Kør på nyt sommerdæk hele året

Michelin har forsket i årevis i at løse den hidtil umulige udfordring med at bygge et sommerdæk, der kan bruges hele året. Nu er dækket i Danmark

12. maj 2015 af Steen Bachmann

Michelin CrossClimate er ifølge Michelin det første sommerdæk, der yder tilfredsstillende præstationer under vinterforhold. Hidtil har der ikke været et sommerdæk på markedet, der har været noget værd i en katastrofeopbremsning om vinteren eller i en regnstorm i to graders varme, men CrossClimate skulle kunne løse begge udfordringer.

Dækket er særligt interessant for de ca. 15 procent af danske bilister, som kører på samme dæk året rundt.

"CrossClimate er et sommerdæk, som fungerer optimalt om sommeren, men som samtidig har gode egenskaber om vinteren. Dermed har vi skabt et dæk, som passer perfekt til de ca. 345.000 danske biler, der ellers enten kører på samme dæk hele året eller vælger helårsdæk," siger Peter Qvist, nordisk salgschef hos Michelin.

Fine anmeldelser

Michelin CrossClimate opfylder som det første sommerdæk kriterierne for at få vintermærkningen, 3PMSF.

Det uafhængige tyske testinstitut TÜV betegner dækkets egenskaber om vinteren som rigtig gode. TÜV's test viser, at det bremser lige så godt som et sommerdæk på våd vej om sommeren og er på niveau med gode sommerdæk, når det kommer til opbremsning på tør vej. TÜV’s test viste også, at dækket faktisk matcher et vinterdæk, når det handler om fremkommelighed og sikkerhed på snedækket vej.

TÜV’s testresultater fik i marts FDM Motor til at konkludere, at ”CrossClimate ligner et dæk, der nærmest passer perfekt til danske kørselsforhold.”

Bil Magasinet monterer det nye dæk på Steen Bachmanns Mercedes 300E, og du kan følge hans erfaringer de næste 12 måneder i Bil Magasinet.

*Dæktælling af personbiler foretaget af Dækimportørforeningen 2010-2015. For hver tælling: 2.000-6.000 personbiler i cirka 30 byer i Danmark.

Fakta om Michelin CrossClimate

* Dækket lanceres i 23 udgaver i størrelserne 15", 16" og 17", hvilket dækker 70 pct. af det europæiske salg af dæk til personbiler. Flere størrelser følger i 2016.

* Dækket har været testet i Tyskland, Canada, Spanien, Finland, Frankrig, Polen og Sverige.

* Dækket er udviklet på 36 måneder - normal udviklingstid for et nyt Michelin-dæk er knap fem år.

* Dækket er testet ved -30 til +40 grader.

* 150 ingeniører, designere, analytikere, dataeksperter og testkørere har været fast tilknyttet projektet de seneste tre år.

* Der er foretaget over 1.000 kontrollerede test af materialer til dækket i laboratorier.

* Testarbejdet har omfattet 5 mio. km test under alle tænkelige vejr- og vejforhold.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.