Maserati Quattroporte
Maserati QuattroporteEn brugt Maserati Quattroporte er et oplagt emne til flexleasing. I dag kan en 2005-bil med 70.000 km fås hos Formula Auto for 7.995 kr./mdr. med en éngangsydelse på 93.125 kr. Med de nye regler vil engangsydelsen falde og den månedlige ydelse stige.© bilmagasinet.dk

Nemmere at gennemskue flexleasing

SKAT gør reglerne for den populære leasingform mere enkle

31. januar 2011 af Jan Lang

I de senere år er den såkaldte flexleasing med betaling af registreringsafgiften i mindre portioner blevet særdeles populær - især for biler med en pris på 500.000 kroner og opefter. Reglerne har ikke været klare på området, men det gør SKAT nu noget ved.

I starten af året sendte SKAT en vejledning ud til leasingselskaberne, og budskabet er klart: Der skal være bedre gennemsigtighed for forbrugerne. Til gengæld holder SKAT et vågent øje med, at reglerne bliver overholdt, og rydder op i regeljunglen omkring leasing af biler.

”Kort beskrevet kommer reglerne for flexleasing til at minde om de regler, vi kender fra almindelig privatleasing. Det betyder, at forbrugerne får nemmere ved at overskue leasingaftalerne, og lige så vigtigt får de nemmere ved at sammenligne de forskellige tilbud, fordi leasingselskaberne laver tilbuddene ud fra de samme retningslinier. Sådan har det ikke været tidligere,” siger Søren Hjelmholm, administrerende direktør for Global Car Sourcing, der som et af de første leasingselskaber herhjemme fik SKAT’s særlige storkundegodkendelse.

Nemmere at forstå
Forbrugerne kan forvente, at det bliver nemmere at sammenligne tilbud fra de forskellige leasingselskaber, men lige så vigtigt er det, at de fremover er bedre sikret, når de vil flexlease eller lave en kontrakt med forholdsmæssig registreringsafgiftsbetaling. I praksis betyder det, at det såkaldte finansieringselement bliver bedre klarlagt. For forbrugerne vil den ekstraordinære førstegangsydelse blive mindre, mens den månedlige ydelse bliver større. Samtidig vil der ofte være en begrænsning på det antal kilometer, som bilen må køre i kontraktperioden.

”Vi støtter helt klart op om SKATs stramning af reglerne, men forbrugerne skal stadig være opmærksomme på leasingtilbud, der er langt billigere end markedslederne. Det er min vurdering, at vi stadig vil se forsøg på at omgå reglerne,” siger Henrik Rohmann-Sønderby, salgsdirektør i landets største leasingselskab Nordania. Hans holdning deles af direktøren for brancheorganisationen Leasing og Finans.

”Som vi ser det, er styresignalet fra SKAT et svar på, at nogle personer har misbrugt adgangen til at indregistrere leasingbiler til en forholdsmæssig afgift, uagtet at transaktionerne intet har med leasing at gøre. Det er ikke vort indtryk, at misbruget har noget stort omfang i markedet. Men uanset hvad er det vigtigt at stoppe det med det samme. Finans og Leasing støtter derfor helhjertet SKAT´s initiativ,” siger Christian Brandt, direktør i brancheorganisationen Finans og Leasing.


Færre selskaber på markedet
Såvel Nordanias Henrik Rohmann-Sønderby som Global Car Sourcings Søren Hjelmholm vurderer, at en række mindre leasingselskaber vil få vanskeligt ved at operere under de nye stramme regler. Årsagen er den, at de selv skal finansiere en større del af omkostningerne ved leasingaftalen.

”Samlet vil stramningerne betyde, at nogle selskaber vil få vanskeligt ved at fortsætte, men omvendt får forbrugerne forbedret sikkerheden. Samtidig vil de seriøse og professionelle selskaber i branchen fortsætte med at tilbyde leasing med forholdsmæssig registreringsafgiftsbetaling, så det forsvinder ikke,” siger Henrik Rohmann-Sønderby.

De vigtigste forandringer

* Forbrugeren kan maksimalt stille 30 procent i medfinansiering i form af et depositum eller den ekstraordinære førstegangsydelse. Tidligere var der leasingvirksomheder, som tilbød væsentlig højere medfinansiering fra kundens side.

* Omvendt vil den månedlige ydelse som konsekvens af en lavere medfinansiering stige. Den månedlige ydelse vil afspejle leasingselskaberne omkostninger i form af betaling af registreringsafgiften, værditab og prisen for bilen

* I mange tilfælde vil der være en kilometerbegrænsning i leasingaftalen - det var der ikke tidligere på flexleasingkontrakter

* Leasingselskabet skal oplyse om samtlige omkostninger i hele kontraktens forløb

Kilde: Global Car Sourcing

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...