Under AutoBests finaletesten fik jeg lejlighed til at teste de to bedste dæk i Bil Magasinets vinterdæktest. Du kan læses hele testen af alle vinterdækkene i Bil Magasinet nr 2112, der er på gaden lige nu.
Desværre har der indsneget sig en fejl i testen, der udråber Bridgestone Blizzak LM005 som vinder. Karaktererne er rigtige nok, men sammenregningen er forkert, så reelt er det Continentals nye WinterContact TS870, der vinder.
Men Bridgestone-dækket har ifølge testen klart bedre egenskaber i de glatte discipliner, hvilket afslørede sig ved AutoBest finalestesten, hvor de deltagende Hyundai Bayon stillede med Bridgestone-dækket, mens de deltagende Toyota Yaris Cross stillede op på Contintal-dækket.
Testen fandt sted på ÖAMTC-testcentret i Teesdorf uden for Wien, hvor der var arrangeret en to km lang testrute med mange indlagte, udfordrende glatfører-discipliner, og her afslørede Blizzak-dækket sig som klart det bedste.

Gammel dækmodel har det svært
Bridgestone Blizzak LM005 står simpelthen bedre fast i de fleste glatførestituationer, og jo glattere underlaget er, desto større er forskellen mellem Blizzak-dækket og Continental-dækket til Blizzaks fordel.
En anden bil, Skoda Fabia, stillede i øvrigt til testen iført forgængeren til Continentals TS870, nemlig TS850, som i flere år har været blandt de absolut bedste. Her var der en klar forskel til fordel for det nye Continental-dæk.
Indrømmet: Det kræver de fremragende test-faciliteter, som var til rådighed hos ÖAMTC i Teesdorf, at dokumentere forskellen på de to dæk. Essensen er selvfølgelig, at egenskaberne bliver afgørende, når du kommer ud i unormale situationer, og da kan de være forskellen mellem en skræmmende oplevelse og en katastrofe.