test af sommerdæk bedste dæk
© Linus Pröjtz & Patrick Lindgren

Test af sommerdæk - her er de bedste sommerdæk i 2023

Det bliver mere og mere kompliceret at vælge dæk. Men her er hjælp. I dette års sommerdæktest giver vi blandt andet svar på, hvor meget dårligere billige dæk er, hvad du mister ved at vælge helårsdæk, og kårer de bedste sommerdæk.

8. maj 2023 af Linus Pröjtz, dansk bearbejdelse af Mikkel Thomsager

Test af sommerdæk

Du lægger ikke mærke til dem – dine dæk. De ruller jo bare, og det har de gjort i 30.000 km, der er stadig 0,5 mm mønster tilbage, og så er alt godt – ikke?

Jow da, så længe det går lige ud, og bilen ikke skal bremse unødigt. Men så snart du stiller de mindste krav til dine dæk, betyder type, fabrikant, stand, alder og slid alt.

Det er ikke en kliché, at det eneste, der forbinder din bil til vejen, er fire gummiflader hver på størrelse med en badesandal. Men det kan være svært at forholde sig til, når alt kører fredeligt.

Sandsynligheden er, at du flere gange på et år vil opleve situationer, der stiller krav til dine dæk, og så er type, fabrikant, stand og slid altafgørende for udfaldet.

Derfor er årets sommerdæktest vigtig. I år giver vores svenske kolleger fra magasinet Teknikens Värld, som producerer denne test, testen en ekstra dimension.

Her er nemlig ikke bare almindelige standarddæk, men også to, som typisk er tiltænkt lidt mere sporty biler fra Goodyear og Nokian.

Desuden er der, for første gange i en sommerdæktest, to helårsdæk med. Testdimensionen 225/50R17 er efterhånden en af de mest udbredte på nye biler.

Testens indhold:

test af sommerdæk bedste dæk
© Linus Pröjtz & Patrick Lindgren

De tre bedste sommerdæk 2023

Testvinder: Continental Premium Contact 7 (69 point)

Den nye Continental Premium Contact 7 gør næsten alt rigtigt. Det er designet til at give godt vejgreb og god komfort, noget det lykkes bedre med noget andet dæk i testen.

Det har også en god bremseevne på våd vej, hvilket er lidt af en overraskelse, men ellers er der stort set fuld point. Prisen er, at det ruller tungest af alle i testen og koster – i kroner og ører.

Nr. 2: Hankook Ventus Prime 4 (67 point)

Det koreanske Hankook Ventus Prime 4 er et helt nyt dæk, og det er en behagelig overraskelse, der deler andenpladsen med Nokia.

Prime 4 er et afbalanceret dæk, der dækker mange gode egenskab. Men det stråler især i undvigetesten kaldet “elgtesten”, hvor det udviser stor stabilitet. Desuden slår det alle med testens laveste rullemodstand.

Nr. 3: Nokian Hakka Black 3 (67 point)

Nokian er kendt for at lave gode vinterdæk, men det nye Hakka Black 3 er et sommerdæk tunet til vejgreb og sportigere opførsel. Det bider godt under mange forhold både på tørt og vådt underlag, men prisen betales i nogen grad med komforten, som er mærkbart ringere end flere konkurrenter, hvilket måske så til gengæld giver lav rullemodstand.

Hvilke sommerdæk tester vi?

  • Bridgestone Turanza 6 Enliten - Pris: 1.000 kr.
  • Continental Premium Contact 7 - Pris: 950 kr.
  • Goodride AllSeason Elite Z-401 - Pris: 600 kr.
  • Goodride Sport SA-37 - Pris: 600 kr.
  • Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 - Pris: 1.150 kr.
  • Hankook Ventus Prime 4 - Pris: 1.150 kr.
  • Michelin Primacy 4+ - Pris: 1.100 kr.
  • Nokian Hakka Black 3 - Pris: 1.450 kr.
  • Pirelli All Season SF2-Cinturato - Pris: 1.150 kr.
  • Pirelli Cinturato P7 - Pris: 1.050 kr.

test af sommerdæk bedste dæk
© Linus Pröjtz & Patrick Lindgren

Test af sommerdæk - nedbremsning

Bremsetesten foretages fra 80-0 km/t. Testen på vådt underlag med kontrolleret overrisling foretages på Gilasveds testanlæg i Småland. Resultatet er udtryk for et gennemsnit med referencemålinger. Målingen foretages med GPS-styret VBOX.

