© bilmagasinet.dk

Staten tjener på lukning af leasinghul

De højere leasingafgifter kommer ikke bus- og togrejsende til gode foreløbig, lyder fra statsministeren

28. februar 2012 af Bil Magasinet

De nye regler om leasing- og demobiler giver staten anslået 600 millioner kroner i overskud i år, men de kommer ikke togrejsende til gode.

"Det er vigtigt, at vi nu sidder og forhandler om de her spørgsmål. Enhedslisten er med er de her forhandlinger, og nu skal vi diskutere, hvordan vi helt præcist skal bruge pengene. Det er klart, at vi kan ikke starte før 2013."

Sådan svarer Helle Thorning-Schmidt (S) spørgsmålet om, hvorfor leasingbesparelsen fra 2012 ikke skal komme pendlerne til gode. Gevinsten ved lukningen af leasinghullet blev ellers angivet til at skulle gå direkte til brugerne af kollektiv trafik - et beløb på én milliard kroner årligt.

Men det er ikke kun i år, at der kommer overskud på de nye registreringsafgifter. Ifølge det endnu ikke fremsatte lovforslag, som Newspaq er kommet i besiddelse af, kommer der hvert får frem til 2026 100 millioner kroner mere i statskassen på de ændrede leasingregler, end man vil bruge på den kollektive trafik.

Er ikke ude efter dem, der leaser sin bil
Selvom det sammenlagt giver 1,4 milliarder kroner, indtil gevinsten i 2026 er nede på blot en milliard kroner, og selvom der kommer 600 ekstra millioner kroner ind i år, synes Helle Thorning-Schmidt ikke, der er grund til at øremærke de penge til bedre busser og tog.

"Vi har beregnet i forhold til den varige værdi. Det er en milliard, og det er det, vi bruger årligt," siger statsministeren på sit pressemøde.

Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) skriver som begrundelse for sit lovforslag, at vil undgå "yderligere udnyttelse af denne lempelige praksis (leasingrabat, red). Helle Thorning-Schmidt har selv udnyttet den lempelige praksis; endda mere end gennemsnittet, da hun leasede sin bil i Tyskland.

Statsministeren vil da heller ikke tale dunder til de danskere, der har leaset sig til fire billige hjul med motor og rat.

"Jeg er nødt til at sige, at det er slet ikke dem, der har leaset deres biler, det handler om. Det handler om, at der skal være mere lige vilkår i registreringsafgifterne," siger Helle Thorning-Schmidt.

Selvom loven om de ændrede leasingafgifter endnu ikke er fremsat, er den faktisk allerede trådt i kraft. Leasinghullet blev lukket ved midnatstid, skriver Newspaq.

Ingen kunder i butikken
Efter regeringen med øjeblikkelig virkning lukkede fordelene ved at lease sit køretøj, døde efterspørgslen på et sekund.

"Vi har haft et par forhandlere, der har ringet ind for lige at høre, om det nu var helt sikker, at loven kom i dag. Men jeg kan ganske enkelt ikke forestille mig, at der er blevet underskrevet én eneste leasingkontrakt. Jeg har i hvert fald ikke hørt om det," fortæller direktør for Bilbranchen, René Tønder Nielsen, til Newspaq.

Mens selvom markedet for billeasing nu ser ud til at være elimineret, mener René Tønder Nielsen, at der blot er tale om en mindre storm.

"Danskerne vil fortsat have brug for nye biler, og når reglerne lige er slået igennem, vil der i løbet af noget opstå nye prissætningsmodeller," slår bilbranchedirektøren fast.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...