hyundai i10 kia picanto
Mikrobiler

Mikrobiler som Hyundai i10 (tv.) og Kia Picanto får en symbolsk stigning i registreringsafgiften i 2021.

© Søren Juul

Baggrund: Nu er de nye bilafgifter vedtaget i Folketinget

Regeringen og dets støttepartier vedtog tirsdag d. 9. februar loven om de nye bilafgifter. Her guider pristjenesten Quickimport os gennem dem (tag lige et glas vand først, for det er kompliceret)

9. februar 2021 af Steen Bachmann

Ændringen af den vanvittigt komplicerede Registreringsafgiftslov er et led i den aftale som regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik i december kaldet ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten”. 

Aftalen skal løfte antallet af nul- og lavemissionsbiler (biler med et CO2-udslip under 50 g/km) til 775.000 i 2030.

”Det er godt, at vi om sider har fået vished for, hvordan den fremtidige registreringsafgift vil se ud. Registreringsafgiften er høj i Danmark, og derfor er det helt afgørende at den indrettes med de rette grønne incitamenter”, siger Mads Rørvig, administrerende direktør i De Danske Bilimportører. 

Afgifter baseres på bilens værdi og CO2-udslip

Omlægningen af loven betyder, at registreringsafgiften fremover baseres på bilens værdi og CO2-udledning, samt en ændring af satserne og skalaknækkene for person- og varebiler. Desuden indføres et bundfradrag for alle person- og varebiler, samtidig med at alle fradrag og tillæg for brændstofeffektivitet og sikkerhedsudstyr afskaffes. 

Afgifterne for varebiler, motorcykler, autocampere, veteranbiler m.v. konsekvensrettes, så de følger omlægningen for personbiler (vi aner ikke, hvad 'konsekvensrettes' betyder, men det lyder meget vigtigt, red.).

Siden aftalen om nye bilafgifter for 2021 blev fremlagt af Skatteministeriet fredag 4. december har bilbranchen gravet sig ned i aftaleteksten for at finde hoved og hale i den.

En af de aktører, der prøver at forstå forslaget, er Quickimport, der forhåndsvurderer og behandler afgifter for private og professionelle kunder.

10 mellemregninger for at beregne afgift

Får vi mere simple afgifter på biler?

"Nej – tværtimod – lovgivningen er mindst lige så kompliceret som tidligere. Man har ikke tænkt brugte biler ind i reglerne. Tænk på hvor mange biler, der slet ikke har oplysninger om CO2-udledning registreret. Vi har stadig til gode at se selve lovforslaget og kommentarer til det, før vi kan vurdere, hvordan man vil beregne brugte bilers registreringsafgift," siger adm. direktør og værdifastsætter Jens Peter Larsen fra Quickimport.

Køb 3 numre af Bil Magasinet - tjek tilbuddet

"Motorstyrelsen har meldt ud, at man skal bruge mindst seks måneder på at integrere de tekniske ændringer i deres IT-systemer, og alene de tekniske rettelser vil koste mindst 38 mio. kr. Det viser lidt om, hvor kompliceret en størrelse, vi har med at gøre."

Er det nemt at udregne afgiften på en ny bil med de nye regler?

"Nej, beregningen består af op mod 10 mellemregningslinjer. Det er fortsat en kompliceret størrelse af beregne registreringsafgift i Danmark."

Hyundai i10
Hyundai i10

En benzindrevet betaler 25 pct. afgift op til 65.000 kr. og 85 pct. herfra og op til 202.000 kr. - herfra pålægges 150 pct. Der kommer også CO2-tillæg, moms og flere andre variabler, der er unikke for netop denne variant med disse fælge og udstyr. Til sidst trækkes der 21.700 kr. fra afgiften.

© Søren Juul

Bundfradrag og skalaknæk i 2021

Der indføres nye skalaknæk, hvor de første 65.000 kr. kun beskattes med 25 pct., de næste 137.000 kr. skal beskattes med 85 pct., og alt over 202.000 kr. skal beskattes med 150 pct. 

Derudover indføres der et bundfradrag, som betyder at der fra 2021 ikke betales registreringsafgift af fossilbiler for de første 21.700 kr. For plugin-hybrider er bundfradraget yderligere 50.000 kr., og for elbiler er det yderligere 170.000 kr. 

Quickimports kommentar:

Regeringen har valgt at fastholde den værdibaserede registreringsafgift. Det betyder, at dyre biler fortsat vil betale mere i registreringsafgift end de billige. Da man har valgt at fjerne tidligere fradrag og tillæg for sikkerhedsudstyr, brændstoføkonomi og lignende, indføres der i stedet en bundfradrag for alle biler. Derudover har man valgt at give plug-in hybrider og elbiler nogle markante bundfradrag, for at øge incitamentet til at køre i grønne biler.

