Pirelli smider 1.800 ubrugte F1-dæk i skraldespanden efter aflysning af Australiens Grand Prix

Aflysningen af Australiens Grand Prix i Formel 1 har gjort, at Pirelli har været nødt til at smide 1.800 helt nye dæk ud, som ellers var klar til at blive brugt i racet. Læs her, hvorfor?

18. marts 2020 af Christian Birkekvist

Lugten af brændt gummi er synonym med motorsport og ikke mindst Formel 1. Derfor er det næppe nogen overraskelse, at der til hvert grand prix bliver brugt utallige kræfter på at forsyne holdene med dæk. Den italienske dækproducent, Pirelli, leverer tusindvis af dæk til hver af løbsweekenderne. 

Pirelli sørger for at montere alle dækkene på fælge, så de er klar til at ryge på racerbilerne og stryge hen over asfalten på racerbanen. Men aflysningen af Australiens Grand Prix har givet Pirelli lidt flere hovedrynker end normalt, for sitet Motorsport.com oplyser, at den italienske dækfabrikant nu har været nødt til at skrotte fabriksnye 1.800 dæk pga. aflysningen.

Få mange flere unikke historier ved at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag. Du kan gøre det lige hér!

Dækkene kan ikke genbruges

Problemet er, at når først et F1-dæk har været monteret på en fælg, strækker metalwiren, der holder dækket på fælgen sig. Når den er strukket én gang, har den ikke længere samme styrke, og så tør holdene ikke køre med dækkene. 

“Når vi fjerner et dæk fra fælgen lægger vi pres på dækkets kant, og derfor er vi ikke trygge ved at montere dækket igen,” fortæller Mario Isola til Motorsport.com.

Når der køres løb i Europa, bliver dækkene først monteret ved løbet, men når løbene køres andre steder i verden, bliver dækkene monteret på fælge for derefter at blive fragtet afsted i containere. 

For at spare plads i containerne den anden vej, afmonterer man dækkene fra fælgene, og destruerer dækkene, så de fylder så lidt som muligt, mens fælgene kan stables tættere i containerne. 

Dækkene bliver ikke smidt ud

Hvad sker der så med de 1.800 ubrugte, skrottede dæk, som er blevet revet til små stykker af gummi? De bliver fragtet til Storbritannien, hvor de bliver brændt af og lavet om til energi. I følge Pirelli er dette indtil videre den bedste måde at genbruge dækkene på. 

Selv om antallet af skrottede dæk lyder højt, skal man huske på at Pirelli skrotter omkring 500 dæk efter hver løbsweekend. Regndæk skal stå klar til hvert race, men hvis det aldrig bliver regnvejr, bliver dækkene aldrig brugt. Herefter bliver de afmonteret og skrottet.

“For fremtiden, og i betragtning af at vi har nu én dækleverandør og et standarddesign for fælgene, vil vi prøve at arbejde sammen for at finde en måde at af- og påmontere dæk på en måde, så vi kan genbruge dem,” fortæller Isola Motorsport.com. “Men vi er nødt til at sikre os, at vi ikke løber nogen risiko.”

Få mange flere unikke historier ved at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag. Du kan gøre det lige hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...