Din bil ruster også om foråret

Fugtigt forår er optimale betingelser for rust. Få bilen tjekket for rust, lyder rådet fra Teknologisk Institut

22. maj 2015 af Christian Thestrup

 

Med stigende temperaturer og derved også stigende fugt i luften, skabes der optimale betingelser for rust. Det kan forårsage alvorlige rustskader på din bil, hvis ikke den er rustbeskyttet forsvarligt. Derfor råder både Teknologisk Institut og rustbeskyttelseskæden Dinitrol bilejere til at få efterset bilen allerede her i foråret.

"Foråret er den årstid, hvor bilerne i Danmark ruster allermest. Høj luftfugtighed og skiftende temperaturer, som danner kondens, er en farlig cocktail for din bil. Derfor er foråret den bedste tid til at få efterset bilens vognbund. Endvidere er der kortere ventetid end om efteråret," forklarer teknisk chef hos Dinitrol Mogens Vestergaard Hansen.

Rustbeskyt i foråret
Både Teknologisk Institut og Dinitrol opfordrer bilejere til at rustbeskytte bilen allerede i foråret, hvis den ikke for nylig har fået et lag rustbeskyttelse. Få vognbunden vasket ren og kør ind til rustbeskyttelsescentret og få tjekket bilens undervogn for skader på rustbeskyttelsen.

"Det er vigtigt at få fjernet alt vinterens salt, der sidder fast på bilens undervogn. Specielt hvis bilen ikke er rustbeskyttet eller den eksisterende rustbeskyttelse er slidt af. Hvis bilen er rustbeskyttet forsvarligt og rustbeskyttelsen er intakt, så gør salt og fugt ikke skade," forklarer Mogens Vestergaard Hansen.

Danmark har et af de mest korrosive klimaer i hele verden, hvilket bl.a. betyder, at der er fugt i bilens hulrum 80 procent af året.

Nye biler skal også rustbeskyttes
Både Teknologisk Institut, FDM og Dinitrol anbefaler, at rustbeskytte biler fra start - allerhelst i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet.

"Ud over et sundere karosseri, så betyder en god beskyttelse fra start en længere levetid på vitale dele som f.eks. bremserør og bærearme. Derfor vil en god rustbeskyttelse med tiden tjene sig hjem i form af en mere velholdt og sikker bil," siger Mogens Vestergaard.

Efterse for lakskader
Også hos Teknologisk Institut råder man alle bilejere til at køre på enten værkstedet eller rustbeskyttelsescentret for et eftersyn samt efterse bilen for lakskader, så de ikke udvikler sig til rust.

"Det er samtidig vigtigt at få bilen vasket grundigt overalt samt få efterset lakken for skader fra salt og små sten og efterfølgende få skaderne udbedret. Lakken er i forbindelse med meget lave temperaturer om vinteren ekstra følsom over for stenslag. Små huller i lakken kan hurtigt udvikle sig til rustskader," siger Jan Helbo, der er leder af Teknologisk Instituts Kontrolordning for rustbeskyttelse.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.