© bilmagasinet.dk

Test: Vinterdæk er chokerende gode

... i sammenligning med sommerdæk, når vejen drejer og er glat. Test giver journalister en lærestreg

14. december 2011 af Mikkel Thomsager

Teknologisk dækrevolution

Vinterdæk kan være et spørgsmål om liv eller død, hvis du kommer i en kritisk situation, og vejen er glat.

Alligevel har vi på Bil Magasinet forholdt os skeptiske, fordi de på tør vej hidtil har haft markant længere bremselængde end sommerdæk næsten uanset temperatur. Med de sædvanlige, milde danske vintre har sommerdækket været at foretrække.

Men udviklingen af nye dæk går utroligt stærkt, og med de seneste modeller hævder de store dækproducenter, at bremsegabet i tørt føre stort set er elimineret, uden at vinterdækkets markant bedre egenskaber i vinterføre er gået tabt.

Det sætter vi os for at efterprøve på FDM Sjællands-Ringen.

Sådan tester vi
Vi tester de to dæktyper på tør asfalt ved 12 grader. Dækkene er nye Michelin indkøbt i almindelig handel af Dækbranchens Fællesråd; sommerdækkene er Michelin Premacy HP og vinterdækkene Michelin Alpin A4.

Vi bruger en bil, der typisk kører mange kilometer også om vinteren, nemlig sælgerfavoritten Ford Mondeo, og dækdimensionerne er dem, Ford anbefaler i Mondeos instruktionsbog.

Forskel i tørt føre nede på 1-2 meter
Hidtil har vinterdæk haft længere bremselængde i tørt føre end sommerdæk; typisk 4-5 meter fra 100-0 km/t. Det betyder en forøgelse af standselængden fra typisk 39 til 44 meter på en mellemklassebil som en Mondeo.

Med de nyeste vinterdæk fra Michelin er forskellen nede på 1-2 meter, og den kan være nul ved lavere temperaturer.

Så der er ikke længere nogen undskyldning: Isvinter eller tropisk jul, det er på med vintersutterne!

Klik videre, og få testens konklusioner...

Brems!

Standselængde

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

Vådt føre: Vinterdæk bremser markant bedre i glat føre. Fra 70 km/t bremser vinterdækket ned på ca. 40 meter på glatførebanen, der har en friktion som en isglat vej ved 0 grader. Sommerdækket (bilen i baggrunden på det øverste billede, der fortsætter, mens den anden står stille) har to til tre gange så lang standselængde, og i praksis standser den først, da den skrider ud af glatførebanen og ind på den almindelige asfalt på Sjællandsringen. På billedet herover er den på vej ud af glatførebanen ("69" på displayet foran bilen angiver, at den kørte 69 km/t, da den begyndte at bremse).

Tørt føre: På tør vej og i testens lufttemperatur på 12 grader har vinterdækket 1-2 meter længere standselænde fra 70 km/t end sommerdækket.

Start op af bakke

Glatførebakken

© bilmagasinet.dk

På glatførebakken står bilen med sommerdæk stille, mens dén med vinterdæk accelererer næsten uden hjulspin. Fordelen er indlysende - ikke bare ved igangsætning, mens også i forhold til fremkommelighed. Vinterdækket trækker dig ud af driverne, mens bilen med sommerdæk ikke kommer ud af stedet.

Drej!

Sving-testen

© bilmagasinet.dk

Bil Magasinets to motorjournalister på Sjællandsringen har prøvet lidt af hvert, men de fik alligevel en lærestreg på svingbanen. Her overrisles asfalten af vand, så friktionen svarer til en isbelagt vej ved 0 grader.

Forskellen i sommer- og vinterdækkenes egenskaber er tydelige, for ikke at sige chokerende. Bilen med vinterdæk kører gennem kurven med 50 km/t uden problemer, mens dén med sommerdæk skrider ud og slet ikke kan få greb i underlaget, så snart hastigheden overstiger 25 km/t.

På billedet er bilen til højre med vinterdæk på sikker kurs gennem svinget med 40 km/t, mens den på sommerdæk skrider ud og er på vej ud i rabatten, selv om ESC-stabilitetssystemet desperat forsøger at holde den på vejen.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...