VW Polo 1,2 TDI BlueMotion 5d
VW Polo 1,2 TDI BlueMotion 5d © Bil Magasinet

Analyse: Leasing også relevant for langturspendlere

Nu er privatleasing også et relevant alternativ for dem, der kører langt hver dag

19. maj 2011 af Bil Magasinet

En læser fra Holstebro skrev fornylig og undrede sig over, at vi altid tager udgangspunkt i et kørselsbehov på tre år/45.000 km, når vi skriver om privatleasing. Han kørte 38.000 km sidste år og kan derfor ikke bruge 15.000 km om året til meget. Så hvad sker der, når vi sætter behovet op til 40.000 km? Hidtil har privatleasing ikke været relevant for høje kørselsbehov, fordi det har været billigere at tage et billigt billån, købe bilen og beholde den i tre-fem år. 

En frisk analyse i Bil Magasinet viser imidlertid et overraskende ­resultat: Langtursbilisterne bliver nødt til seriøst at overveje leasing.

Der er tre populære biler i analysen i hver sin bilklasse: VW Polo BlueMotion, Opel Insignia og BMW 5-serie.


VW Polo 1,2 TDI BlueMotion: Leasing er billigst

I den lille klasse tager vi en af de biler, der kører længst på literen: Den 5-dørs øko-version af Polo. Den udmærker sig ved en fin komfort og gode sæder, som man kan holde ud at sidde i over længere ture. Gearingen er ekstremt høj, og skal du køre over 25 km/l, skal den lille 1,2-liters dieselmotor rumle og stampe næsten nede i tomgang, hvilket kræver tilvænning. Vi sætter forbruget til 24 km/l og får monteret DK-pakke og forbederelse til mobiltelefon, hvilket med en lille kontantrabat lander på en indkøbspris på 200.000 kr.

Vi indregner alle omkostninger inklusive brændstof, forsikring, finansiering, værditab, gebyrer og udgifter til service, dæk, vask mv. for henholdsvis at købe og privatlease bilen via Volkswagen.

Konklusion:
Privatleasing: 2,09 kr. pr. km
Køb af bilen: 2,30 kr. pr km



Opel Insignia 2,0 CTDI 130 Edition 5d: Køb er billigst

Opel Insignia 2,0 CDTI 130 Edition 5d
Opel Insignia 2,0 CDTI 130 Edition 5d © bilmagasinet.dk

Dieseludgaven af Insignia er populær, og der kører rigtig mange leasede biler i Danmark. Vi tager den 130-hestes version med passende udstyr, og får en kontantrabat på 30.000 kr. Efter 120.000 km og alle omkostninger regnet med giver det en lille fordel for køb af bilen, men forskellen er kun 19 øre pr. km, hvilket stiller valget helt åbent.

Konklusion
Privatleasing: 3,20 kr. pr. km
Køb af bilen: 3,01 kr. pr km



BMW 520d: Leasing er billigst

BMW 520d
BMW 520d © Bil Magasinet

Basisudgaven af den herlige nye 5-serie skal privatleases - også selv om du kører rigtig langt hvert år. Der er en væsentlig usikkerhed omkring værditabet på en 700.000-kroners bil, som du helt slipper for ved at vælge leasing. Selv med en pæn kontantrabat indregnet i regnestykket for køb, er leasing den billigste måde at køre 5-serie på.

Konklusion
Privatleasing: 4,32 kr. pr. km
Køb af bilen: 4,67 kr. pr km

Læs hele analysen i Bil Magasinet nr. 237, der udkommer torsdag 19. maj med et nyt leasingtillæg.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...