Det skal du huske, inden du afleverer din leasingbil

Mange har oplevet at få en ærgerlig efterregning for buler og skrammer, når de afleverer en leasingbil. Se her, hvordan du kan kan holde udgifterne nede

20. februar 2019 af Steen Bachmann

Privatleaser du en bil, tilhører den leasingselskabet. Når du har leveret den tilbage, skal den derfor sælges på auktion eller leases ud igen, og derfor skal den fremstå i samme stand som andre brugte biler på samme alder – ellers er der ikke nogen, der vil have den.

På tre år kan enhver bil få småridser, stenslag eller pletter på et sæde. Det tjekkes af en uafhængig synsvirksomhed og beskrives i en tilstandsrappport, hvor hver skærm, panel, dør, klap og del af kabinen vurderes.

Et stenslag i forruden er okay, men det er et bagsæde, hvor der har boet tre Skt. Bernhardshunde, ikke.

Er der ting, der skal ordnes, får man som leasingkunde en ekstraregning på det beløb, som FDM eller en anden uafhængig synsvirksomhed vurderer, at det vil koste at udbedre skaden.

En lille ridse i en dør kan poleres væk, men skal døren omlakeres, koster det minimum 3.000 kroner.

Undgå ekstraregning 

”Leasingselskaberne taler problemet ned, og det er da også langt fra alle kunder, der får en ekstraregning. Men de, der gør, ved ikke, at det er meget billigere selv at få ordnet skaden inden aflevering,” siger indehaver af Universal Bilpleje på Amager, Brian Madsen, til Bil Magasinet.

Brian Madsen har specialiseret sig i klargøring af leasingbiler. Derfor er det måske ikke så overraskende, at han fraråder almindelige bilbrugere selv at give sig i kast med at polere en ridse væk eller rense et sæde, men han afviser dog, at det er for at få kunder i butikken, at han siger det.

”Det kræver erfaring at polere lak på biler, for på to sekunder kan du gøre skaden meget værre, end den var. En fagmand kan hurtigt vurdere, om en ridse kan poleres væk eller kræver omlakering, og sådan er det også med en beskidt kabine. De fleste private tværer bare pletten på et sæde rundt i stedet for at fjerne den,” lyder det.

En polering af en ridse i en dør vil typisk koste under 1.500 kroner hos et klargøringscenter, mens en omlakering af døren vil være lidt dyrere. Afleverer man bilen uden at få det ordnet, vil ekstraregningen typisk blive mere end dobbelt så høj.

Må man selv udbedre skader på leasingbil?

Men hvad siger leasingselskabet til, at man selv fikser bilen inden aflevering? Alm Brand Leasing er en af de større aktører på leasingmarkedet. I 2015 fik de 587 privatleasingbiler retur, hvoraf de 333 var uden skader.

”Brugerne af de biler, der havde skader, fik i gennemsnit en ekstraregning på 3.895 kr. pr. bil. Vi er meget positive over, at der ikke er flere skader, og det tyder på, at vores kunder passer godt på deres bil,” siger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen.

Alm Brand Leasing anvender branchens standardkontrakt, som er lavet af FDM og Finans og Leasing. Den er nem at forstå og beskriver i detaljer, hvordan bilen skal afleveres og hvad, der betragtes som ualmindeligt slid.

”Vi har intet imod, at kunden selv får gjort bilen klar til aflevering – nærmest tværtimod. Får vi en fejlfri bil retur, kan vi jo hurtigere få den ud at køre igen,” siger Thomas Lindgren Mortensen.

FDM opfordrer til, at man læser leasingbetingelserne nøje igennem, både ved aftalens indgåelse og inden bilen afleveres, så man er klar over, hvilken stand bilen skal afleveres i, og hvad skader, fejl og mangler takseres til.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.