© bilmagasinet.dk

Hver sjette kører på farlige dæk

Undersøgelse af 10.492 danske biler på Bilkas parkeringspladser har foruroligende konklusion

8. november 2011 af Bil Magasinet

Færre kører på nedslidte dæk, men det står stadig sløjt til med dæksikkerheden. Det viser Euromasters nylige måling på 10.492 biler. En ud af seks kører med mindre dækmønster, end Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler.

Over 16 % af danskerne kører på dæk, der med en mønsterdybde under 3 mm er så nedslidte, at de navnlig i vintervejret vil udgøre en betydelig sikkerhedsrisiko - og knap en femtedel af disse dæk er decideret ulovlige med en mønsterdybde på under 1,6 mm. Det viser en landsdækkende undersøgelse foretaget af dækkæden Euromaster på 10.492 biler parkeret ved landets Bilka- og A-Z-varehuse i uge 40.

- Selvom tallet er højt, er her rent faktisk tale om en forbedring i forhold til en tilsvarende måling i 2010, hvor 24 % kørte på dæk med en mønsterdybde under 3 mm. Samtidig kan vi notere os, at dobbelt så mange sidste år kørte på direkte ulovlige dæk, så alt i alt må man konkludere, at den megen fokus på emnet har ført til fremskridt, siger Carsten Kure fra Euromaster Danmark.

Derfor skal vinterdækkene på
Euromaster har i forbindelse med dækmønstermålingen også mødt hr. og fru Danmark til en snak om dæk og dæksikkerhed.

- Vi har fået tusindvis af spørgsmål i forbindelse med vinterdæk, til trods for at oktober startede med det varmeste vejr i 120 år. Danskerne er nemlig forholdsvis usikre på, hvornår man bør få vinterdækkene på. Fx hjælper det ikke meget, at det er fint kørevejr den ene dag, hvis det sner dagen efter. Måske kunne vi med fordel skele til Sverige, Norge og Tyskland, der alle har vedtaget vinterdækslovgivning. Det skal man i hvert fald være opmærksom på, hvis bilturen går uden for landets grænser i den mørke tid, siger han.

Også Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man kører på dedikerede vinterdæk, der ikke er slidt længere ned end 3 mm.

- Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Dermed kan de bedre stå fast på vejbanen ved lave temperaturer. Derudover har vinterdæk flere lameller og en særlig mønsterudformning, så de fortrænger vand og sne bedre end sommerdæk, forklarer Volker Nitz fra organisationen.

For at sikre optimalt vejgreb ved lave temperaturer tilråder han, at man monterer vinterdækkene, når temperaturen kan risikere at falde til under 7 grader.

- Som tommelfingerregel bør man køre med vinterdæk fra omkring efterårsferien. Desuden anbefaler vi mindst 3 mm dækmønster. Det skyldes, at dæk med lille mønsterdybde ikke kan aflede så store vandmængder. Dermed øges risikoen for akvaplaning, der nedsætter styre- og bremseevnen. Samtidig vil et dæk med dybere mønster bedre kunne gribe fat i sne.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...