Dæk

Nej, du kan ikke køre med vinterdæk om sommeren – de skal skiftes nu!

De lyse timer bliver flere og temperaturen stiger. For de fleste betyder det, at tiden er inden til at få sommerdæk på bilen, men hvorfor egentlig? Kunne man ikke bare køre videre på vintersutterne? Få svaret her

27. marts 2020 af Christian Birkekvist

Skiftet til sommerdæk handler både om sikkerhed, brændstofforbrug og slid ifølge teknisk chef for Bridgestone, Jesper Sørensen, der anbefaler at gøre det nu.

“Der er en god grund til, at vi anbefaler, at bilisterne skifter mellem sommer- og vinterdæk,” siger Jesper Sørensen fra Bridgestone. 

Vinterdæk er fremstillet specifikt til kørsel ved lave temperaturer og i sne og på is. Sommerdækkene, der er lavet til varmere temperaturer vil derfor bremse bedre og være mere stabile i kritiske situationer på den varme asfalt en lun sommerdag. 

Rullemodstanden er desuden 15 pct. højere på tør, varm vej med vinterdæk. Det kan både mærkes på pengepungen og dækkene, da det giver højere brændstofforbrug og større dækslid. Så det er bare om at få skiftet til sommerdæk med det samme.

2 gange om året tester Bil Magasinet dæk i det trykte magasin. Vil du gerne vide, hvilke dæk, der er de bedste, så husk at aktivere dit abonnement i dag!

Dæk

Vær sikker på dine dæk er klar

Før du monterer dine sommerdæk, bør du sikre dig, at de kan klare en sæson mere. Derfor anbefaler Jesper Sørensen, at du går dem grundigt igennem. 

“Forkert hjulindstilling, længere perioder med forkert dæktryk og dårlige vejforhold slider på dækkene. Tjek om dine sommerdæk er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fast i dækket, bør du også være ekstra opmærksom. Tjek i øvrigt også, om der er skader på bilens fælge, for det kan også beskadige dækkene,” fortæller Jesper Sørensen. 

Han understreger, at den maksimale alder for et dæk er 10 år. Er de ældre end det, bør de skiftes uanset hvor meget mønster, det måtte være tilbage.

Dæk

Hold øje med mønsterdybden

Inden du hopper ind i bilen og træder pedalen i bund, skal du også lige tjekke mønsterdybden. Den er nemlig afgørende for din sikkerhed og kan resultere i en bøde, hvis dækkene er for slidte. Nogle af følgevirkningerne ved nedslidte dæk er øget bremselængde, forringet styreevne og øget risiko for udskridning og akvaplaning.

Det er alt sammen noget, der kan have afgørende betydning i en kritisk situation. Loven kræver som minimum, at mønsterdybden på dæk er 1,6 mm. Brug en mønsterdybdemåler til at måle mønsterdybden på alle fire dæk i hver af centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. De 1,6 mm svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen anbefaler at udskifte sommerdækket noget tidligere.

“For sommerdæk kan alt under 3 mm mønsterdybde betyde en væsentligt forringet sikkerhed,” oplyser Jesper Sørensen.

Et sidste råd fra Bridgestones tekniske chef lyder:

“Hvis du er i tvivl, om dine sommerdæk er i orden, så spørg en fagperson, før du monterer dem. Det koster ikke noget, og dit værksted kan hurtigt vurdere, om du kan køre en sæson mere på dine dæk eller ej.”

2 gange om året tester Bil Magasinet dæk i det trykte magasin. Vil du gerne vide, hvilke dæk, der er de bedste, så husk at aktivere dit abonnement i dag!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...