af vores europæiske naboer, og reglerne varierer fra land til land. Manglende vinterdæk kan betyde, at man risikere at blive afvist allerede ved grænsen til flere af vores naboer.

”Ser vi på de mest traditionelle destinationer for skiferier så er der konkrete regler i f.eks. Norge, Sverige, Tyskland, Frankrig og Østrig. I Kroatien og Italien er det kun obligatorisk i visse områder”, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental.

”Rent faktisk er det næsten umuligt at krydse Danmarks grænser uden at køre gennem lande, hvor det er obligatorisk at benytte vinterdæk. Men udover lovgivningen handler det i lige så høj grad om trafiksikkerheden. Vi ved, at bilens bremselængde bl.a. på sne og glatte veje bliver markant bedre ved brug af vinterdæk, ligesom bilens generelle vejgreb forbedres på de kolde dage, så det er ganske enkelt sund fornuft at få sat vinterdæk på bilen i vinterhalvåret”.

Er man i tvivl om hvilke dæk der passer bedst til bilen, og førerens køreregenskaber, er det en rigtig god idé at søge råd og vejledning hos fagfolk på et værksted eller dækcenter. Her vil man også kunne få råd og vejledning omkring reglerne i de enkelte lande.

For at få det bedste vejgreb er det samtidig en god idé at tjekke dækmønstret, for også her er der forskellige lovkrav rundt om i Europa. Ifølge dansk lovgivning skal dækmønsteret have en dybde på mindst 1,6 mm, hvorimod lovkravet i f.eks. Sverige og Norge er 3 millimeter. ”Men et er hvad lovgivningen stiller krav om. Personligt vil jeg overveje at skifte dæk, når mønsterdybden når ned under de 3 mm, da sikkerheden allerede her bliver påvirket væsentligt” lyder et godt råd fra adm. direktør Georg Nielsen hos Continental.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...