BMW iX1


© BMW

Guide: Det betyder BMW's forkortelser

De fleste ved, at BMW står for Bayerische Motoren Werke. Men BMW har også nogle mere kryptiske betegnelser på programmet, og visse kan kræve en forklaring.

20. maj 2022 af Boosted & Bil Magasinet

BMW's mange modelbetegnelser

BMW har længe brugt en kompleks række af alfanumeriske betegnelser for at fortælle omverden om deres modelbetegnelser. Nogle, som “d” for diesel giver selvfølgelig sig selv, men det gør andre, som “CSL”, “Ti” og “is”, ikke.

Læs denne korte guide, der klæder dig ordentligt på til nørde-snak på højere plan, næste gang både nye og gamle BMW'er er emnet.

Serie og motorstørrelse

Den del, der typisk kommer forrest i BMW's betegnelser, er både den nemmeste og sværeste at forstå. Kigger du på et trecifret tal, angiver det første tal modellen: 320 er en 3-serie, 520 er en 5-serie, osv. De følgende to cifre kommenterer på motorstørrelsen.

I tidernes morgen kunne du dividere tallet med 10 for at få motorens litermål (318 var en 1,8-liters), men på samme måde som hos Audi og Mercedes er tallet i dag kun en symbolik for motorstørrelsen. Det med angivelsen, der ikke passer på motorstørrelsen, skete første gang med en 1502, som var en 1,6-liters, og senere kom andre “forkerte”. F.eks. 325e og 525e, som var 2,7-liters..

En anden måde, BMW angiver sine biler på, er ved hjælp af bogstaver. En X5 er en SUV i 5-serie-størrelse, og i4 er en elbil i 4-serie-størrelse. Men disse kernebetegnelser er stort set altid efterfulgt af en serie bogstaver.

I tidernes morgen kunne du dividere tallet med 10 for at få motorens litermål, men på samme måde som hos Audi og Mercedes er tallet i dag en usammenhængende symbolik for størrelsen.

En anden måde BMW denoterer deres biler på, er ved hjælp af bogstaver. En X5 er en SUV i 5-serie-størrelse, og i4 er en elbil i 4-serie-størrelse. Men disse kernebetegnelser er stort set altid efterfulgt af en serie bogstaver.

BMW 318is & BMW Z3
BMW 318is & BMW Z3 Coupé


Karrosseriet eller drivlinen er afgørende

  • “i” – Det lille ‘i’ står for injection – altså BMW’er med benzinindsprøjtning. Men 'i' kan også indgå i navnet på BMW's elektriske modeller - f.eks. i4.
  • “C” – BMW beskrev sine tidlige coupé-modeller med et stort C. Bogstavet bruges ikke mere alene.
  • d” – det lille ‘d’ betyder, at der tale om en dieselmotor. Den første var en 524d i 1985. Allerede i 1983 kom en 524td, hvor ‘td’ angiver, at det er en turbodiesel (og senere ‘tds’ for en kraftig variant af en turbodiesel). Men det holdt man hurtigt op med, da alle diesler hurtigt blev med turbo og så blot hedder ‘d’.
  • "e" - Plug-in hybrider fra BMW angives med et 'e'. Tidligere - tilbage i 80’erne - stod e for varianter med særlig god virkningsgrad. ‘e’ stod for ‘eta”, som er et udtryk for en maskines virkningsgrad.
  • "xDrive" - betyder, at bilen trækker på alle fire hjul
  • "x" - var den tidligere betegnelse for firehjulstrukne varianter. Det skete første gang i 1985, hvor E30-generationen af 3-serien udkom som 325ix.

Den uden forkortelse

  • "sDrive" - Betyder at bilen trækker på to hjul. Tidligere var det garanteret en baghjulstrækker, men med 2-serien's Active Tourer og den nye 1-serie gælder det ikke længere. Disse modeller er nemlig forhjulstrukne.
  • "L" - Varianter med længere akselafstand og deraf større plads til passagerer på anden sæderække, angives med L.
  • "GT" - Gran Turismo-modeller angives med forbogstaverne GT. Her er der tale om en hybrid mellem det, der i hverdagssprog kaldes en 'hatchback', og en SUV. Der er altså tale om en 5-dørs bil, der er lidt højere end den model, de er baseret på. Der fandtes 3-serie GT, 5-serie GT og 6-serie GT, men de er alle udgået.
  • "Grand Coupé" - Gran Coupé står for nogle 4-dørs lidt coupé-agtige udgaver af grundmodellen. F.eks. Er en 4-serie Grand Coupé en smart udgave af en 3-serie. En 4-serie har endda stor bagklap og er altså en slags 5-dørs hatchback, mens en 8-serie Gran Coupé (og den tidligere 6-serie Gran Coupé) er en sedan ligesom den 7-serie, som den er baseret på.
BMW 128ti ti sportsvariant af 1-serie
BMW 128ti ti © BMW

De kryptiske sports-BMW'er

  • "M" - 'M' angiver sammenhængen med datterselskabet BMW Motorsport GmbH, og varsler en motorsportorienteret opsætning med ekstra kræfter. I dag bruges M tre steder: M-pakken, der typisk kun leverer visuelle opgraderinger, en mere sportslig variant, såsom M440i, eller på de ægte M-varianter, hvor M3 er mest kendt. Den første ‘M’ var dog en egentlig, selvstændig sportsvogn, M1.
  • "CS" – 'CS' slår for Club Sport eller Clubsport. I dag anvendes badget til endnu mere sportsorienterede varianter af M-biler.
  • "CSL" – Coupé Sport Leichtbau. Navnets oprindelse finder vi i starten af 1970’erne på BMW E9, der med tiden fik en CSL-variant. Modellerne droppede en del komfort for at reducere på vægten.
  • “is” – Kraftigere motor, en strammere undervogn og generelt mere sportsligt udstyr angives ved 'is', der står for 'injection sport'. Kendes fra E30 og E36 318is samt Z4 35is.
  • ”ti” - ”Turismo Internazionale” er for nylig blevet genoplivet med 128ti som du kan læse mere om her. Historisk har det haft en del forskellige roller: Først som en forløber til M-modeller (1600 ti og 2002 ti), siden som hatchback-varianter af sedaner og senest som en betegnelse for en GTI.
  • ”tii” - ”Turismo Internazionale Injection” findes kun på de gamle 2002 tii, som var en 130 hk variant af 2002 med Kugelfischer benzinindsprøjtning.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...