vinterdæk 2019
© A. Hansen

Stor undersøgelse: Nu bliver det registreret, om vi kører på sommer- eller vinterdæk

Fra i dag drager Rådet for Større Dæksikkerhed ud i hele landet for at dokumentere danskernes dækvalg om vinteren

21. januar 2019 af Bil Magasinet


Fra i dag og resten af ugen kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen på en lang række parkeringspladser i Danmark. 

De ser nærmere på dækkene på de danske biler. Formålet er at få dokumenteret danskernes valg af dæktype til vinteren. Hvis antallet af biler på sommerdæk viser sig at ligge under 11 procent, svarende til ca. 285.000 biler, vil det være rekordlavt – men stadig alt for mange!

Tæller dæk to gange om året 

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk.

Sikkerhed og fremkommelighed

”Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed”, fortæller Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det på trods af, at det er dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje – også når vinteren er mild. Med det gode vejgreb følger en god standselængde.

© A, Hansen


”Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren”, fortæller Volker Nitz.

Hos Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har man igen i år med tilfredshed noteret, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren.

7 råd til hvordan du skifter dæk

  1. Værktøj: Find værktøjet frem, før du går i gang. Brug som minimum en donkraft og en krydsnøgle eller momentnøgle. En momentnøgle sørger for, at man ikke kommer til at overspænde boltene. Det er især vigtigt, hvis bilen har alufælge. Backup: Gode handsker, dækmærker eller dækkridt, en stiv børste samt fedt og hjulposer.

  2. Sikkerhed: Stil bilen på et jævnt underlag og træk håndbremsen, så den på ingen måde kan trille. Tjek også slidbanen på hjulet. Lovkravet er minimum 1,6 mm i hele kørefladens bredde (Applus Bilsyn anbefaler minimum 3 mm).

  3. Tag hjulet af: På de fleste biler har undervognen små mærker eller hak, hvor donkraften skal placeres. Inden du løfter bilen fra underlaget, skal du løsne boltene på det hjul, som du skal skifte. Herefter kan du løfte bilen, fjerne skruerne og tage hjulet af.

  4. Skift korrekt og mærk dækkene: Sæt dækmærker på hjulene, så du ved, hvor hjulet har siddet. Du kan også blot skrive på indersiden af dækket, hvor hjulet har siddet. F.eks. "HF" for Højre Forhjul, "VB" for Venstre Baghjul osv.

  5. På med hjulet: Inden du spænder hjulet fast, bør du fjerne skidt fra boltene og fra monteringsstedet. Giv evt. boltene lidt fedt. Skru alle hjulboltene på med fingrene, mens hjulet stadig er hævet fra underlaget. Sænk bilen og spænd boltene fast.

  6. Efterspænd: Spænd boltene efter når du har kørt 100 km.

  7. Opbevaring: Husk at rengøre hjulene med fælgrens og fælgbørste inden du lægger dem væk for sæsonen. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.