Sådan får du en god rustbeskyttelse

Hård konkurrence på prisen for rustbeskyttelse betyder risiko for sjusk. Værkstedsportalen Autobutler opfordrer til at vælge godkendte værksteder, hvor der laves stikprøvekontroller

26. januar 2016 af Steen Bachmann

På værkstederne ser man flere og flere tilfælde af biler, som ikke er beskyttet ordentligt, selv om de er blevet rustbehandlet inden for det seneste år. Det skyldes ifølge værkstedsportalen Autobutler, at mange bilejere falder for fristelsen til at købe billige rustbehandlinger via rabatordninger og dealsites.

”Lige for tiden ser vi mange biler, som kun har fået en overfladisk rustbeskyttelse, der slet ikke beskytter mod vinterens fugt og salt. Problemet er, at der ikke findes nogen officielle standarder for, hvad en undervognsbehandling indeholder og at du som bilejer ikke umiddelbart kan tjekke, om arbejdet er lavet ordentligt", forklarer Peter Zigler, partner og medstifter af autobutler.dk.

En grundig rustbeskyttelse kræver så mange timers arbejde, at det i praksis ikke er muligt at udføre den for under 2.000-3.000 kroner. Selv den hurtigste mekaniker skal bruge minimum fire timer, hvis bilen skal beskyttes ordentligt. Herudover kommer prisen for materialer og den tid, der tager at vaske, rense og tørre bilen.

"Normalt kravler du jo ikke rundt under bilen og lyser op i alle hulrummene, så som forbruger er du tvunget til at vurdere opgaven ud fra den beskrivelse som rustcenteret har givet. Hvis du får et tilbud, der lyder for godt til at være sandt, så opfordrer vi til at du kræver at rustcenteret udspecificerer og gemmer jobbet i et såkaldt sprøjteskema," lyder det fra Autobutler.

Værkstedsmægleren har indført en stikprøvekontrol af de værksteder, der er godkendte til at udføre rustbehandling. I stikprøven får bilejere efterfølgende bilen gratis tjekket på et testcenter. Samtidig er det et krav, at værkstederne udførligt beskriver, hvilken form for rustbehandling, det har foretaget, og accepterer at blive offentligt vurderet på internet.

Hvis din bil ikke er beskyttet ordentligt mod rustangreb, mister den en stor del af sin værdi. De synlige rustskader er typisk ved skærmkanter, bagklap og kølerhjelm, men hvis bilen ikke er blevet korrekt undervognsbeskyttet, kan det give alvorlige skader i undervognen, fordi de bærende dele er ødelagte.

Afhængig af bilmærke og alder koster en rustbehandling i gennemsnit 3.449 kroner hos et af de værksteder, der er tilknyttet Autobutler. Priserne varierer med flere tusinde kroner, så det kan næsten altid betale sig at sætte opgaven i udbud via internet.

Derfor ruster din bil

* Fugt, sjap, salt og skiftende temperaturer giver gode levebetingelser for rust. Selv nye biler risikerer at få forkortet deres levetid med flere år, hvis ikke de bliver beskyttet ordentligt. Det er især undervognen og hulrum, der lider under vand, salt og stenslag.

* Autobutler anbefaler at få foretaget en rustbeskyttelse hos et værksted, der er underlagt stikprøvekontrol og accepterer at blive offentligt vurderet på internet.

* De populære mikro- og minibiler er generelt ikke så godt beskyttede mod rust fra fabrikkens side som større og dyrere biler.

* Et seriøst værksted gemmer hele jobbet i et såkaldt sprøjteskema eller i en udspecificeret skriftlig beskrivelse af, hvad man har lavet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...