Guide: Det skal du vide, når du skifter til sommerdæk

Er du klar til at skifte til sommerdæk. Vi har samlet en række gode råd, som er værd at læse op på, inden du går i gang.

9. april 2016 af Christian Thestrup

Hvis du ikke allerede har tyvstartet, går du sikkert lige nu og lader op til at få lagt vinterdækkene i hi og sætte sommerdæk på bilen. Man plejer at sige, at man skifter over til sommerdæk, når temperaturen ligger på omkring 5-7 grader, men uanset om du skifter dækkene selv eller får andre til det, er der nogle ting, der er gode at vide i den forbindelse.

Når sommerdækkene har stået opmagasineret et halvt år eller mere, er det for det første vigtigt at kontrollere deres tilstand, slidbane og ikke mindst dæktrykket, inden turen ud i solen. I følge loven skal mønsterdybden minimum være 1,6 mm. Hvis dine dæk ikke lever op til det, er du ikke bare til fare for dig selv. Du er også til fare for andre, og der er ingen vej uden om at få dem skiftet. Husk i øvrigt, at spordybden skal måles midt på dækket, hvor slidtagen er størst.

Derudover skal du tjekke dæktrykket, hvilket næsten altid er faldet efter et halvt år i garagen, kælderen, eller hvor nu opbevarer dine dæk. Ligesom spordybden udgør et lavt dæktryk nemlig også en risiko for trafiksikkerheden. Er dit dæktryk f.eks. 0,5 bar under instruktionsbogens anvisning, stiger risikoen for punkteringer samtidig med, at vejgrebet bliver forringet, bremselængden øges, og bilen bliver sværere at styre. Endelig øges risikoen for akvaplaning betydeligt og vil kunne forekomme ved 70 km/t i stedet for 90 km/t.

Et for lavt dæktryk giver desuden dårligere brændstoføkonomi og øger slitagen på dækkene. For eksempel stiger brændstofforbruget med mindst et par procent, hvis dæktrykket er 0,5 bar eller mere for lavt. Samtidig er det værd at huske på, at en bil fuldt lastet med familie og baggage faktiske kræver 10-15 pct. mere luft i dækkene end normalt.

Modsat hvad mange tror, bør de nyeste dæk altid monteres bagerst på bilen. Det anbefaler Michelin, som fortæller, at det giver bedre kontrol i nødsituationer og i skarpe kurver. Desuden minimeres risikoen for at miste herredømmet over bilen på våde veje, hvis de nyeste dæk sidder bagerst.

“Vi prædiker altid, at de nyeste dæk hører til bagerst på bilen, da det forbedrer bilens evne til at holde sporet og undgå udskridninger. Men det betyder naturligvis ikke, at du så bare sætter dine nedslidte dæk forrest og kører videre. Allerede når dine dæk har to mm dækmønster, bør du overveje at udskifte dem,” siger Claus Chouhan, der er salgschef for Michelin i Danmark.

Hos SOS Dansk Autohjælp minder man i øvrigt om, at selv om loven i Danmark kræver et dækmønster på minimum 1,6 mm, så skal man i Norge og Sverige have en mønsterdybde på minimum 3 mm, hvilket er meget godt at være klar over, inden man besøger vores nabolande. Til sammenligning er mønsterdybden på et nyt dæk ca. 8-9 mm.

Når man skifter til sommerdæk, er det desuden vigtigt, at man efterspænder hjulene. Ellers risikerer man, at de løsner sig eller ligefrem falder af under kørslen.

“Hvert år på denne tid har vi en række assistancer til bilister, som har tabt et hjul, eller hvor bilen opfører sig mærkeligt, fordi et hjul sidder løst,” fortæller Anette Juncher fra SOS Dansk Autohjælp.

Når bilisterne ringer, lyder meldingen typisk, at der er noget galt med styretøjet eller at ”bilen siger mærkeligt”, men ofte konstaterer redderne, at det er et hjul, som sidder løst. Det er særlig galt ved skift til sommerhjul, fordi alufælgene udvider sig og dermed kan få møtrikkerne til at løsne sig.

“Husk altid at efterspænde hjulene efter max 200 kilometers kørsel. Det gælder uanset, om man selv har skiftet til sommerhjul eller har fået det gjort på et værksted. Møtrikkerne kan arbejde sig løs, og der er ikke andet middel mod det end kontrol og efterspænding,” fortæller Anette Juncher.

Inden du pakker vinterdækkene væk, anbefaler Michelin Nordic i øvrigt, at man vasker både dæk og fælge rene for salt og snavs. Derefter bør dækkene opbevares tørt, mørkt og ved stabil temperatur. Dæk monteret på fælg kan opbevares liggende eller stående, mens ’rene’ dæk skal ligge ned. Dæk tåler langtidsopbevaring og ældes primært, når de slides, men er dækkene over 10 år gamle, bør de dog udskiftes. Du finder dækkets produktionsdato på siden af dækket. Et dæk mærket ”1013” blev for eksempel produceret i uge 10, 2013.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.