En afledt effekt af denne nye beskatning er, at billige (konventionelle) biler vil blive endnu billigere – f.eks. vil Dacia falde i afgift, også selvom de ikke er meget miljøvenlige. Dette skyldes de nye skalaknæk (hvor de første 65.000 kr. kun beskattes med 25%) og bundfradraget. 

Giv Bil Magasinet i julegave - køb og print selv gavekort til 5, 8 eller 11 numre

Men den store vinder er helt sikkert elbilerne og dyre plug-in hybrid biler. De bliver nemlig lempet i registreringsafgift, uden at få det nye tillæg for CO2-udledning. 

Således lemper man de ”dyre” plug-in hybrid biler, såsom Mercedes C 350 e, BMW X5 plug-in hybrid og lignende modeller med mere end 100.000 kr. i afgift på nye biler. 

Samtidig hæver man grænsen for, hvornår en elbil stadig er afgiftsfri, og dermed vil den meget populære Tesla Model 3 blive helt afgiftsfri, også selv om man tilvælger ekstraudstyr.

Kia Picanto
Kia Picanto© Søren Juul

Hvem vinder og taber?

Vindere

* Billige biler, eksempelvis Dacia, bliver billigere, og energieffektive biler i mellemklassen (f.eks. Skoda og VW Golf) bliver også billigere. 

* Den helt store vinder af de nye regler er plugin-hybrider i de dyrere prisklasser som Mercedes E-klasse og BMW 5-serie. Det skyldes, at der efter de gamle regler (Registreringsafgiftslovens §5C stk. 3) har været et loft for, hvor meget nedslag, plugin-hybrider biler kunne opnå. Dette loft er fjernet i de nye regler.

Tabere

* Konventionelle biler, som kører langt på literen (eksempelvis nyere dieselbiler, BMW 520d eller lignende), men som udleder CO2 med en forbrændingsmotor. De bliver dyrere. 

* Biler, som udleder rigtig meget CO2, taber også – de stiger voldsomt i afgift, da de mister de gamle fradrag.

* Dyre elbiler i prisklassen 700.000 kr. og derover taber også – dette skyldes, at der tidligere var en rabat på afgiften på hele 80 pct. Denne ordning bortfalder, og erstattes med et bundfradrag. Derfor har dyre elbiler ingen rabat i den øverste del af prisen, og derfor stiger biler som Porsche Taycan, Tesla Model S og dyrere varianter af Audi e-tron i afgift.

Kia Picanto
Kia Picanto© Søren Juul

Batterifradrag

Der gives 1.700 kr. pr. kWh i fradrag til biler med batterier - men kun op til max 45 kWh. En plugin-hybrid med 12 kWh batteri får således 1.700 x 12 = 20.400 kr. i fradrag. Det betyder, at man trækker 20.400 kr. fra bilens værdi, inden man beregner afgiftens størrelse.

Quickimports kommentar:

Batterikapacitets-fradraget er en kendt model, som man ”opfandt” i 2017. Det skulle øge incitamentet til at vælge elbiler og plug-in hybrid biler. Man har valgt at fortsætte med fradraget. Bemærk, at man i Danmark til brug for registreringsafgiftsberegningen anvender en anden regnemodel end det tal, som producenten angiver. Grundlaget for fradraget udregnes med bilens elforbrug i Kwh ganget med batteriets rækkevidde. Ofte er det danske tal lidt lavere, end producentens eget tal.

Vær opmærksom på, at fradraget belønner de grønne biler, som kan køre langt på et batteri. F.eks. kan en Tesla Model 3 køre over 500 kilometer på et batteri, og får dermed et stort fradrag i værdien, mens at en Mercedes C 350 e plugin-hybrid kun kan køre 30 kilometer på en opladning (og dermed får et meget lille nedslag i værdien).

Hvem vinder og taber?

Vindere

* Elbiler – næsten alle nyere elbiler opnår det maksimale fradrag på 45 kwh.

Tabere

* Konventionelle biler med benzin- og dieselmotorer. 

* Plugin-hybrider, som kun kører få kilometer på el.

Hyundai i10
Hyundai i10© Søren Juul

Hvad er CO2-tillæg?

