© bilmagasinet.dk

Så skal vi til det igen: På med de vinterdæk

Tjek på p-plads i januar 2010 viste, at hver tredje bil stod på sommerdæk. Den er helt gal, siger Dækimportør-Foreningen

6. oktober 2010 af Steen Bachmann


Tilbage i januar, hvor vintervejret var værst, gennemgik Dækimportør-Foreningen 1.851 biler parkeret ved landets indkøbscentre. Konklusionen var, at ikke færre end 32 pct. stadig stod på sommerdæk - mange af dem endda så brugte, at mønsterdybden var mindre end lovens minimumskrav.

"Nedslidte dæk og forkerte dæk til årstiden er i sig selv farligt, og en kombination er naturligvis endnu værre," vurderer Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Ifølge ham anbefaler rådet skift til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 7 konstant, hvilket typisk sker i slutningen af oktober eller starten af november.

"Sommerdæk har mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, når der ligger sne på vejen, og vinterdæk giver i det hele taget øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, der i værste fald koster liv. Med risiko for at møde sne samt is- eller rimglatte veje hver eneste morgen er der al mulig grund til at køre på de rigtige dæk i den mørke tid," råder Volker Nitz.

Han støttes af FDM, der anbefaler brug af vinterdæk, hvis man har behov for at kunne færdes sikkert på alle tider af døgnet.

Største dækmønstermåling nogensinde
Dækmønstermålingen er ifølge Euromaster den største begivenhed nogensinde af sin art i Danmark.

"Eventen gennemføres onsdag, torsdag og fredag i uge 41, hvor vi vil bestræbe os på at måle mønsterdybde på så mange som muligt af de biler, der er parkeret udenfor de 17 varehuse. Titusindvis af biler vil få en seddel i frontruden med besked om dækmønstrets status - markeret ved enten rødt, gult eller grønt lys," siger Marketing Manager Carsten Kure.

Lovens mindstekrav til dækmønster er 1,6 mm. Med nedslidte dæk nedsættes vejkontakten betydeligt, og bremselængden øges.

"Det kan medføre farlige situationer og ulykker. Derfor anbefaler vi som en tommelfingerregel dækskift, når man når en mønsterdybde på 3-4 mm," forklarer Carsten Kure og henviser til tal fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Ved den mindst tilladte mønsterdybde, 3 mm vand på kørebanen og en hastighed på 75 km/t har man kun 16 pct. vejkontakt mod 74 pct. med et nyt dæk. Der er altså god grund til at skifte i tide, lyder det.

Se resultatet af den store dækmåling, der viste, at hver fjerde danske bilist kører på farlige dæk

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.