© bilmagasinet.dk

Michelin: 6.500 nye dæk klar til brug

Medbringer hær af ingeniører og lastbiler med dæk

12. juni 2010 af Steen Bachmann

 

24-timers løbet i Le Mans er en kæmpe logistisk udfordring for de store underleverandører. Michelin har 24 ingeniører på arbejde og mere end 100 tilknyttede assistenter under løbet.

Fakta om Michelin på Le Mans:

* 6.500 dæk, heraf 4.000 slicks og 2.500 regnvejrsdæk

* 34 biler kører på Michelin, heraf 14 LMP1'ere

* 24 ingeniører og mere end 100 assistenter

* lager på 2.000 m²

* værksted på 800 m²

* 3 typer slicks: soft, medium og hard

* 3 typer regnvejrsdæk: intermediate, wet og full wet

Målet i LMP1-klassen er, at et Michelin-dæk skal kunne klare 4 stints. Arbejdstemperaturen på et nyt racerdæk klar til montering er 80-100 °c, og vægten 9-12 kg pr. dæk. Et moderne racerdæk består af 150 dele.

 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.