Det hidtidige fradrag/straf i registreringsafgiften for lavt eller højt brændstofforbrug fjernes og erstattes af en afgift på køretøjets CO2-udslip: 

125 kr./g op til 125 g/km
500 kr./g fra 125 til 160 g/km
950 kr./g over 160 g/km

Quickimports kommentar:

CO2-tillægget er en ny opfindelse, og skal bidrage til, at forbrugerne vælger energieffektive biler og grønne biler. Vi ved desværre endnu ikke, om CO2-tillægget vil blive nedskrevet på brugte biler med samme sats, som køretøjet har tabt i værdi. Vi ved desværre heller ikke, hvordan man vil beregne CO2-tillæg på (gamle) biler, hvor der ikke findes oplysninger om CO2-udledning.

CO2-tillægget vil betyde, at man straffer biler, som udleder meget CO2, forholdsmæssigt hårdt. Derfor skal man som bilkøber for fremtiden holde øje med CO2-udledningen på den bil, man ønsker at købe.

Vindere og tabere

Vindere

* Elbiler vinder, da de får et tillæg på 0 kr. 

* Plugin-hybrider vinder, da de ofte har et CO2-udslip på under 50 g/km - på trods af, at de faktisk har en forbrændingsmotor, og kan anvendes fuldstændig som en konventionel bil.

Tabere

* Biler, som udleder over 125 gram CO2 pr. kilometer. Et eksempel er BMW 520d, som udleder cirka 133 gram CO2 pr. kilometer, og dermed står til en stigning i afgiften, da den samtidig mister fradraget for brændstoføkonomi. BMW 520d stiger fra 497.300 kr. til 503.100 kr. - en afgiftsstigning på beskedne 5.800 kr.

* Biler, som udleder rigtig meget CO2, får nogle meget høje afgiftssmæk (en Ford Mustang udleder 299 gram CO2 pr. kilometer, og får derfor et tillæg på 250 kr. for de første 125 gram, 500 kr. for gram fra 125-160 gram, og 950 kr. for gram ud over 160. Tillægget bliver derfor 165.175 kr. Men på grund af nedsættelsen af laveste sats (25%) samt nyt bundfradrag (21.700 kr.) stiger Mustangen kun med 87.200 kr. ifølge Skatteministeriets beregninger.

Bil Magasinets kommentar: 

Den gamle korrektion for km/l havde den samme hensigt - af få forbrugerne til at vælge energieffektive biler. Og det er det samme med CO2. CO2-udslip er ligefrem proportionalt med brændstofforbrug, så det er nemt at finde CO2-udslip, når man kender forbruget. 

Det er blot en omregningsfaktor, hvor man først lige skal omregne fra km/l til l/100 km og så gange med faktoren. For biler, hvor man ikke kender km/l, bruger man Joels formel, og kan så også udregne et fiktivt CO2.

CO2-tillægget vil blive nedskrevet i samme forhold som bilens værdi falder - nøjagtigt ligesom de 4.000/6.000 kr. pr. km/l bliver nedskrevet i dag. Ellers ville de kunne give helt groteske situationer. 

Man straffede også biler med dårligt forbrug tidligere - så der er ikke noget nyt i dette. Det er kun progressiviteten i skalaen, som kan være ændret lidt ved overgang til CO2-afgiften. Og da CO2-udslip har nøjagtig sammenhæng med forbrug, behøver køberne ikke holde øje med CO2-udslippet - de kan lige så godt holde høje med forbrug i km/l. To biler, der har samme km/l, har også samme CO2, og derfor får de samme afgiftsbehandling.

Nogle plugins stiger i afgift

Ifølge Skatteministeriets beregninger får plugin-hybrider ikke altid gevinst. En Kia Niro PHEV stiger således med 22.500 kr. VW skriver, at den nye Golf eHybrid får uændret pris.

Indfasningsprocent - hvad er det?

Quickimports kommentar:

Da motorområdet årligt bidrager med rigtig mange milliarder i indtægter til den danske statskasse, er man nødt til at have en plan for, hvordan staten vil opkræve afgifterne i fremtiden, når størstedelen af bilkøbere vælger grønne biler.

Derfor starter man ud i 2021 med ”store rabatter” på de grønne biler, og langsomt indfaser man så afgifterne på de grønne biler. Man håber så at normalisere afgifterne på grønne biler frem mod 2030.

Giv Bil Magasinet i julegave - køb og print selv gavekort til 5, 8 eller 11 numre

Modellen er tidligere kendt fra de politiske forlig bl.a. i årene 2015, 2017 og 2019. Men historien har vist, at det kan være rigtig svært at ”hæve” afgiften på elbiler, når indfasningen står til at stige til næste trin, og danskerne skal betale mere. Lad os se, om det lykkes denne gang...

Læs mere om forhåndsvurdering af importbiler, vurdering af afgifter og meget mere hos Quickimport.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...