Varebiler er typisk tungt lastet. Samtidig tilbagelægger de mange kilometer på lande- og motorveje. Det stiller krav til det eneste, der forbinder vognen med underlaget, nemlig dækkene.
Men mens antallet af personbiler, der får skiftet til dæk, der svarer til årstiden, er oppe på knap 90 procent, er det kun lidt over 50 procent af varebilerne, der kører på vinterdæk om vinteren.
Det viser en undersøgelse, der er foretaget af Dækimportørforeningen i samarbejde med Rådet for Større Dæksikkerhed.

Den 180-hestes Fullback er en fætter til Mitsubishi L200. Den leveres som standard på 16" alu med sommerdæk medmindre køberen forlanger noget andet – på billedet er det dog 19" alu.
© S. Bachmann"Vi ved, at vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren er det mest sikre valg. Det budskab er ved at rodfæste sig hos de fleste privatbilister. Men desværre er dækkene ofte nedprioriterede, når det drejer sig om biler til arbejdsbrug, altså gulpladebiler. Måske fordi føreren typisk ikke er ejer af bilen, eller fordi virksomhederne prioriterer andre investeringer først," siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.
Ligestil dæk og sikkerhedssko
Også i byer er det vigtigt med det rigtige fodtøj til køretøjet, så man sikrer en så kort bremselængde som muligt.
"Især fordi gulpladebilerne ofte er lastet til maksimum med tungt værktøj, der i sig selv ikke er befordrende for bremseevnen. Her er det vigtigt, at man tænker på køretøjets bremseevne. Ikke mindst fordi de tunge køretøjer kan forvolde store skader, hvis ulykken er ude," siger Georg Nielsen.
Dæk lige så vigtige som sikkerhedssko
Continental Danmark efterlyser, at erhvervslivet prioriterer sikre biler lige så højt som sikkerhedssko.
"Det er blevet en naturlig og lovpligtig del af arbejdsuniformen at iklæde sig med det rigtige fodtøj. Arbejdsbilens fodtøj bør lige så naturligt vælges på grund af sikkerheden," siger Georg Nielsen.