elbil lade lynlader hjemmelader

Når du skal lade, er der penge at spare ved at se dig for.

© Søren Juul

7 tips til billig opladning af elbil

Farer din månedlige elregning også i vejret? Vi giver dig overblikket over, hvordan og hvornår det er smartest at lade for at holde prisen nede

7. september 2022 af Steen Bachmann


1. Lav en aftale hos en udbyder, hvis du lader ude ofte eller kører meget

Vil du ofte bruge for eksempel en Clever-ladestander på farten? Hvis man med jævne mellemrum bruger offentlige ladestandere, er det en god idé at købe en aftale til at bruge dem.

Så betaler man ikke nær så høj en kWh-pris. Bruger man for eksempel E.ON-ladestandere uden nogen brik, app eller aftale, vil det blive dyrt i længden.

Hvis man kører mange km om året og tit (eller altid) "tanker" ude, for eksempel fordi man har langt til arbejde, kan det ofte betale sig at tegne et flat-rate abonnement på strøm. Med det får man fri opladning af elbilen på operatørens ladestationer for et fast beløb hver måned.

2. Undgå abonnement, hvis du kører under 5.000 km om året

Hvis man kører under 5.000 km. om året, kan det typisk ikke betale sig at tegne abonnement på "fri strøm". Det kan heller ikke betale sig at have et serviceabonnement til din ladeboks derhjemme med refusion af elafgift. (Kilde: Forbrugerrådet Tænk Penge, Juni 2021)

Flere udbydere begynder dog at have abonnementer på "fri opladning" målrettet de, der kører mindre. Disse abonnementer har altså en øvre grænse, det vil sige et bestemt antal kWh eller km inkluderet, og koster derfor mindre. Hos E.ON har de en løsning til bilister, der kører under 5.000 km. om året.

3. Undgå abonnement på fri opladning, hvis du altid lader hjemme

Det kan som regel ikke betale sig at tegne abonnement på fri strøm til elbilen, hvis man altid lader hjemme - medmindre man kører over 35.000 km om året. Lader man ude 20 pct. af gangene, skal man køre 22.000 km. om året før et flat-rate abonnement, kan svare sig. (Forbrugerrådet Tænk Penge, Juni 2021).

En Bil Magasinet-læser påpeger, at Clever har sit eget elselskab, og at den strøm man lader hjemme, ikke bliver afregnet, men er en del af det abonnement, man betaler til Clever. Selv med den høje elpris lige nu skal man derfor IKKE køre 22.000 km om året, før det kan betale sig med fast abonnement.

I august 2022 betaler læseren 994 kr. for fri strøm fra Clever, så hvis man kører 15.000 km om året, vil det koste ca. 80 øre/km i el, hvis man regner med 5 km pr kwh. 

En benzinbil med 16 km/l i snit vil koste ca. 95 øre/km med den nuværende benzinpris. Dertil kommer lavere ejerafgift og lavere udgifter til drift og service af elbilen, forhøjede midlertidige transportafgifter og andre forhold, der påvirker prisen, påpeger læseren. 

4. Udnyt variable strømpriser hjemme og sænk elregningen

Hvis man har en ladestander hjemme, kan man oplade billigt, når kWh-prisen i bund. Det forudsætter, at man har variable strømpriser hos sin el-leverandør. Det vil sige priser, der svinger time for time. 

Tidligere var priserne ofte lavest om natten, men i sommeren 2022 har de oftest været lavest om eftermiddagen. Den 14, august 2022 kostede el 3,25 kr pr. kwh om natten og omkring 80 øre om eftermiddagen.

Spar unødige udgifter på din opladning ved at undgå at oplade de dyreste timer. Du kan bruge en app som for eksempel den danske True Energy til at lade, når strømmen er biligst.

© Søren Juul

5. Optimér din opladning hjemme med el til lavpris

Med el til indkøbspris svinger priserne hver time døgnet rundt - og faktisk er priserne en gang imellem negative, fordi der kan være stort overskud af el. Dog skal man betale lovpligtige transportafgifter og skatter, så det vil blot blive til ganske få øre per kWh og ikke en decideret indtjening. 

Alligevel er det en lille bonus, når man køber strøm til spotpris. Apps som Barry og True Energy tilbyder strøm til indkøbspris og fuldt indblik i prisens udvikling. Så kan du planlægge din opladning og dit strømforbrug efter de billigste timer og spare på elregningen. Læs mere om Barry her.

