Test: Sommerdæk

Lavere brændstofforbrug eller fast vejgreb på en regnvåd vej? Det er svært at få begge dele til topkarakter, viser FDMs store test af 33 sommerdæk

27. marts 2014 af Steen Bachmann

FDM og tyske ADAC har testet sommerdæk i størrelserne 14 og 15 tommer. Det er dæk, der passer mikrobiler som VW Up og Kia Picanto og de små biler i mellemklassen som Kia Ceed og VW Golf.

Det gør årets sommerdæktest særlig interessant for de danske bilejere, der for længst har kastet deres kærlighed på de små biler. Alene sidste år var omkring hver tredje solgte bil i Danmark en mikrobil.

Som i tidligere test er der også denne gang stor forskel på de bedste og dårligste dæk. Men testen viser også, at det er svært at finde et dæk, der udmærker sig i alle discipliner.

”Man har de senere år haft fokus på at mindske dækkenes rullemodstand og dermed forbedre brændstoføkonomien. Men som testen viser, er det svært at forbedre et dæk på ét område, uden at det ikke går ud over egenskaberne på andre områder. Det er med andre ord svært at være lige god til det hele, og derfor må man overveje, hvilke egenskaber man som forbruger lægger mest vægt på,” siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

De 33 dæk er testet på både våd og tør vej, ligesom deres slidstyrke og rullemodstand og dækstøj er blevet målt. Også denne gang er det premium-producenterne, der slipper bedst fra årets sommerdæktest, mens det er dæk fra den såkaldte discount-gruppe, som klarer sig så dårligst. Ikke mindst når det gælder egenskaberne på våd vej, falder de igennem. Af samme årsag fraråder FDM også køb af discountmærkerne.

”Markedet for dæk kan være svært at finde rundt i. Skal man have nye dæk, er det derfor en god idé at dykke ned i FDMs dæktest og se på resultaterne for de enkelte dæk. Hvilke dæk, man bør købe, afhænger imidlertid helt af ens bil og kørselsbehov. Har man en otte-ti år gammel bil, og vil man gerne spare lidt på dækudgifterne, kan det være en udmærket løsning at vælge et billigere dæk fra midtergruppen, der stadig er et sikkert dæk, men hvor f.eks. rullemodstanden eller dækstøjen er lidt større. Er kørselsbehovet omvendt stort og bilen ny, kan testens bedste dæk, der er de mest avancerede men ofte også dyreste, være det rigtige valg,” siger Søren W. Rasmussen.

Årets sommerdæktest er blevet udført på faciliteter rundt om i Europa af teknikere og ingeniører fra de europæiske bilklubber. Det endelige testresultat er efterfølgende blevet efterprøvet af den tyske forbrugerorganisation Stiftung Warentest.

www.FDM.dk/dæk kan man finde detaljer om de testede dæk og læse tidligere test.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...