350.000 chanceryttere på sommerdæk

Dækbranchen forventer, at ca. 84 pct. af danske bilister får monteret vinterdæk. Det efterlader omkring 350.000 biler med sommerdæk på vejene

5. november 2014 af Bil Magasinet

Tal fra Dækbranchens Fællesråd viser, at andelen af bilister, der skifter til vinterdæk, på bare seks år er gået fra 58 pct. til godt 84 pct. i dag.

Og det er godt nyt. For når temperaturen kommer under fem grader giver gode vinterdæk en langt bedre sikkerhed end sommerdæk. Senest dokumenteret af FDM, som i en testrapport fra april i år konkluderer, at der generelt set er store gevinster ved at køre på vinterdæk om vinteren og reelt anbefaler man altid at køre med vinterdæk i vintervejr.

Men trods den positive udvikling, er der stadig malurt i bægeret. Rundt regnet 350.000 bilister kører nemlig denne vinter på sommerdæk. Og dermed udsætter de sig selv og deres medtrafikanter for en unødig risiko, forklarer Peter Qvist, salgschef i Michelin Norden.

- Det særlige ved den danske vinter er, at bilisterne bliver mødt af meget varierede vej- og vejrforhold. Men uanset om det er sne, sjap, regn eller knastørt giver vinterdæk væsentligt forbedret vejgreb og betydeligt kortere bremselængde så snart termometeret viser fem grader og derunder. I perioder med sne og is er forskellen til sommerdækkene virkelig markant. Derfor er det trods den positive udvikling lidt trist, at så mange bilister stadig tager chancen på sommerdæk om vinteren, siger han.

Af samme grund anbefaler Michelin i lighed med Dækbranchen, at alle bilister skifter mellem sommer- og vinterdæk, når temperaturen kommer under fem grader. Anbefalingen er endda, at vinterdækkene som minimum har en mønsterdybde på 3 mm - som i øvrigt er lovkrav i Sverige og Norge. Det skyldes, at lovens mindstekrav på 1,6 mm kan komme til kort på koldt og glat underlag i vinterhalvåret.

Lovgivning mangler i DK
Dækbranchens Fællesråd har længe arbejdet for at få indført samme lovgivning om vinterdæk, som vi ser hos vores naboer i Sverige, Norge og Tyskland. Men hidtil har brancheorganisationen ikke haft held til at overbevise politikerne om, at der skal lovgives på området.

- Det er uomtvisteligt, at sommerdæk ikke hører til om vinteren, og at det faktisk bidrager negativt til fremkommeligheden og sikkerheden på vejene. Alligevel er det fortsat op til den enkelte, at træffe det fornuftige valg, når vinterkulden er over os. I det lys er det bekymrende, at vi denne vinter kan forvente at se omkring 350.000 biler med sommerdæk på - uanset om det regner, sner eller er iset,” siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...