Toyota corolla stationcar
© bilmagasinet.dk

Dyrt at lease, hvis du kører rigtig langt

Privatleasing er stadig dyrt og uegnet til kilometerkrævende bilister, der bruger privatbilen på jobbet mod at få kørepenge

10. december 2010 af Bil Magasinet

Mens leasing tordner frem blandt privat- og firmabilister, er det fortsat lukket land, hvis man får kørepenge for at bruge privatbilen på jobbet. Kun tre procent af disse erhvervsbilister har leaset bilen, alt imens 56 procent af firmabilerne har det. Og det skyldes alene, at det er for dyrt at privatlease, når man kører mange kilometer årligt. En privatleasing-kontrakt lyder normalt på 15-20.000 kilometer, og kørsel ud over det aftalte er uforholdsmæssigt dyrere, især når man leaser privat.

"Privatleasingen sker ganske enkelt på ringere vilkår end erhvervsleasingen. Og prisforskellen bliver kun endnu større, hvis man kører 40.-50.000 km om året," forklarer Lars Bundgaard, der er nyvalgt formand for trafikudvalget i sælgernes interesseorganisation, Business Danmark.

Styg efterbetaling ved aflevering af leasingbil
En anden barriere mod privatleasing er, at bilisten kan blive overrasket af uforudsete udgifter, når bilen afleveres til leasingselskabet igen. Her gennemgås bilen med en tættekam og man skal afregne hver lille skramme på bilen, påpeger foreningens tidligere trafikpolitiske formand, Børge Agerbæk, som har selv har stået i situationen.

"Da jeg afleverede min leasede bil, kom firmaet af med 12.000 for reparationer på en bil, som jeg syntes var i god stand. Disse usikkerheder gør, at mange vælger at købe en bil, der er lidt brugt, enten som demo eller med et lavt kilometertal på 10-15.000 km, så den første afskrivning er raget af bilen, siger han og anbefaler at man sikrer sig en uvildig gennemgang af bilen efter leasingperioden.

44 procent af medlemmerne i Business Danmark bruger egen bil på jobbet i stedet for firmabil. Flertallet af dem køber en ny bil og 40 procent vælger en bil på brugtvognsmarkedet frem for en leaset bil.

Med Business Danmarks bilprogram kan man teste, om det er billigst at bruge egen bil eller firmabil på jobbet.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...