bridgestone driveguard

Sådan virker den nye type punkterfrie dæk

Bridgestone lover, at man med deres nye teknologi kan køre 80 km med 80 km/t med et punkteret dæk. Det skal hæve sikkerheden i trafikken

24. september 2019 af Steen Bachmann


Bridgestone skriver, at deres seneste runflat-teknologi er implementeret i de fleste af dækproducentens dæk til den kommende vintersæson.

Den såkaldte DriveGuard-teknologi gør, at du kan klare en punktering og fortsætte kørslen i 80 km med 80 km/t.

Dæksiderne er forstærkede, så det er muligt at køre videre efter en punktering uden at miste kontrollen over bilen, indtil det er sikkert at skifte eller reparere dækket.

Bevarer stabilitet efter punktering

"Normalt er det varmeudvikling, der får et dæk til at nedbrydes. Hvis man punkterer, vil dækket falde sammen og varmeudviklingen være massiv. Den nyudviklede gummi i DriveGuard-teknologien er mere modstandsdygtig over for høje temperaturer. Det betyder, at dækket kan udføres med tyndere dæksider end normalt, og det giver mindre støj og bedre komfort," fortæller Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone.

Mønsteret i vinterdækket er udviklet med "skæve" riller, som skal give god trækkraft i sne, stabilitet og dynamisk håndtering. De afrundede og pileformede mønsterblokke skal modvirke akvaplaning, og den særlige gummiblanding sikre en kort bremselængde.

Sådan fungerer dækket

Kør videre ved lavt dæktryk

* Optimeret og forstærket dækside, der kan bære køretøjets vægt ved pludseligt tab af dæktryk. Bilisten bevarer kontrol over bilen, og turen kan fortsætte sikkert i indtil 80 km ved op til 80 km/t.

* Avancerede polyester-karkassetråde, som er modstandsdygtige over for varme, forbedrer dækkets holdbarhed.

* Nano Pro-Tech, en gummiblanding der reducerer intern friktion mellem kulstof-molekylerne, mindsker varmeopbygning i dæksiden, så den bedre bevarer sin form.

* Kølefinne-design leder ekstra varme væk fra dækket. Det beskytter dækket og forbedrer dets holdbarhed og sikkerhed.

Kontrol i vådt føre

* Optimeret fordeling af riller i den centrale del af mønsteret forhindrer akvaplaning.

* Forbundne skulderblokke giver en optimeret fordeling af kontaktfladetryk og giver gode svingegenskaber.

* Compound med silica-indhold og nano pro-tech teknologi reducerer bremselængden.

Komfort

* Ny karkassestruktur absorberer vejens ujævnheder bedre

* Gummiindlæg i dæksiden er dimensioneret bedre

* Lavere vægt

* Komforten er lige så god som med konventionelle dæk, fordi de ikke er stive.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...