© bilmagasinet.dk

7 ting, du skal vide om sommerdæk

Yes, sæsonen for dækskift er i fuld gang. Her er 7 korte tips fra fagmanden

17. april 2013 af Bil Magasinet

1. Hver femte kan ikke finde ud af det

Dækimportør-Foreningen foretager flere gange om året optællinger af, hvilke dæk bilisterne kører på. Det sker altid på et tidspunkt, hvor selv de sidste burde have skiftet til årstidens dæk, altså i månederne juni og december/januar. Og resultatet er ikke opmuntrende.

* Mellem 15 og 20 procent af bilisterne kører på forkerte dæk i forhold til årstiden.

* Nærmere forklaret betyder det, at 15-20 procent kører på vinterdæk om sommeren, og et lige så stort antal kører på sommerdæk om vinteren.

* 30-40 procent af bilisterne interesserer sig ikke for hvilke dæk, de har på. De kører på det, der tilfældigvis sidder på bilen, og de skifter først, når gummiet er slidt ned. Hvis dæk-ignoranterne skiftede dæk efter årstiden, ville de opnå en mere sikker kørsel med større fremkommelighed stort set uden merudgift. Man kan jo kun slide ét sæt dæk ad gangen.

2. Derfor er sommerdæk gode på våd vej

FDM Sjællandsringen foretog i april 2012 en bremsetest med sommer- og vinterdæk under et seminar om vinterdæk afholdt af Rådet for Større Dæksikkerhed. Fra 80 km/t bremsede sommerdæk en vognlængde kortere på tør vej med to identiske biler. Temperaturen lå på cirka 12 grader C. Om sommeren er sommerdæk bedre end vinterdæk på våd vej og derfor det rette valg - også her.

3. Hvorfor ikke sommerdæk hele året?

Fordi: Bilisten bestemmer ikke selv, hvilke morgener det er sne- eller isglat. Sommerdæk har ikke en chance på meget glatte veje.

4. De bedste dæk for eller bag?

Det klare svar er: De bedste dæk skal monteres på bagakslen, med mindre man har en helt bestemt og meget veldefineret grund til at handle anderledes.

5. Derfor er dæktrykket vigtigt

Forkert dæktryk betyder:

* Stærkt forøget slid

* Stærkt forringede køregenskaber

* Højere brændstofforbrug (typisk 5-7 procent)

Dækimportør-Foreningen anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk hver 14. dag. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

6. Derfor skal der være mønster på dækket

I Danmark kræves der minimum 1,6 millimeter profildybde for såvel sommer- som vinterdæk. Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler mindst 3 mm, hvis dækket effektivt skal kunne dræne vand væk fra en regnvåd vej. Man kan sammenligne rillerne i dækket (negativprofilen) med en afvandingsgrøft eller en flod. Jo dybere, den er, jo mere vand kan den aflede.

7. Er de billige dæk gode nok?

På markedet kan man udover højkvalitetsdæk fra de kendte dækfabrikanter også købe ukendte dækmærker fra mere eksotiske egne af verden samt discountdæk fra de store fabrikanter, som på den måde ønsker at være med i det billige segment. Dækimportør-Foreningens konklusion er, at man bør være på vagt over for de meget billige tilbud, man kan møde på sommerdæk. Kvalitet koster.

Kilder: Rådet for Større Dæksikkerhed, Dækimportør-Foreningen, ADAC

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...