Det helt centrale ved sæsonleasing er det aftalte værditab – altså hvor meget leasingbilen vil tabe i værdi, mens du leaser den. Hvis du vil have maksimal sikkerhed for et realistisk værditab, skal du gå efter biler, som er relativt lette at prissætte. Det gælder blandt andet mærkevarer fra Mercedes-Benz, BMW og Audi.
Sådan gennemskuer du hvad en leasingbil reelt koster
Hos Osbech Laursen Cars i det indre København har de lige nu en sort Mercedes E 400 Cabriolet til salg, der også kan leases. Den er fra maj 2015, hvilket vil sige, at den fra 1. maj i år har kunnet komme ud at køre på en leasingkontrakt på den lave sats for registreringsafgift.
Decideret kvik E-klasse
Denne E 400 har kørt 36.000 km og har en 3,5-liters sekscylindret turborækkemotor med 333 hk, som gør bilen decideret kvik.
Udstyr omfatter adaptiv fartpilot med køassistent (Distronic Plus), AMG-pakke, køl og varme i sæderne, hi-fi-anlæg fra Harman Kardon, adaptive LED-forlygter og meget mere – med udstyr ville den have kostet en formue fra ny i Danmark. Den står p.t. til salg for 750.000 kr. på danske plader.

Tilbuddet på sæsonleasing for en privat bruger med seks måneders kørsel/seks måneders stilstand lyder på 5.999 kr. pr. måned. Man kan godt splitte beløbet op, så det er højere, når bilen er ude at køre, og lavere, når den holder stille, og der kan tilvælges flere eller færre måneder efter behov.
Udbetalingen er 112.579 kr. og restværdien efter perioden er sat til 200.000 kr. uden moms og afgifter.
Værditab til den høje side
Et tjek på mobile.de viser, at en veludstyret E 400 Cabriolet fra 2015 i dag sælges for mellem 300.000 og 350.000 danske kroner i Tyskland – værditabet er derfor efter vores vurdering anslået til den høje side, så der bør ikke være skjulte overraskelser gemt i kontrakten.
Bilen står og kan prøves i Danmark, men der er op mod 40 tilsvarende eksemplarer af den åbne E-klasse med 3,5-liters motor fra denne årgang til salg på det tyske marked, så udvalget er betydeligt.