Toyota Hilux Arctic Trucks nokian
Toyota Hilux Arctic Trucks © Expeditions7

7 mænd i 3 biler kører 5.000 km på is gennem Grønland

En islandsk-amerikanske ekspedition har kørt fra Grønlands sydlige kyst til landets nordligste punkt og tilbage igen på blot 20 dage. Den store Toyota Hilux bygget af Arctic Trucks kørte på kæmpe Nokian-ballondæk

17. januar 2019 af Steen Bachmann


Expeditions7 startede fra Isortoq i Grønlands sydspids og gik derefter nordpå mod Wulff Land til det nordligste punkt. For det meste foregik rejsen på toppen af den kontinentale gletsjer, der er flere tusinde kilometer lang og over tre kilometer tyk visse steder.

Undervejs holdte ekspeditionens medlemmer øje med vejrsituationen og indsamlede sne- og isprøver, som de senere afleverede til universiteter til forskningsformål. 

Ekspeditionen varede næsten tre uger før gruppen ankom til Sisimiut landsbyen på Grønlands vestkyst. Den samlede tilbagelagte strækning var 5.169 km.

© Expeditions7

De vanskelige forhold i Grønland satte førerne og køretøjerne på en ekstrem prøve. Faktisk sank et af køretøjerne delvist i den tilfrosne flod under forberedelserne.

"Det sværeste var at starte fra søsiden og finde en sikker rute fra havisen til den tykke kontinentale is," siger Emil Grimsson, en af grundlæggerne af Arctic Trucks, som også deltog i ekspeditionen.

"Vi kørte på den tynde is på en flod, da et af vore køretøjer sank i. Heldigvis var det det værste, der skete, og vi kunne starte vores rejse bare et par dage senere end planlagt."

Ned til minus 40 grader

Ekspeditionen stod over for en række andre udfordringer. Varierende vejrforhold og sneblindhed med nul meters sigtbarhed gjorde til tider, at det gik langsomt fremad. På den mest langsomme del af turen kunne køretøjerne kun klare 10 kilometer i timen. 

Den laveste målte temperatur var -40 °C. Grønland viste sig dog også fra sin skønne side under ekspeditionen.

"Det var en stor oplevelse at ankomme til Wulff Land efter adskillige dage på isen. Stedet var imponerende... næsten surrealistisk. Jeg er ikke sikker på, at nogen nogensinde før har kørt en bil så langt nordpå,"siger Emil Grimsson.

© Expeditions7

Gik til udstyrets grænser

Grønlands uberørte natur er ikke en nem rute, heller ikke for de mest erfarne vinterkørere. Derfor var ekspeditionen afhængig af det bedste udstyr til at overleve gletsjeren, det stenrige terræn og de bløde snevolde.

Holdet valgte tre specialbyggede køretøjer fra det islandske firma Arctic Trucks – de samme typer køretøjer, der bliver brugt til antarktiske ekspeditioner. Det nyeste af køretøjerne var udstyret med Nokian Hakkapeliitta 44 dæk fra verdens nordligste dækfabrikant, Nokian Tyres. 

Dækket har en slidbanesammensætning, der er skræddersyet til at give godt greb og holdbarhed under meget kolde forhold.

"Jeg ønskede at bruge Nokian Hakkapeliitta baseret på mine tidligere erfaringer med dem. Disse dæk kan mestre ekstreme forhold og virker utroligt godt, selv i temperaturer så lavt som -40 grader," siger Grimsson.

Et Nokian Hakkapeliitta 44-dæk vejer 70 kg og er over en meter i diameter. Det robuste dæk kom til verden sidste år som et resultat af et langt samarbejde mellem Nokian Tyres og Arctic Trucks.

"I blød sne har du brug for store dæk med tilstrækkelig plads til luft. Du kan justere længden af dækkets kontaktflade ved at regulere dæktrykket. Et bredt dæk har bedre bæreevner og vil ikke synke så dybt ned i sneen som et smalt dæk," lyder det.

© Expeditions7

Nok brændstof med?

En af de vigtigste ting i planlægningsfasen var at beregne brændstofforbruget nøjagtigt. Der er ingen tankstationer på gletsjeren.

"Heldigvis endte vi med at have brugt mindre brændstof end vi havde forudset. Nokian Hakkapeliitta har en god brændstoføkonomi. Teamet transporterede mere end halvdelen af brændstoffet i slæder trukket bag køretøjerne. Det var første gang, vi nogensinde havde trukket brændstofsække på slæder bag bilerne. Vi kæmpede for at sikre at brændstofsækkene forblev på slæderne og for at slæderne ikke skulle gå i stykker i det hårdt pakkede terræn."

Tre ugers hårdt arbejde

Under de tre uge som eventyret stod på, blev de syv ekspeditionsmedlemmer smedet tæt sammen. Alle gjorde sin del, fra madlavning til reparation af biler til fotografering.

"Det var virkelig en oplevelse du kun har én gang i livet. Rejser som disse tager dig til en anden virkelighed. Du kan kun fokusere på det nære, nyde øjeblikket og så glemme alt det andet," siger Grimsson.

Ekspeditionen bestod af: Greg Miller (leder), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg og Kurt Williams fra USA og Emil Grimsson (assisterende leder) og Torfi Johannsson fra Island.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...