© bilmagasinet.dk

Tjek lige trykket

Korrekt dæktryk sparer brændstof og giver højere sikkerhed. Du tjekker det på to minutter

11. oktober 2010 af Steen Bachmann


Hvornår har du sidst tjekket dæktrykket? Sandsynligvis for alt for lang tid siden - i alt fald hvis du ligner de fleste andre danske bilister.

FDM oplyser, at op i mod halvdelen af personbilerne på de danske veje kører med forkert dæktryk i et eller flere af bilens dæk. Det går både ud over trafiksikkerheden og udhuler brændstoføkonomien.

”Det anbefales at kontrollere dæktrykket hver 14. dag,” siger Jørgen Jørgensen, der er leder af teknisk afdeling hos FDM. Han påpeger, at det især er for lavt et tryk, der er problematisk. Hvis der mangler luft i dækket, så øges vejmodstanden, og dækket bliver hurtigere varmet op. Det giver øget risiko for skader og dækket slides hurtigere.

For lavt dæktryk gør bilen sværere at styre
Bilen bliver også sværere at styre, ligesom bremseevnen bliver nedsat. Et lavere dæktryk betyder desuden, at bilens elektroniske hjælpesystemer kommer til at fungere dårligere. Såvel ABS-bremsesystemet og ESC-stabilitetssystemet kan ikke præstere optimalt med for lidt luft i dækkene. Det er alt i alt en markant forringelse af trafiksikkerheden. Den tyske bilistorganisation ADAC har lavet en test, hvor bilens fordæk havde 0,5 bar lavere dæktryk end det foreskrevne. Ved en hård opbremsning fra 80 km/t. var bremselængden forøget med seks meter.

© bilmagasinet.dk

Let at finde det rigtige tryk
Det rigtige dæktryk finder man i bilens instruktionsbog, på en mærkat i tankdækslet eller indvendigt i døren.

”Det er hurtigt gjort, og vi anbefaler lige som FDM, at man mindst tjekker bilens dæktryk hver 14. dag eller hver anden gang man tanker,” siger Anders Knudsen, salgsdirektør i OK Benzin. ”Lufttryksmålerne på OK stationerne er meget enkle at bruge. Man vælger simpelthen det ønskede tryk på det digitale display, fylder luft i dækket og afventer ”bip-lyden”, som fortæller, at trykket er nået,” forklarer Anders.

Nemt at spare på brændstoffet
Med et optimalt dæktryk i bilen kan man faktisk forbedre brændstoføkonomien.

”Af hensyn til brændstoføkonomi kan man med fordel hæve trykket med 0,1 bar i forhold til det specificerede, uden at gå på kompromis med sikkerheden,” lyder tippet fra Jørgen Jørgensen.

Omvendt så lyder tommelfingerreglen, at et lavere dæktryk 0,1 bar på ét af bilens dæk i forhold til instruktionsbogens anbefalinger betyder en forringelse af brændstoføkonomien på op i mod 0,5 procent. Det løber altså hurtigt op.

”Et lavere dæktryk giver ganske enkelt større rullemodstand, og konsekvensen er klar. Bilen kører kortere på literen, så en kontrol af dæktrykket er en nem vej til at spare brændstof og dermed penge,” påpeger Anders Knudsen fra OK Benzin.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...