HVEM
Peyman Sabet, nordisk direktør for Michelin.
HVAD
Opfordrer til at køre dæk helt ned til en slidbane på 1,6 mm.
HVORFOR
Det sænker udgiften til dæk og begrænser CO2-aftryk og forbruget af råmaterialer.
Hvorfor er det relevant at tale om slidte dæk?
"Vores perspektiv er, at dæk kun er nye i ganske kort tid. Et dæk, der sidder på en bil, vil i princippet være slidt fra det sekund, du kører ud fra værkstedet. Derfor er det vigtig for Michelin at sætte fokus på, at der er stor forskel på, hvordan forskellige dækmærker præsterer - ikke bare som nye. Vi er stærke fortalere for, at der indføres obligatorisk test af dæk i slidt tilstand for at hjælpe forbrugerne med at vælge de mest sikre dæk."
Hvad betyder slid for dækegenskaber?
"Det afhænger af, om du kører på våd eller tør vej. På tør vej bliver et dæk typisk bedre - lidt som med slicks på racerbiler. Samtidig sænker slid modstanden mellem dæk og vej, så du sparer brændstof. Dækbranchen har argumenteret for, at slidte dæk præsterer så dårligt på våd vej, at du bør udskifte dem langt inden lovgrænsen på 1,6 mm. Det billede ændrer sig nu med nye teknologier."

Hvilke kompromiser må producenten indgå for at øge et dæks levetid?
"I dag er det ikke et kompromis at lave holdbare og samtidig sikre dæk. I vores nyeste dæk indgår silica-blandinger og elastomer i gummiet, som forbedrer fleksibilitet i dækmønsteret. Hertil kommer udvikling af nye, avancerede dækmønstre med f.eks. "skjulte" riller, som dukker frem, når dækket slides, og selvlukkende, mere kantede 3D-riller, der effektivt leder vand væk. Det betyder, at dækkene både er mere holdbare og bevarer gode egenskaber på våd og tør vej ned til 1,6 mm."
Dæk til dansk klima
Hvad skal man gå efter, hvis man køber dæk til et vådt klima som det danske?
"Vi anbefaler sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Og så bør du vælge et kvalitetsdæk, der måske koster lidt mere, men præsterer markant bedre på våd vej - ikke mindst, når det bliver slidt."
Hvorfor gælder den gamle "regel" om minimum 3 mm slidbane ikke mere?"Lovgrænsen for et sommerdæk har i mange år været 1,6 mm. Så argumentet om 3 mm, synes jeg, er lidt sjovt. Vores filosofi er, at Michelin-dæk er sikre i hele deres livslængde - helt ned til 1,6 mm. Skifter du før tid, koster det på både klimakontoen og bilbudgettet."