Volkswagen var ikke først med DSG eller direkt-schalt-getriebe. Den ære tilfalder Porsche, der først i 1980’erne introducerede teknologien under navnet PDK (Porsche Doppelkupplung) i deres Porsche 956/962 racere. Audi benyttede sig også af denne type transmission på deres Audi S1 quattro rallybil i samme periode.
Teknologien var i 1980’erne ikke raffineret nok til at blive introduceret på almindelige masseproducerede biler. Det skete først i 2003, hvor Volkswagen introducerede den sportslige Golf R32 med 6-trins DSG-gearkasse bygget sammen med 250 hk 3,2-liters V6-motor og firehjulstræk.
DSG-automatgearkassen i R32 er kendt for sine lynhurtige skift og udmærkede komfort.

DSG-transmissionen har to koblinger, hvor kobling nummer 1 håndterer de ulige gear og kobling nummer 2 håndterer de lige gear plus bakgearet.
Fordelen er, at det er muligt hele tiden at have næste gear klar, inden der kobles ud fra det gear, som bilen aktuelt kører i. Kører bilen for eksempel i sjette gear, er syvende gear allerede gjort klart, men det er ikke aktivt endnu.
Så snart det ideelle tidspunkt for gearskifte opstår, åbner koblingen på sjette gear automatisk, mens den anden kobling lukker og pre-aktiverer syvende gear. Det skaber et overlap mellem åbning og lukning af de to koblinger, så skiftet sker på få 1/100 af et sekund, og derfor oplever du ikke nogle huller i trækkraften, når gearkassen skifter gear.

Med introduktionen af Golf V i 2003 blev DSG-automatgearkassen bredt ud til flere modeller, så den også kunne fås til Golf 2,0 TDI, GTI og R32, og Touran. I 2005 fulgte Passat
I 2008 kom en ny 7-trins DSG-gearkasse som blev monteret i modeller med 1,4 TSI (122 hk) og 1,9 TDI (105 hk), og i 2009 får Polo DSG og Tiguan i 2011.
Særligt den 7-trins DSG havde en række børnesygdomme, som Bil Magasinet beskriver i artiklen her fra 2013.
Over 21 mio. DSG-gearkasser
Fra introduktionen i Golf R32 i 2003 og op til nu er der produceret over 21 millioner DSG-gearkasser blandt Volkswagen-koncernens mærker (14 millioner i VW-modeller), og i dag tilbydes DSG-gear i alt fra en 95 hk Polo til en 1.500 hk stærk Bugatti.
Merprisen for DSG-gear ligger typisk på cirka 16.000-18.000 kr. afhængig af model.
Andel af solgte biler med DSG-gearkasse i 2017
Polo: 39,3 pct.
Golf: 54,7 pct.
Golf Variant: 55,6 pct.
Touran: 65,1 pct.
Golf Sportsvan: 68,5 pct.
Tiguan: 91,9 pct.
Passat: 94,8 pct.