Billig benzin er blevet dyrere

Der er langt mindre udsving i benzinpriserne end for et år siden

8. november 2013 af Bil Magasinet

Hører du til dem, der gør en sport ud af at spare rigtig mange penge på benzinen i forhold til den officielle listepris, er der dårligt nyt. En analyse af mere end en million indberetninger via FDM's benzinpriser.dk viser nemlig, at der er langt mindre udsving tankstationerne i mellem, end for et år siden.

Tidligere varierede den gennemsnitlige benzinpris med 90 øre over døgnet, men nu er udsvinget helt nede på 18 øre. Til gengæld er gennemsnitspriserne faldet med 25 øre sammenlignet med tidligere, men samtidig er minimumsprisen steget med 15 øre.

”Tendensen betyder, at den travle bilist, der tanker på et vilkårligt tidspunkt, har sparet penge uden at ændre adfærd, mens den prisbevidste bilist, der jagter billig benzin har tabt, fordi det er blevet sværere at opnå en stor besparelse. Udviklingen skyldes, at nogle benzinselskaber har valgt at give en konstant rabat på listeprisen. Det betyder, at udsvingene er reduceret kraftigt hen over døgnet, fordi konkurrencen starter et helt andet sted end tidligere”, siger FDMs forbrugerøkonom, Allan Skytte Christensen.

Sådan er prisen sammensat
Vil man spare penge, når man tanker, er det vigtigt at forstå forskellen på liste- og pumpeprisen. Hvor listeprisen er benzinselskabernes officielle pris, er pumpeprisen den pris, bilisten møder ude på tankstationerne, hvor der ofte er konkurrence. Af samme årsag er pumpeprisen som regel lavere end listeprisen.

Selv om der i dag kun er i gennemsnit 50 øre at spare ved at jagte den billigste benzin mod 91 øre tidligere, vil den prisbevidste bilist stadig kunne opnå en gennemsnitlig besparelse på 600 kr. om året. Har bilisten oven i købet et benzinkort, som giver yderligere rabat på pumpeprisen, kan der være endnu mere at hente ved at tanke det billigste sted.

”Vores analyse viser også, at det er afgørende, hvornår på dagen, man tanker. Det er fortsat billigst at tanke før kl. 10. Til gengæld spiller ugedagen ikke længere den store rolle”, siger Allan Skytte Christensen.

FDM råder bilisterne til at bruge et benzinkort, hvor de får rabat på pumpeprisen, da det er en nem måde at opnå en yderligere besparelse, hvis benzinkortet er gebyrfrit.

Har man derimod et benzinkort, hvor man får rabat på listeprisen og ikke pumpeprisen, skal man være meget opmærksom på, om man kan få billigere benzin et andet sted, da rabatten ikke altid kan hamle op med en lokal priskrig. Som udgangspunkt skal rabatten være på over en krone, for at det kan betale sig at bruge denne type kort.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...