Ny målemetode hæver de danske bilpriser

EU-krav med tilhørende megabøder truer bilproducenterne i 2020. Det hæver priserne på nye biler i 2019

7. januar 2019 af Mikkel Thomsager

Det er formentlig bilproducenternes udsigt til megabøder fra 2020 og fremefter, der hæver priserne på nye biler i Danmark senest fra 1. april i 2019.

Som nævnt steg prisen på billigste VW Up 1. januar med 10.000 kr. som resultatet af overgangen fra NEDC2 til den nye WLTP målemetode for brændstoføkonomi. Det er denne overgang, der får det officielle tal for brændstoføkonomien på Up’en til at falde fra 23,8 km/l 19,6 km/l, og da prisen er afhængig af forbruget, stiger både prisen og den grønne ejerafgift.

Bilproducenterne har indgået en aftale med EU om begrænsning i CO2-udledningen, som siger, at hver enkelt bilproducent kun må udlede i gennemsnit 95 g CO2 per bil de sælger i Europa. Det svarer til ca. 26,3 km/l (efter NEDC normen) og kun få bilproducenter kan klare den grænse til den tid.

Det er skidt nok i sig selv, for bøderne er i milliardstørrelsen.

Men fabrikkerne spekulerer tilsynelandende i, at kun få når målet, og fokuserer i stedet på det næste mål fra EU. Det opregner nemlig ikke reduktionen i faste tal, men i procent af den hidtidige, gennemsnitlige udledning for hver enkelt mærke.

EU vil kontrollere

Fra 2025 har bilindustrien og EU således aftalt, at biler solgt i Europa skal udlede i gennemsnit 15 procent mindre end i 2020, og 37,5 procent mindre fra 2030. Forbedringen skal altså ske med udgangspunkt i WLTP-tallene fra 2020.

Derfor kan det være en fordel for bilproducenterne, at deres biler ikke er ”for gode” i forhold til brændstofforbruget i 2020, fordi det er gør det lettere for producenterne, at forbedre sig i de efterfølgende år.

EU er ikke blinde for, at bilproducenter kan være mere eller mindre ihærdige, når de certificerer brændstofforbruget nu. EU har derfor meddelt, at de nu selv vil kontrollere, at fabrikkerne ikke har “pustet” WLTP-tallene op.

Hvordan EU vil gøre det er ikke indlysende. Det er en stor og vanskelig opgave. Meldingen fra skal EU skal måske snarere ses som et udtryk for, at EU i større og større grad af egen drift vil kontrollere og efterprøve bilfabrikkernes oplysninger. Frem til afslørende af VW's snyd med diesel-motorer i USA, blev bilproducenters opgivelser sjældent efterprøvet.

Sådan influerer forbruget på afgiften

I de fleste europæiske lande influerer brændstofforbruget ikke på bilens pris, fordi der ikke er afgift på nye biler, men i Danmark har det stor indflydelse fordi både prisen og den grønne ejerafgift afhænger af det officielle tal.

Registreringsafgiften reduceres med 4.000 kr. for hver km/l bilen kører mere end 20 km/l benzin og 22 km/l diesel, men registreringsafgiften forhøjes med 6.000 kr. for hver km/l bilen kører mindre end 20 km/l benzin og 22 km/l diesel.  

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.