Guide: Skift til sommerdæk

Hvad skal du huske, når sommerdækkene skal på? Michelin samler gode råd og tips

31. marts 2014 af Bil Magasinet

Det milde martsvejr har fristet mange bilister til at tænke i et tidligt skiftet til sommerdæk. Men, når sommerdækkene har stået opmagasineret et halvt år eller mere, er det vigtigt at kontrollere deres tilstand, slidbane og ikke mindst dæktrykket inden turen ud i solen.

"Det første du bør gøre ved skiftet fra vinter- til sommerdæk er at tjekke, at dine sommerdæk rent faktisk har en mønsterdybde, der ligger på den gode side af lovens krav på 1,6 mm. Det gælder, selv om du har haft dækkene opbevaret på dækhotel hos dit værksted. Vi anbefaler altid, at bilisterne overvejer nye dæk allerede inden slidbanen, når lovens mindstekrav," siger Peter Qvist, salgschef i Michelin Danmark.

Manglende viden om lovkrav

En undersøgelse lavet af Michelin i 2013 viste, at kun 54 pct. af bilisterne vidste, at den lovpligtige mønsterdybde i Danmark er 1,6 mm. Men slidte dæk er et problem, som skal tages alvorligt.

"Slidte, gamle dæk lægger mange meter til bremselængden. Det kan være lige præcis de meter, du behøver for at undgå en kollision. Særligt på våd vej øges bremselængden med overraskende mange meter på slidte dæk. Samtidig stiger risikoen for aquaplaning allerede ved en hastighed langt under fartgrænsen," forklarer Peter Qvist.

Tjek lufttrykket før påsketuren

Skal du ud og køre langt i Påsken så husk, at en bil fuldt lastet med familie og baggage faktiske kræver 10-15 pct. mere luft i dækkene end normalt. Korrekt tryk i dækkene på hver køretur minimerer risikoen for, at bilen skrider ud i sving eller ved undvigemanøvrer.

"Mange bilister kontrollerer kun lufttrykket, når de skifter hjul og lader det blive ved det. Vores anbefaling er, at du tjekker dæktrykket hver måned både sommer og vinter. Den gode nyhed, ud over den rent sikkerhedsmæssige, er, at korrekt dæktryk sparer brændstof og forlænger dækkets levetid," siger Peter Qvist.

Udskift gamle dæk

Hvor gamle er sommerdækkene egentlig? Som tommelfingerregel bør dæk, som er over fem år tjekkes af en fagmand mindst en gang om året. Er dækket over 10 år gammelt bør det udskiftes - også selv om mønsterdybden endnu ikke er nede på 1,6 mm. Forklaringen er, at gummiet i dækkene forringes over tid, så de bliver mere ufleksible og porøse over tid. Det svækker dækkets vejgreb og holdbarhed.

Dæks produktionsdato fremgår af dækkets sidevæg og angives med fire cifre (DOT). Et dæk mærket med ”1013” blev f.eks. produceret i uge 10, 2013.

Opbevar vinterdækkene rigtigt

Inden du pakker vinterdækkene væk, er et godt råd at vaske både fælg og dæk rene for salt og snavs. Derefter bør dækkene opbevares tørt, mørkt og ved stabil temperatur. Dæk monteret på fælg kan opbevares liggende eller stående, mens ’rene’ dæk skal opbevares liggende.

Typiske spørgsmål om dækskitfe

Hvad er mindste lovlige mønsterdybde?

1,6 mm for sommerdæk

Hvor måler jeg mønsterdybden?

I midten på dækkets slidbane, her er slitagen størst.

Hvor hårdt skal jeg spænde hjulmøtrikkerne?

Møtrikkerne skal sidde godt fast, men må ikke overspændes. Momentet er opgivet i bilens instruktionsbog. Er du i tvivl, så spørg hos dit dækcenter.

Hvad betyder det dækmærke, der findes på alle dæk?

Dækmærket viser dækkets egenskaber på en skala, der bl.a. kendes fra hårde hvidevare og elektronik.

Hvordan skal jeg opbevare mine dæk?

Tørt, mørkt, ved stabil temperatur og gerne liggende.

Hvad er korrekt dæktryk?

Det står i bilens instruktionsbog, i døren i førersiden eller på indersiden af tankdækslet. Er du i tvivl, så spørg hos dit dækcenter.

Hvor gamle er mine dæk?

Dækkets produktionsdato finder du på siden af dækket. Et dæk mærket ”1013” blev produceret i uge 10, 2013.

Hvornår er dækkene for gamle?

Dæk tåler langtidsopbevaring og ældes primært, når de slides. Er dækkene over 10 år gamle, bør de dog udskiftes.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...