Læs også: Kan du trække trailer og campingvogn med elbil?

6. Sænk kWh-prisen med refusion af elafgift, hvis du lader hjemme

Hjemmeladning med et mindre abonnement på service til selve ladestanderen, kan bedst betale sig for de fleste - eller de der kører et sted mellem 5.000-30.000 km om året, og næsten altid lader hjemme. 

Med et serviceabonnement får man refusion af elafgift på ca. en krone per kWh til opladning af elbilen, og det kan faktisk halvere kWh-prisen nogle gange. Læs mere om installation, refusion og abonnement til ladeboksen.

7. Oplad plugin-hybriden eller elbilen gratis

Findes gratis el til elbiler og plugin-hybrider? Ja, for en gang imellem tilbydes der gratis strøm på offentlige ladestationer, for eksempel når en ny station åbnes. Det sker over hele landet – ikke kun på ladestandere i København.

5 spørgsmål til folkene bag Barry

Vi stiller fem hurtige til Christophe Lephilibert, CCO i den app-baserede elleverandør Barry:

1. Hvilken konsekvens har stigende elpriser for ejere af elbiler, der oplader uden abonnement?

"De stigende elpriser rammer alle. Men har man en elbil, som jo skal oplades, gør det måske ekstra ondt at få sin elregning. Og har man ikke et abonnement hos en god og pålidelig leverandør, som kan gøre det så biiligt som muligt, kan man se frem til en dyrere elregning. Derfor er det vigtigt, at se på hvilket behov man har, og om man oftest lader sin bil hjemme eller ”on the road”. Lader man mest hjemme kan man både få billig og grøn strøm (oftest om natten) og en serviceaftale, hvor man får refunderet de afgifter, som der er på el."

2. Hvilken konsekvens har stigende elpriser for ejere af elbiler, der oplader med abonnement?

"Ikke nogen. Et abonnement med fast pris giver tryghed. Ligesom et lån med en faste rente, og man kommer derfor ikke til at mærke nogle direkte effekter. Men man kan alligevel drage fordele af de lave priser som vi rammer regelmæssigt. Især nu hvor vi er godt ind i vinterperioden, og det blæser mere og mere. For eks var prisen for den rå el helt ned og ramme 11 øre i natten til den 6. november, og om aften igen allerede kl 20!".

I Barry-appen er det muligt at se, hvor meget vedvarende energi der er i de kommende 36 timer og programmere opladning derefter, fortæller Christophe Lephilibert.

© PR

3. Hvordan kan det være en fordel at oplade, når strømmen er billigst, når afgifter udgør langt den største del af omkostningerne til el?

"På din samlede elregning udgår den rå el mindre end 20 pct. af den samlede pris, og det er rigtigt, at det begrænser besparelsen. Men når prisen for den rå el er lav, så er den samlet pris, altså afgifter og transportomkostninger, også lav. Så det giver alligevel mening at oplade på de rigtige tidspunkter. Nogle tjenester, som Barry og True Energy, tilbyder faktisk at oplade, når den samlet pris er lavest, hvilket er mere gennemsigtigt end dem, der oplader når den rå elpris er lavest."

Tesla med 150 km om dagen

4. Hvad er den billigste måde at oplade en Tesla Model 3, som kører 150 km om dagen og har adgang til egen lader?

"Det er de færreste, der kører 150 km om dagen. Gennemsnitsdanskeren kører omkring 45 km pr. dag, og ca. 7 ud af 10 kan oplade derhjemme. Der kan det klart anbefales at købe en ladeboks, med en serviceaftale, og ideelt med et elabonnement med strøm til ren indkøbspris og mulighed for at lade, når strømmen er billigst, som barry tilbyder. Kører man 150 km pr dag, så er det billigste at have et fast abonnement (f.eks hos eOn) med ubegrænset forbrug."

5. Hvordan kan man oplade en elbil med grøn strøm?

"Hos barry ved vi, at der ikke findes “100% grøn strøm”. Vi tror til gengæld på, at gennemsigthed er det vigtigste, og at det kan hjælpe os på vej mod en grønnere fremtid. Det kræver indblik i “strømmens farve”, altså hvor stor en procentdel af strømmen, der kommer fra vedvarende energikilder eller ej. Derfor kan man i vores app se, hvor meget vedvarende energi der er i de kommende 36 timer og programmere opladning derefter." 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...