Det er såre nemt for en leasingudbyder at skrue ned for den månedlige ydelse i en kontrakt og i stedet hente de manglende indtægter ved at sende en ekstra regning til forbrugeren, efter kontrakten er udløbet.
Selvjustits i branchen og øget bevågenhed fra Skat har betydet, at der bliver længere mellem fantasifulde tilbud på dyre biler til 3000 kroner om måneden, men du skal stadig være skarp.
Vi har indhentet tilbud på sæsonleasing hos Formula Leasing af en Ferrari California til privat brug.

Ferrarien er otte år gammel og har ifølge Skat en handelsværdi på ca. 1,6 mio. kr. på danske plader. Det er mange penge i afgift for en bil, der typisk kun bruges om sommeren, så derfor indregistrerer vi den på sæsonleasing med seks måneders fri privat kørsel og seks måneders stilstand uden plader.
Skal selv sælge den videre
Bilen tilhører leasingudbyderen – i dette tilfælde Formula Leasing – men det er os, der har ansvaret for at sælge den videre efter kontrakten. Dette er nødvendigt for at bruge leasingformen.
Bilen er i dag angivet til en værdi uden moms og afgift på 750.000 kr., hvilket er let at tjekke på mobile.de. Her er der p.t. 276 Californiaer til salg fra cirka 100.000 euro, så det virker reelt.
Værditabet efter vi har haft bilen er sat til 112.500 kr., hvilket svarer til en afskrivning på 15 pct. – det virker også reelt, medmindre man kører ekstremt mange kilometer i perioden.

Efter et år skal bilen med andre ord sælges videre til minimum 637.500 kr. uden moms og afgifter for at beløbene i kontrakten kan overholdes. Sælges den til et lavere beløb, får vi en ekstra regning, og omvendt tillader Skat ikke, at der udbetales overskud til leasingtager.
Leasingudbyderen er i dette tilfælde en del af et globalt netværk af forhandlere, der kan værdiansætte en bil ret præcist, og de kan også hjælpe med at sælge bilen mod et gebyr. Det gælder de fleste etablerede leasingselskaber.
Er du i tvivl, anbefaler vi at hyre en økonomisk rådgiver som en bilmægler eller en advokat, for det anslåede værditab er den mest kritiske del af processen. Herfra går det nemmere.

Fri km og forsikring
Kontrakten på Ferrari'en er inklusive fri kilometer, kaskoforsikring, en gps-sporingsenhed, som er obligatorisk for forsikring af denne type biler, levering – eventuelt på kundens adresse – og nummerplader. Vores Ferrari står i Danmark og vil kunne prøvekøres og leveres med kort varsel, men det er også muligt at finde en bil i udlandet mod et hjemtagelsesgebyr. Den årlige ejerafgift er 11.120 kr.
Så hvad koster den?
Udbetalingen er 150.000 kr. inklusive moms, hvilket går til gebyrer til leasingselskabet og den aftalte afskrivning på bilen. De skal falde inden, vi får bilen udleveret.
Herefter koster den 4200 kr./mdr. i de måneder, hvor den står stille, og 11.600 kr., mens den er ude at køre; i snit 9875 kr./mdr.
Den anslåede totalomkostning for de 12 måneder vil være godt 280.000 kr. plus brændstof. Det svarer til 23.300 kr. om måneden plus brændstof.
