Den traditionelle juletravlhed har endnu ikke indfundet sig hos Euro NCAP, der lægger blødt ud i 4. kvartals første sikkerhedstest. Blot tre biler har her været til eksamen hos det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde.
Her blev det til fire stjerner til både Opel Karl og Mazda MX-5, mens den lidt større Hyundai Tucson lige netop klemmer sig op på fem stjerner. For alle tre biler gælder, at særligt fraværet af en automatisk nødbremse (AEB) trækker ned, mens flere andre sikkerhedssystemer skal tilkøbes.
”Det gælder blandt andet Opel Karl, der er ny dreng i mikroklassen, og som der er meget godt at sige om. Sikkerhedsmæssigt har den dog nogle mangler, som samlet gør, at det kun bliver til fire stjerner. Mest graverende er fraværet af en automatisk nødbremse, som slet ikke fås. Det er ikke godt nok i 2015, hvor flere af konkurrenterne har haft AEB som standardudstyr i flere år. Af øvrigt sikkerhedsudstyr er linjevogter ganske vist standard i topudgaven, men ellers skal både den og fartbegrænser tilkøbes. Lægger man dertil et alt andet end prangende resultat i både frontal- og sidekollisionerne, må man sige, at Opel Karl samlet set skuffer på sikkerheden,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.