Skift den gamle spand ud med en ny

Har du friværdi og en gammel bil, kan det lavere brændstofforbrug finansiere renteudgifterne ved køb af ny bil, viser tal fra BRFkredit

17. december 2013 af Britt Ambjørn Christiansen, BRFkredit

Der er mange penge at spare på brændstofudgifterne og ejerafgiften, hvis den gamle bil udskiftes med en ny. I gennemsnit er en danskejet bil 9,2 år, og biler købt i dag kører langt længere på literen, end biler købt i 2004. Det betyder, at man kan spare penge til brændstof samt slippe billigere i ejerafgiften.

”Sammenligner vi en nyregistreret bil i dag med en nyregistreret bil for 9 år siden, kører biler i dag i gennemsnit 19,5 km/l mod 15,1 km/l i 2004. Denne forskel giver sig også til kende i ejerafgiften, som er henholdsvis 1.120 kr./år for en bil, der kører 16,7-18,2 km/l mod 2.760 kr./år for en bil, der kører 14,3-15,4 km/l,” fortæller Mikkel Høegh, chefanalytiker i BRFkredit.

Sådan ser tallene ud
Hvis vi kigger på et eksempel, hvor man køber en ny bil til 200.000 kr. og låner pengene ’i sine mursten’ over syv år, kan der være mange penge at spare (bemærk, at regnestykket kun er interessant for folk med friværdi i egen bolig).

Renteudgifterne ved at tage henholdsvis et F1-lån og et fastforrentet kontantlån med 2 pct. i rente er det første år henholdsvis ca. 360 kr. efter skat, hvilket naturligvis er historisk billigt i øjeblikket, og ca. 3.730 kr. efter skat. Sammenholdes disse finansieringsomkostninger med besparelserne ved at køre mere på literen, er der breakeven ved et årligt kørselsbehov på knap 1.900 km ved F1-lånet. Her er udgangspunktet 12,7 kr. pr. liter benzin.

"Det betyder med andre ord, at har man en 9 år gammel bil, kører min. 1.900 km om året og har friværdi i sin bolig, kan man med sindsro købe en ny bil til 200.000 kr. med et brændstofforbrug på ca. 19 km/l. Overstiger kørselsbehovet det nævnte, vil man blot spare yderligere med penge," siger chefanalytikeren.

Hvis du vælger fast rente
Ønsker man i stedet et fastforrentet lån, der i dette tilfælde er taget som et kontantlån, så man får fradrag for sit kurstab, skal man have et noget større kørselsbehov. Her drejer det sig om ca. 19.630 km om året. Og medtages ejerafgift bliver casen blot endnu bedre. Laves samme regnestykke som ovenfor, kan man i tilfældet med et F1-lån faktisk lade bilen stå i garagen og være bedre stillet, da besparelsen langt overstiger udgifterne til renterne. Mens man med det fastforrentede kontantlån kan nøjes med at have et årligt kørselsbehov på ca. 11.000 km.

Man skal naturligvis være opmærksom på, at beregningerne ændrer sig alt afhængig af renteniveauet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...