Nedbremsning fra 80-0 km/t på våd vej:

  • Goodyear 21,81 m - 10 point
  • Continental 21,88 m - 10 point
  • Nokian 22,24 m - 9 point
  • Michelin 22,50 m - 9 point
  • Pirelli 22,80 m - 8 point
  • Hankook 22,89 m - 8 point
  • Bridgestone 23,45 m - 7 point
  • Goodride 24,44 m - 5 point
  • Pirelli AS 25,12 m - 4 point
  • Goodride AS 26,95 m - 2 point

Nedbremsning 80-0 km/t på tør vej:

  • Nokian 22,10 m - 10 point
  • Hankook 23,60 m - 8 point
  • Pirelli 23,88 m - 8 point
  • Michelin 23,97 m - 8 point
  • Bridgestone 24,81 m - 7 point
  • Continental 24,84 m - 7 point
  • Goodyear 25,16 m - 6 point
  • Pirelli AS 25,28 m - 6 point
  • Goodride 25,93 m - 5 point
  • Goodride AS  29,08 m - 1 point

Test af sommerdæk - akvaplaning

Testen udføres på en tvangsstyret bane med en vanddybde på ni mm. Den opgivne hastighed er den, hvor de trækkende hjul roterer 15 pct. hurtigere end bilens reelle hastighed.

  • Continental 75,2 km/t - 10 point
  • Goodyear 74,9 km/t - 10 point
  • Nokian 73,7 km/t - 9 point
  • Pirelli 73,4 km/t - 9 point
  • Michelin 73,2 km/t - 9 point 
  • Bridgestone 72,8 km/t - 8 point
  • Hankook 72,3 km/t - 8 point
  • Goodride 71,5 km/t - 7 point
  • Pirelli AS 71,2 km/t - 7 point
  • Goodride AS 64,6 km/t - 3 point

Læs også: Hvad må elbiler trække?

Test af sommedæk - våd vej

Testen på våd vej foretages på bane med kontrolleret fugtigt underlag. Det objektive resultat udgøres af en omgangstid. Den understøttes af en subjektiv vurdering lavet på basis af et tipunktsskema, hvor alle punkter vurderes fra et til ti. Derfor er hurtigste dæk ikke nødvendigvis bedst. 

  • Continental 38,58 sek - 10 point
  • Nokian 38,50 sek - 10 point
  • Goodyear 38,53 sek - 9 point
  • Bridgestone 39,13 sek - 8 point
  • Hankook 39,38 sek - 7 point
  • Michelin 39,40 sek - 7 point
  • Pirelli 39,45 sek - 7 point
  • Goodride 39,73 sek - 4 point
  • Pirelli AS 41,40 sek - 4 point
  • Goodride AS 42,06 sek - 1 point

Læs også: Find den rette SUV for dig.

test af sommerdæk bedste dæk
© Linus Pröjtz & Patrick Lindgren

Test af sommerdæk - undvigelsestest

Undvigetesten er den såkaldte “elg–test”, som er udviklet af Teknikens Värld for at illudere, at man undviger en elg. Testen adskiller sig fra europæiske bilfabrikkers standardundvigetest kaldet DIN-testen, som er kortere og mere snæver.

Den opgivne hastighed er den, hvor elektronikken griber ind.

  • Continental 78 km/t - 10 point
  • Goodyear 78 km/t - 10 point
  • Michelin 78 km/t - 10 point
  • Nokian 78 km/t - 10 point
  • Bridgestone 77 km/t - 9 point
  • Hankook 77 km/t - 9 point
  • Pirelli 77 km/t - 9 point
  • Goodride 75 km/t - 7 point
  • Goodride AS 73 km/t - 5 point
  • Pirelli AS 72 km/t - 4 point

Læs også: Test af de bedste elbiler på markedet.

Test af sommerdæk - komfort

Dækkets komfort er den eneste karakter, som hviler 100 pct. på en subjektiv vurdering. Den finder sted mellem to testkørere i bilen, som kører nøjagtig de samme strækninger igen og igen og vurderer dækkene i et fast skema.

Første point angiver støjdæmping og lydniveau, andet point angiver stabilitet og tredje point er det sammenlagte resultat. 

  • Continental 9/10 - 19 point
  • Pirelli 10/9 - 19 point
  • Bridgestone 8/9 - 17 point
  • Hankook 8/9 - 17 point
  • Pirelli AS 8/9 - 17 point
  • Goodyear 6/7 - 13 point
  • Nokian 6/6 - 12 point
  • Michelin 6/6 - 12 point
  • Goodride 6/5 - 11 point
  • Goodride AS 5/5 - 10 point

Læs også: Her er de bedste billige biler.

Test af sommerdæk - brændstofforbrug

Bilen køres på en lukket bane med 70 km/t i 3. gear, til 50 cl benzin er brugt. Det sker på tid for at sikre, at kørslen er ensartet på hver omgang. Referencedæk bruges mellem flere dæk.

  • Hankook 18,26 km/l - 10 point
  • Pirelli AS 18,00 km/l - 9 point
  • Goodride AS 17,99 km/l - 9 point
  • Michelin 17,98 km/l - 9 point
  • Bridgestone 17,96 km/l - 9 point
  • Goodride 17,67 km/l - 7 point
  • Nokian 17,56 km/l - 7 point
  • Pirelli 17,46 km/l - 6 point
  • Goodyear 17,27 km/l - 5 point
  • Continental 16,64 km/l - 3 point

Læs også: Alt du skal vide om AdBlue.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...